چگونگی رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی پزشکان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، با رونق گرفتن طب سنتی و اقبال مردم به این نوع از روش‌های درمانی، تخلفات، ادعاها و اظهاراتی کارشناسی نشده روز به روز درحال افزایش است. این درحالی است که این موارد تنها از سوی غیر پزشکان انجام نمی‌شود و برخی نیز به پزشکان هم نسبت داده می‌شود. اما فارغ از اثرات و هزینه‌های اجتماعی که یک ادعا می‌تواند به بدنه بهداشت و سلامت کشور وارد کند، وزارت بهداشت، سازمان نظام‌پزشکی و مراجع قضایی چگونه به ادعاهای پزشکی رسیدگی می‌کنند و مصادیق تخلف و جرم در این حوزه توسط چه نهادی بررسی و ابلاغ می‌شود؟

 فربد رهنما مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: براساس قانون تشکیل وزارت بهداشت، نظارت بر مطب‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی به عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تابعه است؛ طبق قانون تشکیل سازمان نظام‌پزشکی، نظارت بر تبلیغات حوزه سلامت، تابلو، مهر و سرنسخه بر عهده سازمان نظام پزشکی است.  

وی افزود: شورای عالی نظام پزشکی، در سال ۱۳۹۷ تبلیغات حوزه سلامت در فضای مجازی را تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی قرار ‌داد؛ یعنی اگر فردی بخواهد در حوزه فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی نماید، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است. این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر می‌شود.

مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی در خصوص نحوه نظارت و نوع مجازات پزشکان متخلف گفت: پس از تشدید نظارت بر فضای مجازی، پزشکانی که تخلفات تبلیغاتی دارند به دادسرا احضار شده و روند بررسی پرونده آنها درحال انجام است.  پس از انجام این اقدامات شاهد هستیم تخلفات تبلیغاتی امور پزشکی در فضای مجازی کاهش یافته است و تعدادی از کانال‌ها و صفحات مجازی غیرفعال شده و یا مطالبی که تخلف محسوب می‌شد، از صفحات حذف شده است. انتظار می‌رود با ادامه این روند، تعداد تخلفات تبلیغاتی در حوزه سلامت رو به کاهش گذارد.  

رهنما در خصوص حواشی پیش آمده پس از ادعاهای یکی از مدعیان طب سنتی مبنی بر مضر بودن مسواک و خمیر دندان، ضمن درخواست از رسانه‌ها در خصوص آگاهی رسانی در موارد اینچنینی، تصریح کرد: این فرد در زمینه طب سنتی ادعاهایی دارد؛ این درحالیست که طب ایرانی سنتی نیز دارای مراجع علمی خود مانند دانشکده‌های طب سنتی، انجمن علمی پزشکی طب سنتی و دفتر طب سنتی وزارت بهداشت است که همان مراجع نسبت به نادرستی این ادعا واکنش نشان دادند. در مواردی که ادعاهای فریبنده، اغواگرانه و نادرست از نظر علمی توسط فردی انتشار یابد چنانچه فرد مدعی پزشکی باشد توسط سیستم انتظامی سازمان نظام‌پزشکی و در صورتی که غیرپزشک باشد، از طریق دادسرای جرایم پزشکی به مسائل رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات در حوزه سلامت به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و سازمان‌های نظام پزشکی شهرستان مراجعه کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.