بدهی داروخانه‌ها به شرکتهای پخش، یکی از عوامل کمبود دارو است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت دسترسی به داروهای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، گفت: در زمینه داروهای بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی هیچگونه کمبودی وجود ندارد. بخشی از این داروها هم در داخل کشور تولید و بخشی هم از طریق واردات تامین می‌شود که در تامین هیچ‌یک مشکلی وجود ندارد.

رییس سازمان غذا و دارو  ادامه داد: البته این موضوع درباره تمام داروها صدق می‌کند. در حال حاضر وضعیت داروهای تولید داخلی‌مان از بعد مواد اولیه و داروهای ساخته شده وارداتی‌مان از بعد واردات محصولات ساخته شده، بسیار خوب و اطمینان بخش است. در این زمینه با هماهنگی‌ها و ورود مستقیم وزیر بهداشت و تلاش و کمک معاونین، همراهی بانک مرکزی و همه دستگاه‌هایی که در تامین ارز مورد نیاز برای داروها و تجهیزات پزشکی کار می‌کردند، در حال حاضر در زمینه تامین داروهای مورد نیازمان شرایط بسیار ایده‌آلی داریم.

وی افزود: چیزی که این روزها به عنوان کمبود مرتبا مطرح می‌شود، بیشتر بحث نقدینگی و بدهی داروخانه‌های دولتی مانند داروخانه ۱۳ آبان و داروخانه‌های دانشگاهی به شرکت‌های پخش است. از آنجایی که بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش بالا رفته، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیازشان را دریافت کنند. بنابراین بخش اعظمی از کمبودهایی که در داروخانه‌ها شاهد هستیم به دلیل بدهی‌هایی است که به شرکت‌های پخش وجود دارد.

شانه‌ساز گفت: در سازمان غذا و دارو طی چندین مرحله و با دستور وزیر بهداشت به این موضوع ورود کرده‌ایم، بر همین اساس به شرکت‌های پخش اعلام کردیم که دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند، اما به هر حال این شرکت‌ها هم شرکت‌های اقتصادی هستند و از یک‌جایی به بعد ما توان نداریم و زورمان نمی‌رسد. زیرا می‌بینیم که همین شرکت‌ها هم زمانی که ارز به آنها تعلق می‌گیرد، معادل ریالی خرید ارز را ندارند و این یک چالش جدی است. بنابراین مشکل عمده در حوزه دارو، بحث نقدینگی است.

به گزارش ایسنا رییس سازمان غذا و دارو در پایان اضافه کرد: وضعیت‌مان از نظر ذخایر دارویی بسیار خوب است و حتی در سال آینده هم ذخیره دارویی داریم. وضعیت‌مان ایده‌آل است و وقتی بنده به عنوان مسئول سازمان غذا و دارو این حرف را اعلام می‌کنم، یعنی وضعیت‌مان بسیار خوب است. در عین حال به مردم اطمینان می‌دهم که در زمینه داروهای ساخته شده مشکلی نداریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.