مهم‌ترین عامل تشدید یا تضعیف آنفلوانزا ویروس است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی گویا بعد از ظهر امروز ۱۱ آذرماه در نشست خبری در کرمان با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا موضوع جدیدی نیست، اظهار کرد: آنفلوانزا بیماری فصلی است که هر سال تکرار می شود و با سرد شدن هوا بیماری آنفلوانزا گسترش پیدا می کند، انتظار می رود حداقل ۲۰ درصد مردم جامعه در هر فصل آنفلوانزایی مبتلا شوند و آنچه که باعث می شود این موج تشدید یا تضعیف شود چند عامل است که مهم ترین عامل ویروس است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس آنفلوانزا یک ویروس عجیب و مدام در حال تغییر است و همین تغییرات کوچک موجب می شود بدن انسان نتواند آن را شناسایی کند و فردی که سال قبل مبتلا شده، امسال نیز مبتلا می شود و اگر شدت بیماری زایی ویروس زیاد باشد، کسانی که مبتلا می شوند، بیشتر هستند، اگر کسی در فصل آنفلوانزایی نکات بهداشتی را رعایت کرده و آگاه باشد از اینکه بیماری از چه طریق منتقل می شود و راه پیشگیری چیست؟ مبتلا نمی شود و یا کمتر ویروس را به دیگران منتقل می کند.

وی افزود: فرد مبتلا به آنفلوانزا باید دست ها را مکرر شسته؛ هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان و بینی خود گرفته و دستمال را داخل کیسه پلاستیکی کوچک و به سطل آشغال بیندازد که همین دو کار تا ۵۰ درصد از انتقال آنفلوانزا جلوگیری می کند، باید فاصله حداقل یک متری را با فرد مبتلا رعایت و از مصرف داروی خودسرانه جدا خودداری شود به ویژه آنتی بیوتیک. زیرا اصلا برخی موارد بیماری نیاز به آنتی بیوتیک ندارد، داروهای کورتون دار ممکن است موجب شدت بیماری شود، فرد مبتلا تا چند روز ویروس را از طریق قطرات تنفس دفع می کند و به عنوان مثال پزشک توصیه می کند فرد بیمار دو یا سه روز در منزل استراحت کند. لذا باید در منزل بماند تا به دیگران منتقل نکند.

گویا گفت: ویژگی ویروس آنفلوانزا غیرقابل پیش بینی بودن آن است، از اول شهریورماه تاکنون ۱۲۸۷ نفر مبتلا به بیماری تنفسی در استان کرمان بستری شده اند که از این تعداد ۹۳ مورد ابتلای آنها به آنفلوانزا قطعی و بستری شده اند، ۹ بیمار نیز در استان کرمان فوت کرده اند که این افراد بیماری زمینه ای داشته اند، هفته گذشته ۱۹ مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا در کشور داشته ایم که بیش از همه در آذربایجان شرقی و تهران بوده است؛ اصفهان و کرمان نیز از استان هایی هستند که بیماری در آنها فعال تر از دیگر استان ها بوده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در کل کشور طی هفته گذشته ۳۷۲۲ نفر بیماری تنفسی داشته ایم که ۲۶۳ نفر مبتلا به آنفلوانزا بوده و بستری شده اند و بیشترین آمار در استان های آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، آذربایجان غربی و تهران بوده است، تعطیلی مدارس به آنفلوانزا ربطی ندارد و اکثریت کسانی که مبتلا شده اند، در سنین مدرسه نیستند و سنین بالاتر هستند. لذا تلاش می کنیم در تحصیل دانش آموزان وقفه ای ایجاد نشود ضمن اینکه سلامت آنها برای ما اهمیت دارد و تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا بوده است.

وی اظهار کرد: برای اینکه حتی یک کلاس درس تعطیل شود، باید براساس ابتلای دانش آموزان یک کلاس به بیماری تصمیم گیری شود، ویروس آنفلوانزای فصلی چهار گروه مهم دارد که در یک فصل آنفلوانزایی یک یا دو ویروس فعال می شود و امسال دو نوع H۱N۱ و H۳N۲ بیشتر فعال بوده که نوع اول بیش از ۹۰ درصد موارد را تشکیل داده است.

گویا در خصوص اینکه آیا زائران اربعین در انتقال ویروس آنفلوانزا موثر بوده اند؟ گفت: این موضوع صحت ندارد زیرا ویروس در کل منطقه و حاشیه مدیترانه همه کشورها را به شدت درگیر کرده و کویت با وضعیت مشابه ما حتی با شدت بیشتر درگیر است، عمان، قطر و ... یز درگیر هستند و این بیماری ربطی به مسافرت ها ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص لزوم شفافیت در زمینه بیماری "اچ آی وی" اظهار کرد: راه های انتقال ویروس اچ آی وی مشخص است و راه اضافه ای بر آن مترتب نیست و این راه ها شامل تماس جنسی آلوده، اعتیاد تزریقی و انتقل از مادر به نوزاد است، حدود ۴۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این عفونت هستند و یک راز محرمانه بین پزشک و بیمار است و نباید عنوان شود که فرد از چه راهی مبتلا شده است. ضمن اینکه در استان کرمان نیز چندصد نفر مبتلا داریم.

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص اینکه ابتلای افراد در لردگان به ویروس HIV با سرنگ آلوده بهیار مرکز بهداشت صورت گرفته گفت: قطعا چنین چیزی نبوده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.