اینکه هرکسی را از جایی بردارند و به عنوان رئیس هلال‌احمر انتخاب کنند، اشتباه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فریدون نوری درباره مهم‌ترین ویژگی‌هایی که رئیس آینده جمعیت هلال احمر باید داشته باشد، اظهار داشت: شورای عالی هلال احمر به غیر از چارچوب قانون اساسنامه‌ای که مجلس آن را تصویب کرده، هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد و قانون اساسنامه نیز دقیقا مشخص کرده چه کاری باید انجام داد و برابر قانون و موازینی که در چارچوب ماده 10 اساسنامه تعریف شده اقدام می‌کند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر با اشاره به ویژگی‌های رئیس آینده جمعیت هلال احمر گفت: کسی که می‌خواهد رئیس جمعیت هلال احمر باشد باید جمعیت هلال احمر را بشناسد، ساختار هلال احمر، ساختار خاصی است؛ ساختار هلال احمر در ماده 3 قانون اساسنامه تعریف شده است؛ ضمن اینکه این موضوع  در ماده یک اساسنامه نیز تعریف شده است.جمعیت هلال احمر موسسه خیریه غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است.

وی افزود: کسی که به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر انتخاب می‌شود، باید کارش امدادی باشد. در بند 2 و 3 ماده 3 قانون اساسنامه مشخص کرده هلال احمر سازمانی امدادرسان است که باید در زمان حوادث طبیعی امدادرسانی کند، جمعیت هلال احمر سازمان‌هایی مانند امداد و نجات، جوانان و داوطلبان دارد که ماموریت‌های آنها مشخص شده است؛ در نتیجه هر کس می‌خواهد رئیس جمعیت هلال احمر باشد باید تفکر امدادی، جمعیتی و متکی به ساختار امدادی، کمک‌رسان و خیریه هلال احمر داشته باشد.

نوری گفت: غیر از این مواردی که گفته شد اگر کسی روش دیگری داشته باشد، این روش به انحراف می‌رود. این سازمان باید در چارچوبی که برایش تعریف کرده‌اند که هم در اساسنامه فدراسیون بین‌المللی و نیز اساسنامه‌ای که مصوب مجلس است، اقدام کند، جمعت هلال احمر وظایف جانبی ندارد، وظایف هلال احمر معامله‌گری و تجارت نیست؛ وظایف آن مشخص بوده و در ماده 3، 6 بند وجود دارد که مشخص کرده بخش‌های مختلف آن مانند بهداشت و درمان، امداد و نجات و جوانان چه کاری را انجام دهند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تصریح کرد:  وظیفه هلال احمر معامله‌گری و تجارت نیست و نگاه سیاسی و حزبی در آن اصلا لحاظ نشده است، اینکه هرکسی را از جایی بردارند و به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب کنند، اشتباه است. این سازمان ماورای همه این موارد است. بعضی اتفاقاتی که به وقوع پیوسته، یک ارثیه بدی است که از گذشته در هلال احمر بوده است، باید کسانی که در این جمعیت کار کنند که چارچوب و ساختار این سازمان را بشناسند و معتقد به اصول هفت‌گانه و اهداف چهارگانه آن باشند.

وی اظهار کرد: البته درست است که نام این مجموعه هلال احمر یا صلیب سرخ است، اما این اهداف و اصول دقیقا از اصول و عقاید ما گرفته شده است؛ در نتیجه اگر خلاف این را حرکت کنیم، خلاف اصول و عقاید خود حرکت کرده‌ایم و در جمعیت هلال احمر باید این نگاه حاکم باشد و هر کسی که می‌خواهد مسئولیت آن را برعهده گیرد، باید معتقد به این چارچوب‌ها باشد.

به گزارش فارس نوری در پایان اضافه کرد: موضوع قابل اهمیت شناخت سازمانی است؛ اینکه هرکسی را از جایی بردارند و به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب شود، این اشتباه است. از آوردن اتوبوسی افراد شروع می‌شود و بین خود این افراد اشکالات به وجود می‌آید و دود آن به چشم جمعیت، اهالی جمعیت و سازمانی که حدود صد سال در این مملکت آبرومند و باعزت فعالیت کرده و مردم به آن اعتماد دارند، می‌رود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.