واکسن آنفلوانزا؛ بزنم یا نزنم؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور درباره تقاضای القایی ایجاد شده برای فروش واکسن و داروی آنفلوآنزا افزود: وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای موارد ضروری در نظر گرفته و اگر از نظر علمی کسی به واکسن نیاز داشته باشد، واکسن و دارو موجود است. هیچ گونه نگرانی در زمینه داروی آنفلوآنزا وجود ندارد و بر اساس روند مصرف سال‌های گذشته و حتی بیش از آن، داروی آنفلوآنزا تا نوروز ۱۳۹۹ ذخیره شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر هر فردی نیاز به دارو، واکسن یا کیت تشخیصی آنفلوآنزا داشته باشد، وزارت بهداشت به میزان کافی در اختیار دارد و این موارد را در اختیار می‌گذارد، اما قسمت عمده افراد نیازی به این موارد ندارند، مردم باید به توصیه‌های وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و درمان آنفلوآنزا توجه کنند. زیرا در یک اپیدمی یا شیوع یک بیماری، حسگرهای برخی افراد سودجو برای کسب منافع اقتصادی فعال می‌شود. برای مقابله با این اتفاقات باید مردم را آگاه کرده و واقعیت‌ها را منعکس کنیم.

وی افزود: افراد تصور نکنند که اولا واکسن آنفلوآنزا ایمنی کامل می‌دهد و دوم اینکه بدانند در میانه یک اپیدمی قرار داریم و حتی اگر کسی واکسن تزریق کند، حداقل دو هفته برای شروع مصونیت نسبی زمان لازم است و به درد این روزها نمی‌خورد و سوم اینکه قرار نیست در یک جامعه همه در برابر آنفلوآنزا واکسینه شوند و این موضوع فقط مربوط به گروه‌های پرخطر است و چهارم اینکه افراد بدانند قسمت عمده بیماران نیازی به دریافت داروی اسلتامیویر "تامیفلو" ندارند و با توجه به مباحثی که در زمینه مقاومت در برابر این دارو مطرح شده و حتی گزارش‌هایی نیز از ژاپن و دانمارک و کشورهای دیگر در این زمینه منتشر شده، توزیع دارو باید کنترل شده باشد و عمدتا در افراد پرخطر یا بیماران بستری در بخش‌های ویژه اتفاق بیفتد.

جهانپور گفت: داروی اسلتامیویر "تامیفلو" همگانی نیست و وقتی آگاهی‌ها ناقص باشد، افراد تصور می‌کنند واکسن آنفلوآنزا می‌تواند برای همه اکسیر حیات باشد، اما این موارد مبتنی بر شواهد علمی نیست و موارد مصرف واکسن و تجویز دارو مشخص و بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت است، اکنون در میانه اپیدمی آنفلوآنزا قرار داریم و در نتیجه در حال حاضر تزریق واکسن برای عموم ضرورتی ندارد و فقط باید آگاهی عمومی افزایش پیدا کند و افراد در دام سودجویانی که می‌خواهند از هیجان ایجاد شده برای خود کیسه بدوزند، نیافتند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: توزیع کنترل شده واکسن، دارو و کیت تشخیصی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم افراد سودجو از این فضا سوءاستفاده کنند. توصیه می‌کنیم افراد با رعایت بهداشت فردی و عمومی این مسیر ۲ تا ۳ هفته‌ای را طی کرده و به هیچ عنوان به نیازهای القایی ایجاد شده توجه نکنند، با توجه به خلف وعده یکی از تولیدکنندگان داخلی داروی اسلتامیویر "تامیفلو" که قرار بود این دارو را تولید کند و این کار را انجام نداد، آنچه در حال حاضر در بازار وجود دارد، داروی وارداتی است و در هفته‌های گذشته وارد شده و در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته است. این دارو به صورت کنترل شده در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفته و ذخیره کافی نیز موجود است.

به گزارش ایرنا وی در پایان درباره فروش این دارو در ناصر خسرو نیز اظهار داشت: این دارو فقط در اختیار وزارت بهداشت است و امکان دارد که دارو از برخی مسیرها نشت کرده و احیانا به ناصر خسرو رفته باشد و بخشی از این داروی موجود در ناصر خسرو ممکن است قاچاق باشد. به هر حال همه این افراد سودجو به دنبال ایجاد نیاز القایی و با مقاصد تجاری هستند تا از هیجان و نگرانی ایجاد شده در جامعه، سوء استفاده کنند و دارو یا واکسن مربوطه را بفروشند و کسب درآمد کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.