غنی‌سازی آرد توانسته مرگ نوزادان و کودکان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ربابه شیخ الاسلام افزود: کمبود بعضی از مواد مغذی در رشد و توانمندی جامعه، بازدهی و بهره وری بیشتر نیروی کار تاثیر داشته و باعث کاهش بیماری هایی شده که هزینه های سنگینی به خانواده ها و دولت تحمیل می کند. این درحالی است که هزینه مغذی سازی آرد، قابل مقایسه با بهره ای که به دلیل ارتقای سلامت و توانمندی نصیب کشور می شود، نیست.

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه ادامه داد: بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان از کمبود ریز مغذی ها شامل انواع ویتامین ها و املاح رنج می برند. موادی که اگر چه به میزان کم مورد نیاز بدن انسان هستند ولی نبود و کمبود آنها سلامت افراد و خانواده ها را در معرض خطر قرار می دهد و تحقیقات نشان داده که گرسنگی سلولی یا همان کمبود املاح و ویتامین ها در رشد، توانمندی جسمی، توانایی های ذهنی، هوش و کسب مهارت ها اثر مخربی بجا می گذارد؛ بنابراین اگر جامعه با این کمبود ها مواجه شود خطر چندین برابر شده و رشد و توسعه ای که همه به دنبال رسیدن به آن هستیم و توانایی در ایجاد دانش فنی کشور را به طرف وابستگی، واردات بیشتر و از دست دادن سرمایه های ملی می کشاند.

وی افزود: آرد برای پختن نان در کارخانه های صنعتی و تولید نان های سنتی بکار می رود و غذای عمده ما ایرانیان است. هیچ ماده غذایی دیگری به اندازه نان در دسترس همگان قرار نمی گیرد،  اگر بخواهیم مواد مغذی را به همه برسانیم یکی از بهترین حامل ها آرد است که به نان تبدیل می شود و همه به آن دسترسی فیزیکی و اقتصادی دارند یعنی در همه نقاط کشور همیشه وجود دارد و قیمت آن به نحوی است که همه قادر به خرید آن هستند.

شیخ الاسلام گفت: در واقع این  ماده غذایی که برای غنی سازی انتخاب می شود باید جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار دهد، مصرف آن منظم و به میزان نسبتا ثابت باشد، میزان مصرف به شرایط اقتصادی و اجتماعی مرتبط نباشد، امکان مصرف زیاد از حد آن کم باشد و  به دلیل غنی سازی در کیفیت آن تغییری به وجود نیاید زیرا میانگین سرانه مصرف نان در کشور ما ۳۲۰ گرم در روز است بنابراین آرد می تواند حامل مناسبی برای افزودن همه مواد مغذی مورد نیاز باشد.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت تصریح کرد: جلب مشارکت بخش خصوصی، آموزش  جامعه و کسب اعتماد همگانی برای تغییر رفتار مصرف حلقه های مهم هر اقدام بهداشتی، تغذیه ای ضروری است، یک برنامه غنی سازی مواد غذایی در صورتی موفق خواهد بود که تمام بخش های دولتی و خصوصی ذیربط را درگیر کند. به همین دلیل برای اجرای برنامه غنی سازی مواد غذایی تشکیل یک کمیته ملی غنی سازی ضروری است.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر کمبودهای دیگری مانند کمبود کلسیم، روی، ویتامین D و همچنین کمبود شدید ویتامین B۲ داریم، بنابراین کمیته کشوری مغذی سازی آرد باید با کمک متخصصین و پژوهشگران که در این زمینه مجرب هستند و با توجه به تجربه های جهانی هر چه زودتر با کامل تر کردن پرمیکس فعلی قدم موثری در ارتقای سلامت جامعه بر دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.