وضعیت ذخایر خونی در همه مراکز اهدای خون کشور در وضعیت سبز و بسیار عالی قرار دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر حاجی بیگی بیان کرد: میزان اهدای خون در کشور به ازای هر یکهزار نفر ۲۷ واحد است و وضعیت اهدای خون در ایران در شرایط مطلوب قرار دارد، در حال حاضر مشکل کمبود خون و فرآورده‌های خونی در کشور وجود ندارد، مواقعی از سال از جمله ماه رمضان و یا در شرایط خاص جوی و سرما تعداد مراجعان برای اهدای خون کاهش می‌یابد که با همت و توجه ویژه هموطنان، این مشکل نیز حل شدنی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: وضعیت ذخایر خونی در همه مراکز اهدای خون کشور با همیاری مردم، در وضعیت سبز و بسیار عالی قرار دارد. اهداکننده مستمر به فردی اطلاق می‌شود که در طول سال حداقل ۲ بار موفق به اهدای خون شده است، شاخص و میانگین اهدای مستمر خون در حال حاضر در کشور حدود ۶۰ درصد و در استان سمنان ۸۰ درصد از کل اهداکنندگان است و از این لحاظ، سمنان دارای رتبه نخست کشور است. 

وی، ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر را هشت برابر اهداکنندگان بار اولی عنوان کرد و افزود: سالانه ۲ و نیم میلون نفر به مراکز اهدای خون در کشور مراجعه می‌کنند و ۲ میلیون ۱۰۰ هزار واحد خونی اهدا می‌شود، میزان توزیع سالانه خون در کشور ۳ میلیون ۶۶۰ واحد است، استان‌های سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر بیشترین میزان اهداکنندگان مستمر خون را در کشور دارند.

به گزارش ایرنا حاجی بیگی در پایان گفت: امسال بیشترین میزان اهداکنندگان خون در کشور مربوط به گروه خونی O مثبت بود که ۳۴ درصد از کل اهداکنندگان خون را در کشور شامل می‌شدند، شاخص اهدای خون بانوان در ۶ ماهه اول امسال در کشور ۴.۲ بود و استان های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون بانوان در کشور را داشتند، ۹۰ درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و ۱۰ درصد دارای گروه خونی منفی هستند.

سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر یکهزار نفر است، این شاخص در کشور ۲۷ و در استان سمنان ۴۶ اهداکننده است، ۷۹ درصد اهداکنندگان خون در استان سمنان اهداکننده مستمر هستند، با حضور سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، وحید بغدادی به عنوان مدیرکل انتقال خون استان سمنان معرفی شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.