تعیین مصادیق فعالیت‌های پزشکان عمومی در کلینیک‌های زیبایی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کریم همتی با اشاره به قوانین حقوقی تاسیس کلینیک‌های تشخیصی و درمانی در حوزه زیبایی، گفت: مسئول فنی باید متخصص مرتبط با حوزه کاری درمانگاه باشد. به عنوان مثال کسی که تخصص گوش، حلق و بینی ندارد نمی‌تواند در این حوزه تبلیغات کرده و یا کلینیک دایر کند. به عنوان مثال در کلینیک‌های جراحی زیبایی بینی، هم جراحان پلاستیک و هم متخصصین گوش، حلق و بینی می‌توانند فعالیت کنند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت ادامه داد: مسئول فنی کلینیک باید پزشک بوده و تخصص مرتبط با حوزه کاری فعالیت کلینیک را داشته باشد، موسس یا  یکی از موسسین این کلینیک‌ها می‌تواند غیرپزشک هم باشد. به عنوان مثال فرض کنید چند نفر درخواست تاسیس یک کلینیک را ارائه می‌دهند و یکی از موسسین می‌تواند غیرپزشک باشد. البته اولویت تاسیس کلینیک‌ها با کسانی است که در رشته مرتبط تخصص دارند، اما مسئول فنی حتما باید پزشک و دارای تخصص مرتبط با رشته درخواستی کلینیک باشد.

وی افزود: مجوزهای تاسیس، بهره‌برداری و معرفی مسئول فنی برای راه‌اندازی یک کلینیک باید از طریق وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی اخذ شود، زمانیکه فرد پروانه تاسیس را دریافت می‌کند، فرآیند تجهیز و استقرار آن‌ها را طی می‌کند و سپس پروانه بهره‌برداری به او داده می‌شود و همزمان هم باید مسئول فنی معرفی شود. در داروخانه‌ها هم همین روند وجود دارد. ممکن است داروخانه‌ای در گذشته از سوی یک فرد غیرداروساز ایجاد شده باشد، اما مسئول فنی معرفی شده حتما داروساز باشد که البته در حال حاضر به ندرت این موضوع دیده می‌شود؛ چراکه اولویت تاسیس داروخانه با داروسازان است.

همتی درباره فعالیت پزشکان عمومی در کلینیک‌های زیبایی و انجام اقداماتی مانند لیپوساکشن، کاشت مو و... گفت: در این زمینه کمیسیون مشترکی در وزارت بهداشت با حضور معاونت درمان، معاونت حقوقی و سازمان نظام پزشکی شکل گرفت که مصادیق فعالیت‌های پزشکان عمومی در کلینیک‌های زیبایی را به صورت سالانه مشخص و اعلام می‌کنند که پزشک عمومی کدام فعالیت‌ها را می‌تواند انجام دهد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت یادآور شد: مدتی شاهد بودیم که اقدامات زیادی؛ از لیپوساکشن گرفته تا تزریق و کاشت مو و... توسط پزشکان عمومی در کلینیک‌ها انجام می‌شد، اما وزارتخانه این اقدامات را ممنوع کرد. سپس پزشکان عمومی در دیوان عدالت اداری اقامه دعوی کردند. دیوان هم مدت زمانی را تعیین کرد تا مصادیق اقداماتی را که پزشکان عمومی می‌توانند در کلینیک‌های زیبایی انجام دهند، مشخص کنیم. بر همین اساس این کمیسیون تشکیل شد و پروسه اعلام مصادیق در حال انجام است که زمانی که نهایی شود، آن‌ها را اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص میزان تخلفات در حوزه جراحی‌های زیبایی، گفت: البته حجم تخلفات در این حوزه زیاد است که عمدتا شامل اقداماتی است که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.