تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد مهدی گویا گفت: تاکنون هیچ مورد ابتلای انسانی به آنفلوانزای پرندگان در کشور نداشته‌ایم.اگر مواردی از این بیماری در پرندگان بوده باشد مرجع اعلام آن سازمان دامپزشکی است ضمن اینکه تاکنون گزارشی از ابتلای پرندگان در کشور به این بیماری به وزارت بهداشت داده نشده، با این حال رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از دست زدن به پرندگان برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود.

وی در خصوص آخرین آمار تلفات آنفلوانزای فصلی در کشور گفت: آمار مرگ ۳۷ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در کشور هنوز تایید نشده، آخرین تعداد قطعی تاکنون همان ۱۵ نفر است و آمار جدید یکشنبه اعلام می شود، مرجع اعلام آمار موارد ابتلا و مرگ ناشی از بیماری آنفلوانزا در کشور مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت است که با رصد مداوم این بیماری در کشور و بر اساس نتایج قطعی آزمایش افراد مبتلا و فوت شده اعلام می شود، سیاست این مرکز این است که برای جلوگیری از اعلام آمارهای متفاوت به صورت هفتگی و تجمیع شده این آمار در روزهای یکشنبه هر هفته اعلام شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری آنفلوانزا از حدود یک ماه پیش در کشور شایع و بسیاری از مناطق دنیا شایع شده و اکنون در اوج همه گیری این بیماری قرار داریم و حداقل تا سه هفته آینده این همه گیری ادامه دارد بنابراین رعایت اصول بهداشتی از جمله شست وشوی مداوم دست ها، پرهیز از روبوسی و خوددرمانی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیمار ضروری است.

به گزارش ایرنا گویا پیش از این گفته بود: تا پایان هفته گذشته ۹ هزار بیمار تنفسی در بیمارستانهای کشور بستری شدند که از این تعداد به طور قطعی ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوانزا بودند و تحت درمان قرار گرفتند. نوع آنفلوانزایی که امسال در کشور شایع است، آنفلوانزای "اچ 1 ان 1" (H۱N۱) و "اچ 3 ان 2" (H۳N۲) است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از سوش (نوع) ویروس "اچ 1 ان 1" گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری است.

وی تاکید کرد: تشخیص بیماری آنفلوانزا توسط افراد عادی ممکن نیست و نمی توان هر سرماخوردگی یا بیماری تنفسی را به آنفلوانزا نسبت داد. تشخیص قطعی بیماری فقط با انجام آزمایش امکانپذیر است، بیماری آنفلوانزا همچنان مسیر رشد و افزایش نسبی را طی می کند و زمان اوج این بیماری تمام نشده است. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان در مورد تامین داروی درمان آنفلوانزا نیز گفت: داروی تامیفلو که برای درمان این بیماری کاربرد دارد به میزان کافی در کشور وجود دارد و به هیچ وجه کمبود نداریم اما این دارو، در همه جای دنیا یک داروی بیمارستانی است و در داروخانه ها به طور مستقیم توزیع نمی شود.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.