هیچ کدام از بیمارستان‌های خصوصی در تهران بخش سوختگی ندارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدجواد فاطمي بيماران سوختگي را بيماران مظلومي در کشور عنوان کرد و درباره مشکلاتي که اين بيماران با آن دست‌و‌پنجه نرم مي‌کنند، اظهار کرد: در بخش درمان، با مشکلات مختلفي درخصوص افرادي که مي‌سوزند مواجه هستيم و با اينکه وزارت بهداشت حدود سه ميليارد تومان را اخيرا صرف خريد تجهيزات مربوط به بيماران سوختگي کرده است اما درحال حاضر حدود هزار تخت سوختگي در کشور کم داريم.

رئيس هيات مديره انجمن حمايت از بيماران سوختگي ادامه داد: براي مثال ظرفيت بيمارستان شهيد مطهري ما در تهران تکميل است و خدا مي‌داند اگر بيماري جديد به‌دليل سوختگي به اين بيمارستان مراجعه کند، چه اتفاقي مي‌افتد، بسياري از تخت‌هاي ويژه بيماران سوختگي استاندارد نيستند، در سال 94 قرار شده تعداد تخت‌هاي ويژه مخصوص بيماران سوختگي به 450 عدد برسد اما درحال حاضر در کشور حدود 250 تخت ويژه داريم، بنابراين در بخش تخت سوختگي و فضاي بيمارستاني با مشکلات عديده‌اي روبه‌رو هستيم و متأسفانه بودجه‌اي که به رسيدگي به وضعيت بيماران سوختگي اختصاص مي‌يابد، کفاف نمي‌دهد.

وی افزود: ما معتقديم بيمارستان‌هاي مربوط به سوختگي نمي‌توانند تک تخصصي باشند، چراکه برخي از افرادي که مي‌سوزند در معرض خونريزي بالا قرار دارند و از طرفي اين افراد به روانشناس و روانپزشک نياز دارند، حتي بيماراني هستند که علاوه بر سوختگي، دچار شکستگي مي‌شوند لذا ما معتقديم در کنار متخصصان سوختگي، بايد از ساير تخصص‌ها نيز پزشک در بيمارستان سوختگي وجود داشته باشد، تعداد درمانگاه‌هاي مربوط به سوختگي در کشور پايين است، مستحضر هستيد که هيچ‌کدام از بيمارستان‌هاي خصوصي در تهران، بخش سوختگي ندارند. متاسفيم که سازمان تامين اجتماعي توجهي به بيماران سوختگي نمي‌کند و حتي اين نهاد نيز از احداث بيمارستان سوختگي شانه خالي مي‌کند و دليل اين کار هم هزينه‌بر بودن درمان بيماران سوختگي است.

فاطمی گفت: درمان بيماري سوختگي هزينه بالايي دارد و متاسفانه اکثر افرادي هم که بر اثر سوختگي به بيمارستان مراجعه مي‌کنند، از افراد کم‌درآمد جامعه هستند. نکته جالب ديگر اين است که بيمه‌ها نيز از پرداخت هزينه‌هاي عمل افراد سوخته خودداري مي‌کنند و اکثر بيمه‌ها با اين دليل که افراد سوخته به‌دنبال انجام عمل زيبايي هستند، از انجام وظيفه فرار مي‌کنند.

رئيس هيات مديره انجمن حمايت از بيماران سوختگي با انتقاد از عدم بيمه برخي از پمادهاي سوختگي گفت: متاسفانه براثر سوختگي امکان بروز گوشت‌هاي اضافه در بدن وجود دارد و پمادهاي ضد‌گوشت اضافه نيز بيمه نيست و به همين دليل بسياري از بيماران از خريد اين پمادها خودداري مي‌کنند و بيمه‌ها بايد براي اين موضوع چاره‌اي بينديشند، اقدامات پيشگيرانه بهترين راه‌حل براي کاهش آمار جانباختگان ناشي از سوختگي در کشور است، طبق آمار و ارقام موجود، سالانه حدود سه هزار نفر در ايران بر اثر سوختگي جان خود را از دست مي‌دهند و آمار مرگ‌و‌مير ناشي از سوختگي در کشور ما دو برابر متوسط جهاني است. اگر در مدارس، خانواده‌ها، مراکز آموزشي و ادارات اقدامات پيشگيرانه و استانداردسازي صورت گيرد، بسياري از افراد اصلا نمي‌سوزند.

وی اظهار کرد: بايد تلاش کنيم تا شعار "نسوزيم و نگذاريم کسي بسوزد" در جامعه نهادينه شود، البته در اين مدت در مدارس اقدامات آموزشي خوبي انجام شده است و بايد ادامه‌دار باشد. هزينه اقدامات پيشگيرانه به مراتب پايين‌تر از هزينه درمان سوختگي است و اگر به موضوعات پيشگيرانه توجه کنيم، ديگر نياز نيست که سالانه بيش از يک ميليارد تومان را براي درمان افراد درنظر بگيريم.

فاطمی ادامه داد: متاسفانه هنوز در برخي از شهرستان‌ها از بخاري‌هاي نفتي قطره‌اي استفاده مي‌شود که بسيار خطرناک است و ما معتقديم فرهنگ مردم بايد در حوزه پيشگيري از سوختگي تغيير کند و والدين بايد از ورود کودکان به آشپزخانه خودداري کنند، چراکه بسياري از کودکاني که مي‌سوزند به‌دليل سهل‌انگاري خانواده‌ها دچار سوختگي مي‌شوند. البته اداره استاندارد نيز بايد در استانداردسازي وسايل برقي اقدام کند و براي مثال بسياري از سماورها حالت پايداري ندارند و بايد اين موارد درست شود.

به گزارش سلامت نیوز رئيس هيات مديره انجمن حمايت از بيماران سوختگي در پایان اضافه کرد: البته مشکلاتي که امروز در حوزه بيماري سوختگي وجود دارد، ناشي از تصويب قانون‌هاي غيرکارشناسي شده و وجود مسئولان ناکارآمد است و متاسفانه سازمان استاندارد قدرت اجرايي ندارد. براي مثال قبل از بروز آتش‌سوزي در ساختمان پلاسکو، بيش از 40 بار هشدار داده بوديم که اين ساختمان به‌دليل استاندارد نبودن و رعايت نکردن نکات ايمني، درصورت بروز آتش‌سوزي فاجعه به بار خواهد آورد، اما مسئولان با پشت گوش انداختن مباحث مطرح شده، هيچ اقدامي نکردند و آن فاجعه زخ داد. بار ديگر تاکيد مي‌کنم که اگر اقدامات پيشگيرانه در کشور به بهترين نحو ممکن انجام شود، آمار سوختگي در کشور کاهش چشمگيري خواهد داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.