طرح اجتماعی کردن سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد آسایی در مراسم بزرگداشت پوشش همگانی سلامت با بیان اینکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی موتور محرکه برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت است، گفت: قطعا مراقبت‌های اولیه بهداشتی، اولویت‌های مورد نیاز سلامت جامعه را در برنامه‌های خود قرار می‌دهد و همانگونه که ما تجربه کرده‌ایم، مردم و جامعه را برای دستیابی به نیازهای اجتماعی‌شان آماده می‌کند. در کشور ما مراقبت‌های اولیه بهداشتی از طریق تقویت بهورزها، رابطین بهداشت و ... انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی ادامه داد: این مراقبت‌ها فرصتی را ایجاد می‌کند که بخش‌های مختلف جامعه نسبت به موضوع سلامت حساس شوند، باید توجه کرد که با اجرای نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی می‌توان میزان مرگ و میرها را کاهش داد و این نظام جزو مقرون به صرفه‌ترین استراتژی‌های نظام سلامت است. هدف ما این است که مردم به خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت دسترسی داشته باشند بدون اینکه بار مالی اضافی بر آنها تحمیل شوند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۷، ۳۳ درصد از مردم دنیا به این مراقبت‌ها دسترسی داشتند و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ بین ۳۹ تا ۶۳ درصد مردم جهان به این مراقبت‌ها دسترسی یابند. همچنین در دنیا ۹۳۰ میلیون نفر ۱۰ درصد از درآمدشان را برای خدمات بهداشتی پرداخته‌اند و ۲۱۰ میلیون نفر نیز ۲۵ درصد از درآمدشان را برای خدمات بهداشتی هزینه می‌کنند. سازمان بهداشت جهانی به کشورهایی که دارای درآمد بالا و متوسط رو به بالا هستند و از نظر دسترسی به خدمات سلامت وضعیت مناسبی دارند، توصیه می‌کند که بر روی کیفیت و عدالت در خدمات تمرکز کنند.

آسایی گفت: همچنین به کشورهای دارای درآمد متوسط رو به پایین و همراه با پوشش خدمات سلامت بالا توصیه می‌کند که بر کاهش پرداخت از جیب تمرکز کند و همچنین اعلام می‌کند که کشورهای با پوشش خدمات سلامت پایین و با درآمد کم باید تغییرات کاملی انجام دهند. در کشور ما سیستم بهداشتی بر اساس نیاز مردم طراحی شده و بر ارائه خدمت در افراد دچار مشکل متمرکز شده‌ایم و برای سطوح مختلف ارائه خدمت‌مان نقش‌ها و وظایف مشخص تعیین کرده‌ایم؛ بطوریکه در هفته گذشته هیاتی از پاکستان از مراکز ما بازدید داشتند و از شبکه و سیستم ارجاع الکترونیک ما مبهوت شده بودند. در عین حال سیستم‌های مراقبت اولیه بهداشتی ما استاندارد هستند؛ بطوریکه همان خدمتی که در زابل ارائه می‌شود در شمیرانات تهران هم ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در پایان اضافه کرد: طرح اجتماعی کردن سلامت نیز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: بر همین اساس در سه استان قزوین، سمنان و کاشان این کار را آغاز کرده‌ایم تا هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و در هر خانه یک سفیر سلامت داشته باشیم تا این افراد با خدمات بهداشتی آشنا شوند، در عین حال طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی هر چند که میزان پرداخت از جیب بیماران در کشور ما کاهش یافته، اما باید میزان آن به زیر ۲۰ درصد برسد. در عین حال پکیج خدماتی ما باید مبتنی بر عدالت باشد که در این حوزه‌ها برنامه‌هایی داریم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.