نباید از بیماری‌های واگیردار غافل شویم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در مراسم بزرگداشت پوشش همگانی سلامت ضمن محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه مردم کشورمان، گفت: ما در گام نخست رسیدن به اهداف مقدسی که برای خودمان ترسیم کرده بودیم توانستیم از استقرار نظام PHD یا مراقبت‌های اولیه بهداشتی بهره‌های بزرگی ببریم که به تمام کسانی که در این راه و در سنگلاخ رسیدن به این هدف به نظام سلامت کمک کردند، چه آنهایی که در جمع ما نیستند و چه آنهایی که در قید حیاتند و بازنشسته شدند، درود می‌فرستیم و از آنها تشکر می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ام که رسیدن به سیستم UHC یا پوشش همگانی سلامت حتما باید از اتوبان PHC یا مراقبت‌های اولیه بهداشتی بگذرد. در نشستی که با وزرای بهداشت کشورهای در حال توسعه داشتم اعلام کردم که باید سعی کنیم برای استقرار پوشش همگانی نظام سلامت حتما مراقبت‌های اولیه بهداشتی را مستقر کنیم. باید توجه کرد که کشورهایی مانند پاکستان که هنوز نتوانسته‌اند گام کاملی در زمینه مراقبت‌های اولیه بهداشتی بردارند، ممکن است در رسیدن به پوشش همگانی سلامت دچار عقب افتادگی‌هایی شوند.

وی با اشاره به نتایج استقرار نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی افزود: در حوزه کاهش مرگ و میر گروه‌های آسیب پذیر، افزایش پوشش واکسیناسیون، توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت و ... گام‌های خوبی را برداشته‌ایم. بطوریکه در حوزه کشورهای شرق منطقه مدیترانه به عنوان کشوری مطرح در کارشناسی بین‌المللی مورد قضاوت قرار گرفته‌ایم. در عین حال طرح تحول نظام سلامت به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت آقای روحانی توانست ما را در گام‌های بعدی به پوشش جامع سلامت نزدیک‌تر کند. همچنین توسعه زیرساخت‌ها در نقاط محروم، ماندگاری پزشک و کادر پزشکی و رسیدگی به بیماران خاص و صعب العلاج و از همه مهمتر کاهش پرداخت از جیب مردم و کاهش هزینه‌های کمرشکن از گام‌های بسیار موثری بود که توانستیم در قالب طرح تحول نظام سلامت برداریم.

نمکی گفت: امروز وارد مرحله جدیدی از مشکلات و چالش‌های نظام سلامت شده‌ایم، بحث بیماری‌های غیر واگیر در کنار بیماری‌های واگیر در حال حاضر حائز اهمیت است. ما نباید از بیماری‌های واگیردار غافل شویم. چرا که کشوری هستیم که دیدید که موج جدید آنفلوآنزا چه گرفتاری‌هایی را داشت برای نظام سلامت ایجاد می‌کرد و همین قابلیت نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی توانست ما را از این گذار پر خطر مرگ و میری که می‌توانست آنفلوآنزا ایجاد کند، نجات دهد و میزان مرگ و میر را کمتر کند. همچنین همین نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بود که توانست در سیلاب‌های بهار امسال که شاید انتظار اپیدمی‌های بسیار زیادی داشتیم، عوارض این سیلاب را با حضور بهورز و کادر پرستار و پزشک به حداقل رساند. بنابراین همزمانی گرفتاری ناشی از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر می‌طلبد که برنامه‌های مناسبی را داشته باشیم. ما همچنین نمی‌توانیم از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه در شهرهای مرزی غافل بمانیم. در عین حال نباید از بیماری‌های غیر واگیری چون فشار خون هم غافل شویم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در این موقعیت باید جنبه‌های مختلفی را در نظر بگیریم، یکی از این ابعاد، ابعاد اقتصادی است. گاهی اوقات یک دلار سرمایه گذاری در نظام سلامت بیش از ۱۰ برابر بازگشت سرمایه برای نظام سلامت در پی دارد. ما یک روزی بچه‌هایمان را با پنج دلار علیه شش بیماری مهلک و مسری قابل پیشگیری واکسینه کردیم اما امروز برای حوادث جاده‌ای باید در حوزه آموزش همگانی، اصلاح نقاط پرخطر، کاهش آسیب‌های جاده‌ای و ... سرمایه گذاری کنیم.

وی اظهار کرد: بنابراین برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت باید ابعاد اقتصادی را در نظر بگیریم و باید نظام سلامت را برای شرایط سخت اقتصادی آماده کنیم. باید توجه کرد که امسال و سال آینده به دلیل فشار تحریم‌های ظالمانه شاید از سخت‌ترین سال‌های بعد از انقلاب باشد و ما می‌دانیم که چقدر برای بستن بودجه امسال و سال آینده در مضیقه خواهیم بود؛ اما ما خودمان را آماده کرده‌ایم. در عین حال در این سخت‌ترین ایام ۱۰۰۰ پروژه را برای افزایش دسترسی مردم در مناطق کمتر برخوردار آماده می‌کنیم. این اقدام در اوج تحریم‌ها کاری بسیار بزرگ است. البته به هر حال باید صرفه جویی کرده و از منابع استفاده بهینه کنیم و کمیت و کیفیت را افزایش دهیم.

نمکی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان گفت: خوشبختانه با کمک دوستان‌مان در سازمان‌های بین‌المللی برای گشودن راه‌هایی تلاش می‌کنیم تا مردم ما در حوزه دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی دچار مشکل نشوند. باید توجه کرد که علی رغم اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند دارو و غذا تحریم نیست، اما در این حوزه‌ها به شدت با فشار و پیچیدگی مواجهیم و با سختی این‌ها را تهیه می‌کنیم که این موضوع و شکستن این حلقه‌های محاصره اقتصادی همکاری بین‌المللی را می‌طلبد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت نیازمند مشارکت قوی بین بخشی و مشارکت مردم هستیم. اگر زمانی می‌توانستیم پوشش واکسیناسیون را افزایش دهیم یا مرگ و میر گروه‌های آسیب پذیر را کاهش دهیم، به این دلیل بود که تمام فعالیت‌ها در اختیار ما بود و خودمان واکسن را تهیه می‌کردیم و اقدامات مربوط به آن را انجام می‌دادیم، اما امروز برای کاهش سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، عروقی، حوادث ترافیکی و ... وزارت بهداشت حداقل تاثیرگذاری را دارد و به همین دلیل نیازمند مشارکت عظیم بین بخشی هستیم. در عین حال نیازمند مشارکت مردم هم هستیم.

وی افزود: طرح جدید هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان اصلی‌ترین اقدام برای جلب مشارکت مردم در نظام سلامت است که این طرح در سه استان آغاز شده و استان‌های دیگر نیز به تدریج به آن می‌پیوندند. امیدواریم با استفاده از این ظرفیت بزرگ بتوانیم حدود ۲۰ میلیون سفیر سلامت را درون خانواده‌ها تربیت کنیم و سطح خدمتگذاری را از خانه و مرکز بهداشت به درون خانواده‌ها ببریم. به این ترتیب در این طرح بزرگ به ۲۰ میلیون ایرانی به عنوان محور خدمت در خانواده می‌آموزیم که چگونه با تغییر سبک زندگی در خود و خانواده‌هایشان بتوانند بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیردار مهم را کنترل کنند و همچنین چگونه بتوانند با آگاهی از علائم اولیه بیماری‌های شایع و اطلاع رسانی به اورژانس از رفتن بیماری‌های پرخطر به فازهای جدی‌تر جلوگیری کنند. همچنین چگونه توانبخشی را به داخل خانواده‌ها ببرند.

به گزارش ایسنا نمکی در پایان اضافه کرد: امروز در کشور با افزایش جمعیت سالمندی مواجهیم. باید توجه کرد که مراقبت از سالمندان و افزایش کیفیت زندگی آنها بدون استفاده از ظرفیت درون خانواده‌ها میسر نیست که امیدوارم با بردن این سه فعالیت به درون خانواده‌ها بتوانیم گام‌های موثری را در مردمی کردن نظام سلامت برداریم و بتوانیم خدمات نظام سلامت را موثرتر، ارزانتر و با کیفیت بیشتر به مردم ارائه دهیم، ما در وزارت بهداشت به عنوان پرچمدار اصلی نظام سلامت با جلب مشارکت همه اجزاء دخیل در نظام سلامت و سازمان‌های بین‌المللی درگیر نظام سلامت و جلب بین بخشی همه دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران و جلب مشارکت سازمان یافته مردم امیدواریم بتوانیم قدم‌های مناسبی در ایجاد پوشش جامع خدمات سلامت در کشور برداریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.