قرار نیست با شیوه‌نامه جدید، فعالیت دانشجویان در فضای مجازی نظارت شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیما سادات لاری افزود: در مورد فعالیت شورای انضباطی دانشجویی با امضای وزیر بهداشت و وزیر علوم فقط شیوه نامه، آن هم بر اساس آیین نامه تغییر کرده است. اگر آیین نامه انضباطی دانشجویی قرار باشد تغییر کند باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی بروند که یک فرآیند طولانی دارد. سعی دو وزارتخانه این بوده است تا جایی که آیین نامه انضباطی اجازه می دهد بتوانیم شیوه نامه را در جاهایی که لازم است به نفع دانشجویان تغییر دهیم.

وی گفت: مواردی که در شیوه نامه انضباطی دانشجویی تغییر کرده، این است که تعداد اعضای هیات بدوی رسیدگی به تخلفات دانشجویی، شورای تجدیدنظر و شورای مرکزی بیشتر شده است. هر چه تعداد اعضا بیشتر شود، خرد جمعی بیشتر می شود، عضو حقوقی به این اعضا اضافه شده است، مراحلی که رأی باید به دانشجو ابلاغ شود در چند مرحله شده است تا دانشجو حق دفاع از خودش را داشته باشد و می تواند اسنادی را که بر اساس آن احضار شده ببیند و با وجود طبقه بندی محرمانگی، دانشجو اجازه دارد اسناد شکایت را مشاهده کند.

لاری افزود: همچنین فرآیند امحای (محو کردن) رأی هیات های رسیدگی به تخلفات دانشجویی که پیچیدگی های زیادی داشت آسان شده است. نکته مهم دیگر این است که حتی اگر هیات تجدیدنظر رأی بدهد باز هم قطعی نیست تا زمانی که شورای مرکزی رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویی رأی بدهد و همه اینها به نفع دانشجویان است.

معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت گفت: قبلا برای دانشجویان وزارت علوم دستورالعملی را اجرا می کردند که بر اساس آیین نامه انضباطی دانشجویان نبوده است و من نمی دانم بر چه اساسی بوده است. در مواردی عده ای در مقایسه با آن شیوه نامه که در وزارت علوم بوده می گویند شیوه نامه جدید به ضرر دانشجو شده است. شیوه نامه ای که در وزارت علوم اجرا می شده به امضای وزیر بهداشت نرسیده بود. کسانی که به شیوه نامه جدید اعتراض دارند به شیوه نامه قبلی وزارت علوم استناد می کنند که از نظر وزارت بهداشت مبنایی ندارد. قرار شده افرادی که اعتراض و دغدغه هایی دارند به صورت مکتوب نکاتشان را به معاونت حقوقی ریاست جمهوری بدهند. این دغدغه ها در فراکسیون امید مجلس با حضور وزرای بهداشت و علوم بررسی می شود.

وی افزود: به نظر می رسد نگرانی معترضان بیشتر در مواردی است که در آیین نامه مسکوت است. قرار است این موارد به صورت بازتر در این جلسات مطرح شود و اگر آیین نامه انضباطی دانشجویان اجازه بدهد تغییرات مورد نظرشان اعمال می شود و اگر آیین نامه اجازه تغییرات مد نظر معترضان را ندهد باید آیین نامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری شود.

لاری گفت: به هیچوجه قرار نیست بر فعالیت دانشجویان در فضای مجازی نظارت شود. در مورد فعالیت دانشجویان در فضای مجازی دستورالعمل های مخصوص خودش وجود دارد. لازمه اش این است که شاکی وجود داشته باشد و اطلاعاتی که از فعالیت دانشجویان در فضای مجازی گرفته می شود از فرآیندهای قانونی باشد نه اینکه از راههای غیر قانونی اطلاعاتی از فضای مجازی اخذ کنند. اصلا بحث نظارت بر فعالیت مجازی دانشجویان یا پروفایل آنها مطرح نیست. اساس فعالیت کمیته انضباطی بر اساس یک شکایت حقیقی یا حقوقی است و کمیته انضباطی خودش به موردی بدون اینکه شکایتی باشد ورود نمی کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت افزود: بیشترین مواردی که به کمیته انضباطی دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی ارجاع می شود، موارد تقلب در امتحانات، دعوا و نزاع و ضرب و شتم دانشجویی و مقداری هم مسائل اخلاقی یا مسائلی است که در خوابگاه های دانشجویی رخ می دهد و به مسائل سیاسی ورودی ندارند. البته در مورد مسائل اخلاقی ممکن است شکایت مربوط به مسائل و تعرضاتی باشد که در فضای مجازی رخ داده است مثلا نشر اکاذیب یا تهدیدی مطرح شده باشد که آن هم با مستندات بررسی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی دانشجوی ستاره دار داریم گفت: بعید می دانم. چنین موردی به من گزارش نشده است چون اساسا کمتر از نیم درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی با کمیته انضباطی سر و کار دارند. تلاش ما این بوده که مرحله آخر رسیدگی در کمیته انضباطی باشد و تا جایی که آیین نامه اجازه می دهد طبق ضوابط آموزشی متخلف مجازات شود یا مثلا طبق آیین نامه خوابگاهها فرد مجازات شود و تا جایی که ممکن است پرونده ای در شورای انضباطی تشکیل نشود. شورای انضباطی بیشتر یک دادگاه خانوادگی برای امنیت خود دانشجویان است. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.