پروبیوتیک‌ها باعث تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مریم تاج آبادی ابراهیمی اظهار کرد: براساس سازمان جهانى غذا و کشاورزى (FAO) و سازمان بهداشت جهانى (WHO) از سال‌های ۲۰۰۱ پروبیوتیک‌ها به عنوان یک میکروارگانیسم‌ زنده‌ برای سلامت افراد توصیه شده است. پروبیوتیک‌ها از طریق جایگزینی یا مستقر شدن در قسمتی از بدن موجب بروز تغییراتی می‌شوند؛ تغییراتی که باعث مهار بیماری‌هایی مانند سرطان و یا تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

دانشیار رشته میکروبیولوژی ادامه داد: پروبیوتیک‌ها از طریق مکانیزم‌های متعدد اثرات قابل‌توجهی بر روی سلامت افراد دارند، پروبیوتیک ها حاوی ترکیبات مهارکننده در تولید یک محصول هستند که وظیفه اصلی آن‌ها کاهش تعداد سلول‌های زنده پاتوژن است تا متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

وی تصریح کرد: این باکتری مفید در جایگاه‌های اتصال سطوح اپی‌تلیال روده برای کسب مواد غذایی با پاتوژن‌ها رقابت می‌کنند به طوریکه با استقرار در جایگاه‌ها، پاتوژن‌ها فرصت اتصال و بیماری زایی را نداشته و از سویی باعث تحریک و تعدیل سیستم ایمنی در سطوح مختلف می‌شوند، پروبیوتیک‌ها همانند دیگر محصولات مفید می‌توانند با سنتز برخی مواد در بدن ویتامین‌ها، اسید‌های آمینه و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشند.

تاج آبادی ابراهیمی گفت: امروزه در کشور‌های پیشرفته تحقیقات بسیاری بر روی پروبیوتیک‌ها صورت گرفته است به طوریکه با تنوع  محصولات تجاری با ارزش بالا در بازار‌های جهانی، معامله‌های بسیاری انجام می‌شود؛ در واقع محصولات تخمیری - سنتی، جداسازی پروبیوتیک‌ها از محصولات پنیر‌های سنتی یا ترخینه موثرتر بوده  است. صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است تا محصولات تجاری متعددی بر پایه پروبیوتیک ها تولید کنند، خوشبختانه به تازگی استفاده از پروبیوتیک‌ها مورد توجه بازار جهانی قرار گرفته و شرکت‌های بسیاری شروع به فعالیت در این زمینه کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در خصوص اینکه آیا دارو‌های پروبیوتیکی که در شبکه‌های مجازی و داروخانه‌های مجازی به فروش می‌رسد؛ تقلبی است یا خیر گفت: تمامی مکمل‌های پروبیوتیکی زیر نظر وزارت بهداشت "کد IRC" و سازمان غذا و دارو مجوز سیب سلامت را دارا هستند. مکمل‌های پروبیوتیک زیر نظر داروخانه‌ها دارای مجوز قانونی، قابل فروش هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: با گسترش شبکه های اجتماعی، محصولات پروبیوتیکی توسط این شبکه‌ها به فروش می‌رسند. فروش این محصولات در شبکه‌های مجازی غیرقانونی است، چراکه این محصولات غیرمجاز می تواند برای سلامتی افراد مضر واقع شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم افراد به هیچ عنوان از این شبکه ها خرید نکنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.