اعتباربخشی دانشکده‌ها و کوریکولوم های آموزشی قدم بعدی ماست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی توسعه کیفی آموزش علوم پزشکی در راستای استانداردهای بین المللی و نیازهای ملی را یکی از اهداف مهم بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: در قالب این بسته ها اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی انجام شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: بیمارستان های آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته و مسیر بعدی اعتباربخشی دانشکده ها و کوریکولوم های آموزشی است، باید ارزیابی ها را روش محور کنیم و از مداخله قضاوت های فردی ارزیابان باید پیشگیری شود، حدود 4 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم، ظرفیت خیلی زیادی برای جذب دانشجوی خارجی داریم تا صندلی های خالی، در برخی رشته های تخصصی و فوق تخصصی و دکترا با دانشجویان خارجی پر شود.

وی افزود: آمایش بین الملل روشن کرده که کدام منطقه باتوجه به ظرفیت های خود با کدام کشورها کار علمی کند، سامانه education Iran بستر خوبی است برای اینکه دانشگاهها برنامه های آموزشی خود را در این سامانه قرار دهند و باید از این بستر استفاده کنند، به دانشگاهها این اختیار داده شده تا متناسب با داوطلبی که از کشورهای مختلف می آید دوره های خود را تطبیق دهند. 

لاریجانی از 4 برابر شدن تعداد دانشجوی خارجی در چندسال گذشته خبر داد و گفت: از 42 کشور دانشجوی خارجی داریم، 3 هزار عضو هیات علمی بیش از 40 هزار سوال را در بانک سوال قرار داده اند و بسیاری از این کارها و همچنین برگزار الکترونیکی آزمون ها بخش قابل توجهی از هزینه ها را کاهش داده است، با راه اندازی مراکز آزمون مهارتی تمام دانشجویان پزشکی ارزیابی مهارتی می شوند و بعد از این ارزیابی می توانند وارد مراحل دیگر شوند؛ که این امر در ارتقای کیفی آموزش پزشکی بسیار موثر است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به توسعه زیرساخت های آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: حدود 2 هزار عضو هیات علمی به زودی وارد دانشگاهها می شوند و تعداد اعضای هیات علمی و پست های خالی گرفته شده و با طراحی الگوی جامع اعضای هیات علمی سعی بر این است که این تعداد عادلانه توزیع شود.

وی از راه اندازی سامانه های متعدد در حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت سخن گفت و اظهار داشت: مجازی سازی فرایندها باعث تکمیل اطلاعات و بالا رفتن امنیت در سیستم آموزش است، از ردیف های ستادی2.2 اعتبار وارد سیستم آموزش و 8.5 درصد اعتبارات در دانشگاهها وارد آموزش می شود و لازم است با حمایت های بالادستی حمایت های بیشتری از این حوزه صورت گیرد.

به گزارش وب‌دا لاریجانی در پایان اضافه کرد: هر هفته حداقل یک جلسه در حوزه آموزش به صورت مجازی با دانشگاهها برگزار می شود به عنوان مثال در آموزش دانش پژوی آموزشی 1500 نفر عضو هیات علمی به صورت مجازی آموزش دیدند و این ظرفیت قابل گسترش است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.