ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات یکی از خصیصه‌های مهم نظام سلامت ایران است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در این نشست که با حضور محمد آسائی، مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی، محسن اسدی لاری، مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت و جمعی از مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به پیشینه علوم پزشکی در کشور، ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات را یکی از خصیصه های مهم نظام سلامت ایران برشمرد و افزود: دانشگاههای علوم پزشکی ایران، خدمات آموزش، پژوهش، بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه به جامعه تحت پوشش خود ارائه می دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: تبدیل پزشکی ایران از سنتی به نوین از حدود سال ۱۲۳۰ هجری با تاسیس دارالفنون آغاز شد و با تاسیس دانشگاه تهران آموزش عالی به طور رسمی آغاز و در سال ۱۳۶۴ آموزش علوم پزشکی با ارائه خدمات ادغام و اقدامات توسعه ای زیادی در زمینه آموزش پزشکی صورت گرفت، ادغام آموزش و ارائه خدمات یکی از الزامات پاسخگویی آموزش در استانداردهای بین المللی است، در هر استان ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که مسئولیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را در استان بر عهده دارد.

وی اظهار کرد: ادغام باعث ارتقای کیفیت ارائه خدمات و برنامه ریزی برای خدمات مبتنی بر نیاز جامعه شده است، نیروهای انسانی، به خصوص اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور همزمان امور مربوط به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را پیگیری می کنند که این امر باعث ارتقای نیروی انسانی نظام سلامت شده است، تعداد دانشجویان در جهان در دهه اول قرن ۲۱ بیش از مجموع ۱۰ قرن گذشته بوده است.

لاریجانی با اشاره به توسعه آموزش علوم پزشکی در ایران گفت از سال ۶۵ تاکنون تعداد دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی از ۱۵ به ۶۷ رسیده و در حال حاضر ۵۱ دانشکده پزشکی و ۹۷ دانشکده پرستاری در کشور داریم و در سایر رشته ها نیز به همین ترتیب رشد داشته ایم‌، توسعه چشمگیری در تحصیلات تکمیلی و آموزش های تخصصی و فوق تخصصی داشته ایم، علاوه بر توسعه آموزش در تمامی مقاطع، در آموزش های مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای توانمندی نیروی انسانی حوزه سلامت نیز تلاش های زیادی صورت می گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه های آموزش علوم پزشکی در طی چند سال گذشته در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی افزایش چشمگیری داشته است، توسعه آموزش مجازی یکی از دستاوردهای این برنامه است، همه دانشجویان در دانشگاههای کشور می توانند به دروس سایر دانشگاهها دسترسی داشته باشند.

وی اجرای برنامه پودمانی پزشکی خانواده برای آموزش ۱۵ هزار پزشک عمومی شاغل در نظام سلامت را از جمله دوره های مهم مجازی برشمرد و گفت: این پزشکان در حین خدمت آموزش می بینند و نیازی نیست برای طی دوره از محیط کار خود منفک شوند، همچنین آزمون های علوم پزشکی ارتقای بالایی پیدا کرده است و حدود ۷۳ درصد این آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار می شود.

لاریجانی آمایش سرزمین را از دیگر برنامه های مهم حوزه آموزش برشمرد و گفت: کشور به ۱۰ منطفه تقسیم شده و دانشگاههای مستقر در هر منطقه با یکدیگر همکاری می کنند، که این خود هم افزایی خوبی را فراهم می کند، علاوه براینکه تمام دانشگاهها و دانشکده های علوم و همچنین بیمارستان های آموزشی کشور اعتباربخشی شده اند، موفق شدیم تاییدیه ۱۰ ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی را از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی اخذ کنیم.

در این نشست محسن اسدی لاری، مدیر کل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت به بیان کلیات اهداف سفر هیات پاکستانی به ایران و توضیحاتی در خصوص آموزش پزشکی خانواده در کشور پرداخت.

در ادامه محمد آسائی مشاور وزیربهداشت در امور بهداشتی با اشاره به اهمیت برنامه پزشکی خانواده و لزوم اجرای آن در تمام کشورها، تاکید کرد: لازم است دقت شود که ما تیم پزشکی خانواده لازم داریم و کشور پاکستان بهتر است به تربیت نیروی پرستاری برای کار در تیم پزشکی خانواده اهمیت دهد.

الله بخش ملک، قائم مقام وزارت بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران بیان کرد: ما در پاکستان نیاز داریم درخصوص نظام ارجاع در ایران و بحث ادغام ارائه خدمات سلامت در آموزش و پژوهش بیشتر بدانیم.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین سلامت جمعیت در پاکستان تاکید و اضافه کرد: ما حداقل به ۳ هزار پزشک نیاز داریم و لازم است با ایجاد زیرساخت های مناسب مانند دانشکده های پزشکی و پرستاری نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کنیم.

به گزارش وب‌دا در بخش پایانی این نشست، سایر اعضای هیات پاکستانی سوالاتی درخصوص آموزش پزشکی در کشور ارائه و توضیحاتی توسط مدیران وزارت بهداشت ارائه شد.

پایان پیام/

مطالب مشابه