افراد واجد شرایط هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی افزود: بیماری آنفلوآنزا امسال یک ماه زودتر از سالهای گذشته در سراسر کشور بویژه تهران، کرمانشاه و خوزستان همه گیر شد و در ماه گذشته 15 نفر بر اثر این بیماری فوت کردند، افراد واجد شرایط باید اگر در اوایل مهر تا اواخر آبان امسال واکسن آنفلوآنزا نزدند، حتما نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

عضو کمیته کشوری پیشگیری از آنفلوآنزا ادامه داد: آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشا ویروسی است که ویروس های آنفلوانزا بطور عمده از طریق هوا "ذرات ریز تنفسی آلوده" توسط سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می شوند و  بیشترین زمان فعالیت آن در ماه های سرد سال و اوج آن در زمستان است. تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، سرفه، ناراحتی گلو، آب‌ریزش از بینی یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال در عده‌ای از بیماران از علایم آنفلوآنزا بوده و این علایم ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد.

وی افزود: اگر فرد مبتلا به این بیماری دچار کوتاه شدن تنفس یا تنفس سریع، درد سینه، گیجی یا سرگیجه ناگهانی و استفراغ مداوم شد باید فورا به پزشک مراجعه کند و ویروس‌های آنفلوانزا به‌ طور عمده از طریق هوا "ذرات ریز تنفسی آلوده" توسط سرفه و عطسۀ فرد بیمار منتقل می‌شوند، آنفلوانزا همچنین از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌ شود و این بیماری می‌تواند توسط فرد آلوده به سایرین منتقل می شود و افراد بیمار می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم پنج تا هفت روز بعد از شروع علایم بیماری، آلوده‌کننده باشند.

مردانی گفت: کودکان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی مبتلا به آنفلوانزا می‌توانند به مدت بیشتری  آلوده‌کننده باشند، رعایت آداب تنفسی شامل  پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه با دستمال یا آرنج دست، شستشوی مداوم و صحیح دست‌ها "حداقل به مدت 30 ثانیه" بخصوص بعد از سرفه و عطسه، استراحت و ماندن در منزل تا زمانی که بهبودی حاصل شود، ضروری است.

این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: عدم حضور در اماکن و تجمعات تا بهبودی کامل، پرهیز از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن دیگران تا بهبودی کامل، رعایت فاصله مناسب "حداقل یک متر" از افراد دارای علائم آنفلوانزا برای فرد مبتلا ضروری است و رژیم غذایی مناسب، استراحت و خواب کافی، ورزش و فعالیت بدنی مناسب و کافی، کاهش و دوری از استرس برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا  توصیه می شود، آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است بنابراین داروهای ضد میکروبی "آنتی‌بیوتیک‌ها" و تزریق دگزامتازون بر آن تأثیری ندارند. در موارد آنفلوانزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.

وی اظهار کرد: علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد و داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوانزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می‌ شود و به‌ هیچ‌ عنوان نباید به‌ عنوان خود درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش ایرنا مردانی در پایان درباره شباهت‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی گفت: بیماری سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و به‌ وسیله ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شود. سرماخوردگی در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً در بهار و پاییز شایع است، سرماخوردگی به‌طورمعمول 2 تا پنج روز بعد از آلودگی اولیه به ویروس رخ می‌دهد. اوج علائم بیماری 2 تا سه روز بعد از تماس اولیه با ویروس‌های سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طی هفت تا 10 روز بهبود می‌یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.