بیماری‌های عفونی بین دام و انسان به ۷۰ درصد رسیده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی روز سه‌شنبه در نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد که بیماری‌های مشترک میان دام و انسان رو به افزایش است و باید در حوزه پیشگیری و درمان کارهای مهمی انجام دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ۷۰ درصد از بیماری‌های کشور مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، به همین دلیل توجه ما در سال‌های اخیر به این حوزه معطوف شده که بیشتر بر پایه عواملی همچون فشار خون و دیابت کنترل‌نشده و سرطان است که هزینه زیادی برای حوزه سلامت در پی داشته است.

وی افزود: بیماری‌های عفونی به‌ عنوان عامل تهدید حیات انسان‌ها نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است و درصورت بی‌توجهی به آن ممکن است در آینده نه چندان دور ما را با چالش‌های جدی مواجه کند هر چند در گذشته برای ریشه‌کنی این نوع بیماری‌ها با کمک واکسیناسیون اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.

جان‌بابایی گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های آینده شاهد روند رو به افزایش بیماری‌های عفونی باشیم اگر چه بسیاری از این بیماری‌ها مانند مالاریا ریشه‌کن شده اما واقعیت این است که بیماری‌های عفونی به سمت بیماری‌های مشترک دام و انسان در حرکت است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: روند رو به رشد بیماری‌های عفونی مشترک میان انسان و حیوان بیانگر لزوم همکاری‌های بین بخشی و تغییر نگرش در این حوزه است، عواقب بی‌توجهی به این موضوع بسیار زیاد و جدی است که تلف شدن تعداد زیادی از دام‌ها از جمله آن محسوب می‌شود، البته این نوع بیماری ها بیشتر در منطقه مدیترانه شرقی دیده می‌شود و علت آن مسافرت‌هایی است که صورت می‌گیرد، سالانه ۲۰۰ هزار گزش حیوان داریم که هزینه زیادی به ما تحمیل می‌کند به عنوان مثال درمان گزش هاری بین ۳ تا ۵ میلیون تومان هزینه در پی دارد. 

وی با اشاره به این مطلب که ۶۵ بیماری مشترک میان انسان و دام شناسایی شده است خاطرنشان کرد: در صورت بی‌توجهی و ناتوانی در انجام اقدام مؤثر در این حوزه، هزینه سلامت به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت، اگر بخواهیم رویه بنیادی در پیش بگیریم و این بیماری‌ها را ریشه‌کن کنیم باید تمام دستگاه‌ها در کنار هم قرار گیرند.

جان‌بابایی تاکید کرد: ما نیازمند مداخله همه‌جانبه متخصصان رشته‌های محیط زیست، بیماری‌های حیوان و انسان هستیم و در این موارد باید سه زاویه این مثلث با هم دیده شود. در صورتی‌که نگرش سیستماتیک میان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از سطوح پایین شکل بگیرد پیشگیری به شکل مناسبی انجام خواهد شد و از عوارض آن کاسته می‌شود؛ این کاری است که دنیا آغاز کرده و ما نیز باید بتوانیم انجام دهیم.

به گزارش ایرنا وی در پایان ضمن اشاره به کمیته مشترک مطالعاتی سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یک سوی این قضیه به سازمان برنامه و بودجه مربوط است که باید منابع مالی برای پاک‌سازی مخازن در دامپزشکی ها را تامین کند و عواقب توجه نکردن به این موضوع را می‌توان در بیماری کریمه کنگو مشاهده کرد که هر سال در همان مناطقی که سمپاشی صورت می‌گیرد مجدداً بیماری بروز می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.