حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ و میر در دنیا و چهارمین علت در ایران است
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیر حسین کولیوند در سومین جشنواره پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی که صبح امروز در سالن شهدای رادیو برگزار شد در باره‌ی میزان تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در جهان اظهار کرد: سالیانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۲۵ تا ۵۰ میلیون نفر سالیانه در جهان مصدوم می‌شوند. در کل دنیا حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهند که در ایران چهارمین علت هستند.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: ۲۵ درصد عملیات سازمان اورژانس کشور را حوادث ترافیکی به خود اختصاص می‌دهند و اغلب عملیات اورژانس هوایی ناشی از حوادث ترافیکی است. سرعت بالا یکی از هفت ریز فاکتور موثر در تصادفات است. ما هر چقدر بتوانیم در موضوع "سرعت بالا" موفق عمل کنیم، میزان تصادفات و مصدومان ما کاهش پیدا می‌کند. خودروی ایمن و ایمنی راه هم بسیار اهمیت دارند.

وی افزود: از جمله پیامد‌های سرعت بالا می‌توان به کاهش اثر بخشی تجهیزات حفاظت از سرنشینان مانند کمربند ایمنی و ایربگ اشاره کرد. یکی دیگر از پیامد‌های سرعت بالا افزایش فاصله توقف است. همچنین در سرعت بالا مصرف سوخت، خسارت‌های مالی و جانی و تلفات بیشتر می‌شود و قدرت تصمیم گیری راننده کاهش پیدا می‌کند.

کولیوند گفت: سرعت را می‌توانیم جزو رفتار‌های پرخاشگرانه در نظر بگیریم. مطالعات نشان می‌دهند که افزایش سرعت بالا فقط مخصوص بزرگراه‌ها نیست. مطالعه‌ای در آمریکا انجام شده است که نشان می‌دهد، شایع‌ترین علت خطای رانندگان افزایش سرعت بوده است که آن‌ها برای کاهش سرعت تدابیری اندیشیده اند که اگر راننده‌ای از سرعت مجاز تخطی کند برای بار نخست ۱۸ درصد فرانشیز بیمه را باید بپردازد؛ و اگر بار دوم این اشتباه را مرتکب شود میزان فرانشیز بیمه به ۳۴ درصد می‌رسد. سرعت بالا سالیانه ۴۰ میلیارد دلار به بودجه اقتصادی آمریکا خسارت وارد می‌کند.

رئیس اورژانس کشور اظهار کرد: وزارت صنعت هم باید در بحث مدیریت سرعت درگیر شود. ما امروزه خودرویی تولید می‌کنیم که از لحاظ ایمنی فاقد صلاحیت است، ولی سرعت بالا دارد. اگر بتوانیم سرعت را کاهش دهیم ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات جاده‌ای کاهش پیدا می‌کند. مدیریت سرعت یکی از استراتژی‌های شش گانه سازمان بهداشت جهانی است. آمار‌های حاصل از بررسی‌ها در بازه زمانی ۱۰ ساله نشان می‌دهند که ما توانسته ایم میزان تلفات جاده‌ای را در این فاصله حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر کاهش دهیم، اما اکنون این آمار ثابت شده و در برخی موارد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: اکنون باید در بحث کنترل سرعت تدابیر جدیدی گرفته شود. ما همچنین باید به طراحی زیر ساخت‌ها و استاندار‌های ایمنی خودرو، اعمال صحیح قوانین و مقررات و بقای پس از رخداد به طور ویژه توجه کنیم.۴۶ کشور در دنیا با همکاری سازمان بهداشت جهانی محدودیت سرعت را در معابر خود ۵۰ کیلومتر قرار دادند که در ایران این سرعت به ۶۰ کیلومتر می‌رسد، برای کنترل سرعت موضوع فرهنگسازی بسیار اهمیت دارد. ما باید بتوانیم از توان و ظرفیت مردم و راکبان موتور سیکلت‌ها نهایت استفاده را بکنیم.

پایان پیام/

مطالب مشابه