سرطان تخمدان یازدهمین سرطان شایع در زنان ایرانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مرتضی طباطبایی‌فر در همایش تازه‌های سرطان تخمدان اظهار کرد: سرطان تخمدان ششمین سرطان شایع دنیا به شمار می‌رود و در بین سرطان‌های مربوط به دستگاه تناسلی دومین سرطان محسوب می‌شود، در ایران نیز بر اساس آمار‌ها و مطالعاتی که در سال ۹۳ انجام گرفته سرطان تخمدان یازدهمین سرطان شایع در زنان ایرانی است.

وی افزود: سرطان تخمدان اکثر مواقع بدون علامت است و نوعی بیماری خاموش به شمار می‌رود، در اکثر بیماران، زمانی این سرطان کشف می‌شود که بیماری بسیار پیشرفته است. در افراد با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و سینه و نیز در صورت وجود سابقه ابتلا به سرطان سینه در خود فرد، شانس ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر است که در صورت آگاهی و توجه تیم درمانگر به این مسئله می‌توان در کشف زودرس و یا پیشگیری از این سرطان اقداماتی را انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ارتقا دانش و آگاهی پزشکان در تشخیص به موقع سرطان تخمدان می‌تواند بسیار موثر واقع شود، افزایش وزن ناگهانی و مختصر و احساس پری شکم می‌تواند از جمله علائم ابتلا به سرطان تخمدان باشد. البته همیشه این علایم نشانه علامت ابتلا به سرطان نیست.

طباطبایی درباره برگزاری همایش تازه‌های سرطان تخمدان گفت: با توجه به این نکته که علی‌رغم پاسخ اولیه درمانی در این بیماران درصد قابل توجهی از آنان دچار عود می‌شوند، در این همایش آخرین دستاورد‌های و تحقیقات علمی در زمینه پیشگیری از عود و عوامل موثر در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: موضوع کیفیت زندگی بیماران در تمامی بیماران مبتلا به سرطان و به ویژه در مواردی که بیمار پاسخ مناسبی به شیمی درمانی و سایر روش‌های درمانی نمی‌دهد باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.