اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش، بر اهمیت پژوهش در توسعه کشورها تاکید کرد و گفت: خوشبختانه طی دهه های گذشته کشور ما پیشرفت علمی خوبی داشته و کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ تولیدات علمی یکی از شاخص هایی است که گویای این پیشرفت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به قرابت آموزش و پژوهش گفت: یکی از زیربناهای توسعه علمی کشورها توسعه آموزش عالی کشور است و در نظام سلامت چندین سال است که با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ارتقای این حوزه و پاسخگویی به نیازهای جامعه را دنبال می کنیم، ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی مستلزم ایجاد حرکتی علمی و توسعه پژوهش در آموزش بود و این امر با راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی در سطحی گسترده آغاز شد.

وی افزود: با تاسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی فرایندهای تحقیقات در این وادی نظام مند و در تار و پود آموزش و در تمامی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور رسوخ کرده است، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در برنامه ریزی هدفمند و منطقی اهمیت زیادی دارد، همزمان با توسعه پژوهش در آموزش، بحث تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در حوزه آموزش علوم پزشکی نیز در این مرکز دنبال شد و هدف  بهره برداری از نتایج پژوهش ها در مدیریت حوزه آموزش علوم پزشکی کشور بود.

لاریجانی گفت: برای هریک از مصوبات حوزه معاونت آموزشی و برنامه هایی که دنبال می شود ساعت ها کار کارشناسی و تحقیق وسط همکاران ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبری آموزش علوم پزشکی با همکاری اعضای محترم هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت می گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در پژوهش های مرتبط با برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این مرکز در سال 96 افتتاح شد و علیرغم این زمان اندک، تاکنون بیش از 900 طرح پژوهشی در حوزه آموز علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی ارسال شده که حدود 400 طرح پذیرفته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به واسپاری ماموریت های ویژه به مناطق آمایشی، در طی 2 سال گذشته، حدود 116 طرح نیز از مناطق آمایشی کشور دریافت شده و 39 طرح ستادی نیز به این مرکز ارسال گردیده است، این معاونت از طرح های نوآورانه آموزشی حمایت ویژه می‌کند، در این مدت 75 طرح نوآورانه آموزشی به مرکز ارسال شده و طرح های مصوب از گرنت های ویژه طرح های نوآورانه برخوردار شده اند.

لاریجانی به برگزاری کارگاههای آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی، برای توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه پژوهش در آموزش و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد اشاره کرد و گفت: بیش از 570 نفر تاکنون در این کارگاه ها شرکت کرده اند، با اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و برنامه هایی که در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده، مراکز مطالعات دانشگاه ها به عنوان مراجع پژوهش در آموزش فعال شده و موجبات جلب مشارکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در پژوهش های مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش را فراهم نموده اند و تعداد زیادی از پژوهش های حوزه آموزش مورد حمایت قرار گرفته است.

معاون آموزش وزرات بهداشت تصویب آیین نامه دانش پژوهی آموزشی را نیز یکی از اقدامات مهم برای توسعه فعالیت های نوآورانه آموزشی ذکر کرد و گفت: برطبق این آیین نامه که به دانشگاه ها ابلاغ شده، فعالیت های نوآورانه اعضای هیات علمی دانشگاه ها معادل سازی و در ارتقای ایشان محاسبه می شود.

به گزارش وب‌دا وی در پایان هدف از این اقدام را جلب مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی در پژوهش های حوزه آموزش ذکر کرد و افزود: اعضای هیات علمی به عنوان بدنه اصلی آموزش عالی سلامت می توانند نقش چشمگیری در ارتقای این حوزه داشته باشند و با شبکه گسترده ای که در کشور ایجاد شده در سال های آتی شاهد اثرات این اقدامات در نظام ارائه خدمات کشور خواهیم بود، بهره برداری از نتایج پژوهش ها در تصمیمات و سیاستگذاری ها اهمیت زیادی دارد، امیدوارم با ارتقای پژوهش در کشور و ترجمان این نتایج در عرصه های مدیریتی، شاهد اعتلا و بالندگی بیش از پیش میهن عزیزمان باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.