مسئولین وزارت بهداشت زیربار کمبودهای دارویی نمی‌روند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسوولین وزارت بهداشت سعی در عادی جلوه دادن شرایط دارند و زیربار کمبودهای دارویی نمی روند این در حالی است که محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در نامه ای به معاونین دانشگاه های علوم پزشکی کشور با اشاره به مشکلات ناشی از شرایط تحریمی کشور، دستور داده داروی ضد ویروسی اوسلتامی ویر که در برنامه مراقبت آنفلوانزا مورد استفاده قرار می گیرد فقط در اختیار ستاد مرکز بهداشت شهرستان و یک داروخانه شبانه روزی قرار گیرد.

این نامه در تیرماه سال جاری ارسال شده و نشان می دهد مسوولین وزارت بهداشت به جای چاره جویی برای جبران کمبود دارو و حل مشکل دستور صرفه جویی در مصرف آن را داده اند و بی برنامه گی و عدم پیش بینی صحیح از احتمال وقوع شرایط بحرانی شیوع آنفلوانزا در کشور، کار را به جایی رسانده که آمار مبتلایان به این بیماری بنا به اعلام قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، از مرز ۴ هزار نفر گذشته و براساس گزارشات رسانه ها نشان میدهد اکثر بیمارستان ها دیگر تختی برای پذیرش بیمار جدید ندارند که این خود می تواند عاملی برای افزایش آمار فوت مبتلایان به دلیل عدم دسترسی به درمان مناسب و به موقع باشد.

البته درست دو روز بعد غلام‌حسین مهرعلیان مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار بسته ۱۰ تایی داروی درمان آنفلوانزا وارد کشور کردیم و صدهزار بسته جدید در ۲ هفته گذشته و ۲۰۰ هزار بسته روز چهارشنبه هفته قبل در معاونت بهداشتی توزیع شد و فردا ۸۰۰ هزار بسته جدید داروی درمان آنفلوانزا در معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع می‌شود که این خود بر عدم برنامه ریزی به موقع واردات این دارو حکایت دارد و همان بحث همیشگی به ذهن می رسد که مسوولین در مواقع بحران فقط غافلگیر می شوند.

برای پیگیری اینکه آیا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جلسه ای برای رسیدگی در این خصوص با مسوولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشته است یا خیر با سخنگوی کمیسیون تماس گرفتیم که البته تماس هایمان با اکبر ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بی پاسخ ماند.

محمد حسین قربانی نایب رییس کمیسیون بهداشت از نابسامانی ها در پیشگیری و درمان آنفلوانزا و کمبود داروی آن در کشور ابراز بی اطلاعی کرد و عنوان کرد مجلس تا شنبه تعطیل است.! متاسفانه باید گفت در اکثر مواقع مجلسی که گفته می شود در راس امور است اما در حساس ترین شرایط تعطیل بوده و نمایندگان آن در بی اطلاعی از اوضاع کشور به سر می برند. نمایندگانی که وظیفه نظارت دارند آیا نباید در چنین شرایط حساسی ورود پیدا کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نظر می رسد شرایط تحریمی سال های ۹۱ و ۹۲ باز هم در حال تکرار شدن است. در آن سال ها وزیر وقت دکتر مرضیه وحید دستجردی زیر بار کمبودهای دارویی نمی رفت اما بعد از گذشت چندین ماه و با فشارهای رسانه ها بلاخره به کمبودهای شدید دارو اعتراف کرد و برکنار شد.وزارت بهداشت در زمان اعلام مرگ ۱۵ کودک مبتلا به ای بی به دلیل کمبود پانسمان مخصوص این بیماران، در ابتدا زیر بار این مسئله نمی رفتند و مرگ این بیماران بر اثر کمبودها را تکذیب کردند اما اکنون دکتر محمدجواد ظریف با اشاره به کمبود دارو برای این بیماران اعلام کرده اروپایی‌ها به ویژه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به جای تهدید ایران یا دادن وعده‌های توخالی روی کاغذ درباره «اینستکس»، به کودکان ایرانی مبتلا به "ای‌بی" دارو برساند. مشخص نیست در حال حاضر چرا وزارت بهداشت زیر بار کمبودهای دارویی و کمبود تخت بیمارستانی نمی رود. آیا واقعا وزیر بهداشت از عاقبتی که مرضیه وحید دستجردی به آن دچار شد میترسد؟

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.