۴۲.۴ میلیون نفر در جهان به بیماری‌های عروق مغزی مبتلا هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در توییتر خود درباره بیماری‌های غیرواگیر افزود: در سال ۲۰۱۷ تخمین زده شده است که بیش از ۶ میلیون نفر در جهان به علت سکته‌های مغزی جان خود را از دست داده‌اند، در ایران نیز در همان سال بالغ بر ۳۶ هزار مرگ و میر رخ داده که این میزان در مردان بیش از زنان بوده است.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: پیش از این درباره بیماری‌های غیرواگیر گفته بود: بیماری‌های غیرواگیر به اندازه کل بیماری‌های واگیر منجر به مرگ و میر می‌شوند؛ از این رو با توجه به اهمیت موضوع حدود ۲۰۰ بیماری غیرواگیر و ۶۰ عامل خطر مرگ و میر در کشور شناسایی شدند و از چند ماه آینده بررسی مجدد این بیماری‌ها آغاز خواهد شد.

وی افزود: اگر به بار بیماری‌های مختلف نگاه کنیم، سه چهارم بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شود. چهار بیماری اصلی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های ریوی جزو بیماری‌های غیرواگیری هستند که به دنبال ایجاد استراتژی صحیح برای مبارزه با آنها هستیم. البته ایران چهارچوب‌های استراتژی مناسبی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دارد و یکی از کشورهای موفق از نظر داشتن استراتژی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

لاریجانی گفت: البته چالش‌های فراوانی در زمینه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. یک چهارم افراد بزرگسال، چربی خون بالا دارند و یک سوم جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند. بیماری‌های قلبی و عروقی نیز درصد بالایی در کشور دارد. از طرفی تغذیه نامناسب در کشور ما فراوان است و بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور، فعالیت فیزیکی درستی ندارند.

به گزارش ایرنا معاون وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: با این حال برنامه منسجمی در ایران برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر وجود دارد. یکی از ابزارهای ما برای اجرای این استراتژی، استفاده از شبکه بهداشت و درمان است. به همین دلیل بود که وقتی وارد برنامه سنجش فشار خون به عنوان یکی از عوامل خطر شدیم، بیش از ۳۰ میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی و برخی دیگر از بیماری‌ها که عمدتا به نوع و سبک زندگی افراد بستگی دارد مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌روند، به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت این بیماری‌ها عامل ۸۲ درصد از مرگ و میر در جامعه ایرانی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.