می‌توانیم با پزشکان عمومی قرارداد ببندیم بدون اینکه استخدام شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی نوبخت حقیقی در تشریح جلسه روز سه‌شنبه "26 آذر ماه" کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: در جلسه دیروز کمیسیون بهداشت، از مسئولین کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، سازمان تامین اجتماعی، جمعیت هلال احمر، جهاد دانشگاهی، دعوت کردیم تا میزان تخصیص اعتبارات در سال  ۹۸، وضعیت منابع و مصارف و میزان بودجه پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 99 را بررسی کرده و هماهنگی میان، اعضای کمیسیون بهداشت به ویژه اعضای منتخب در کمیسیون تلفیق ایجاد شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: همواره تلاش کردیم پشتیبان سازمان‌ها و نهادهایی باشیم که به نحوی با کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط هستند. هرچقدر بتوانیم سازمان‌های بزرگی چون تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون بیمه شده و سازمان خدمات درمانی با حدود 40 میلیون بیمه شده را تقویت کنیم به بخش زیادی از ملت ایران خدمت رسانده‌‍ایم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی معوقات و بدهی‌های زیادی دارد که باید به مراکز درمانی، داورخانه‌ها، رادیولوژی‌ها و دانشگاه‌ها پرداخت کند. اگر بتوانیم این سازمان را به لحاظ منابع مالی تقویت کنیم، طبیعتاً این سازمان نیز  قادر خواهد بود به تعهدات خودشان جامعه عمل بپوشاند. از این رو برنامه‌های رفاه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز بهتر نمایان می‌شود.

نوبخت حقیقی گفت: در برخی از حوزه‌های سلامت کمبودهایی وجود دارد که باید با مدیریت صحیح جبران شود، دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی در تمام کشور جز برخی از مناطق که شبکه نظام ارجاع فعالی دارند، ساماندهی نشده است. از این رو بیماران مستقیماً به پزشک متخصص مراجعه کرده و پزشک نیز آزمایش‌ها و داورهایی مختلفی را تجویز می‌کند که هزینه بسیار زیادی برای کشور به همراه دارد. بر همین اساس کمیسیون بهداشت مجلس بر اجرای صحیح قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با همکاری سازمان برنامه بودجه تلاش می‌کند، واحد‌ها مختلف حوزه سلامت را برای اجرای مصوبات برنامه ششم توسعه آماده کند، نظام ارجاع، پزشک خانواده و اجرای پرونده الکترونیک سلامت از جمله مصوبات برنامه ششم توسعه است که کمیسیون بهداشت به اجرای کامل آن تاکید می‌کند، با اجرای پرونده الکترونیک سلامت، درمان صحیح و آکادمیکی خواهیم داشت همچنین از مصرف بی رویه دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط سخت تحریمی جلوگیری خواهیم کرد. بنابراین مدیریت منابع از طریق اجرای قانون عملی خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت به کارگیری پزشکان عمومی افزود: تعداد زیادی پزشک عمومی وجود دارد که در شبکه دیده نشدند، در حالی که به راحتی می‌توانیم با آنها قرار داد ببندیم بدون آنکه استخدام وزارت بهداشت شوند، اسکرین تست بیماری‌های ژنتیکی یکی از موارد ضروری بوده که باید به آن توجه شود، غربالگری‌ها و آزمایش‌های ژنتیکی به خصوص از افراد با سابقه بیماری ژنتیکی از تولد بسیاری از معلولان جلوگیری می‌کند،همچنین در صورت بارداری نیز نوزاد معلول  سقط می‌شوند تا به تعداد معلولان جامعه اضافه نشود.

نوبخت حقیقی اظهار کرد: سازمان‌ها بهزیستی و کمیته امداد امام خمیتی (ره) تعداد زیادی مددجوی مستمری بگیر دارند، از این رو وضعیت آنها باید مورد توجه قرار گرفته و در خصوص بودجه مساعدت‌های بیشتری صورت بگیرد. از طرفی باید زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان فراهم شود تا نه تنها مستمری بگیر نباشند بلکه صاحب شغل و درآمد نیز باشند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اضافه کرد: جمعیت کشور به سمت سالمندی در حال حرکت است، نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل و مراکز توانبخشی مخارج بسیار بالایی دارد از این رو لازم است با همکاری سازمان بهزیستی در این بخش نیز اقدامات بیشتری صورت بگیرد.یه گزارش خبرگزاری خانه ملت در نشست امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی،مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مسئولان جمعیت هلال احمر، جهاد دانشگاهی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای حضور داشتند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.