ارائه کمک بلاعوض به فناوران حوزه سلامت تا رسیدن به نمونه اولیه
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا منظم در رابطه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی تهران از فناوران حوزه سلامت، اظهار کرد: قاعدتاً اعتماد به فناوران و صاحبان ایده در اختیار دانشگاه‌ها است و آن‌ها باید به فناوران اعتماد کنند. در دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در سطوح مختلف، حمایت‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: زمانی که فناوران در قالب هسته و تیم هستند و می‌خواهند وارد مرحله تولید "پروتوتایپ" یا نمونه اولیه شوند، به آن‌ها کمک بلاعوض می‌کنیم و گرنت فناورانه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا به پروتوتایپ برسند، بعد از رسیدن تیم‌ها به پروتوتایپ، آن‌ها نیاز به حمایت‌های گوناگون، از جمله فضای استقرار دارند که ما تا حدی که امکان داشته باشیم، فضا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی افزود: اخیراً سیستمی تحت عنوان "دفاتر انتقال تکنولوژی" راه انداختیم و نخستین دفتر در دانشگاه علوم پزشکی تهران به حوزه سلامت اختصاص یافته است، فناورانی که دارای نمونه اولیه محصولی هستند که قابلیت عرضه و فروش را دارد، اما نمی‌خواهند وارد عرصه تجاری‌سازی و فروش آن شوند، می‌توانند تجاری‌سازی محصول خود را به این دفاتر بسپارند، آن دسته از تیم‌هایی که بخواهند خودشان وارد عرصه تجاری‌سازی محصول شوند، می‌توانند در مرکز رشد مستقر شده و نسبت به این موضوع اقدام کنند که البته استقرار در مرکز رشد به لحاظ بهره‌مندی از فضا، آدرس و شرایط حضور "آفیسی"، برای آن‌ها کمک بزرگی است.

منظم گفت: همچنین سیستمی در داخل دانشگاه داریم و در این سیستم از نهادهایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها تسهیلات اعطا می‌کنیم، شراکتی با "صندوق تجهیزات پزشکی" و قرارداد عاملیت با آن‌ها داریم، معمولاً شرکت‌های بزرگ وام زیاد نمی‌خواهند و به آن‌ها وام تولید می‌دهیم که بهره‌ای ندارد و بازپرداخت آن طولانی است، این وام‌ها تنها به پرسنل، اساتید و وابسته‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اختصاص پیدا می‌کند و در صورتی که شرکتی از سایر دانشگاه‌ها را در مرکز استقرار دهیم، تسهیلات به آن‌ها تعلق پیدا نمی‌کند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: البته کمک‌های ما هم زیاد نیست و به‌خصوص از لحاظ فضا محدودیت داریم و نمی‌توانیم همه هسته‌ها را مستقر کنیم. شاید از لحاظ تخصیص فضای رشد به شرکت‌ها، دست مراکز رشد در شهرستان‌ها بازتر باشد، اما در تهران واقعاً با مشکل فضا روبه‌رو هستیم، در این خصوص نیازمند حمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری هستیم، از نظر مالی هم دستمان خیلی باز نیست، اما در حد توان به تیم‌ها و شرکت‌هایی که در مرحله ترانزیت هستند، کمک کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اخذ مجوزها فرآیند خودش را طی می‌کند خاطرنشان کرد: مشکل ما بیشتر آموزش است، زیرا شرکت‌ها فرآیندها را نمی‌شناسند و وقت و انرژی آن‌ها هم به همین علت هدر می‌شود، ما با توجه به تعاملی که با "اداره تجهیزات پزشکی" و "سازمان‌ غذا و دارو" داریم، کارگاه‌های اختصاصی در مراکز رشد مختلف برگزار می‌کنیم تا شرکت‌ها را با فرآیندها آشنا کنیم که البته این فعالیت‌ها باید توسعه پیدا کند، بیشتر مشکل ندانستن است، معمولاً سازمان‌های اجرایی در حیطه مجوزها کار خود را به درستی انجام می‌دهند و این ما هستیم که باید در مورد فرآیندها به شرکت‌ها اطلاع‌رسانی کنیم؛ مخصوصاً شرکت‌هایی که بخواهند در حوزه صادرات کار کنند، نیاز به استانداردهای بین‌الملی دارند که به دست آوردن آن‌ها هم راحت نیست و نیاز به برگزاری کارگاه و آموزش هست.

منظم در خصوص اینکه استاندارد محصولات شرکت‌های وابسته به این دانشگاه در چه سطوحی است گفت: محصولات شرکت‌ها استانداردهای مختلفی دارد و بسته به اینکه محصول یک داروی شیمیایی یا دیگر موارد باشد، فرآیندهای مختلفی را برای تولید طی می‌کند. شرکت‌ها بسته به بازار هدف، سطوح مختلفی از استانداردها را رعایت می‌کنند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه آیا سطح‌بندی استاندارد شرکت‌ها و ورود تدریجی به بازار راهکار خوبی است یا خیر توضیح داد: این موضوع به برنامه شرکت‌ها برمی‌گردد و شاید اگر شرکتی بخواهد در ابتدای کار بالاترین استانداردها را رعایت کند، ورشکست شود؛ بنابراین پیش رفتن گام به گام و با افق مشخص می‌تواند با موفقیت بیشتری همراه باشد.

وی به تشریح استانداردهای بین‌المللی پرداخت و افزود: در حوزه بین‌الملل "مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری" راه انداختیم، استانداردهای مورد نیاز کشورهای مختلف را شناسایی کردیم و هاب‌های مشخصی داریم. برای اخذ استانداردهای بین‌المللی نه از تمام شرکت‌ها، بلکه از آن‌هایی که آمادگی بیشتری دارند، حمایت می‌کنیم.

منظم درباره تفاوت مرکز توسعه صادرات با "کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری" گفت: کریدور صادرات در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است؛ یکی از اعضای مرکز رشد ما در آنجا حضور دارد و به طور کامل با آن‌ها در تماس هستیم. علاوه بر این از آن‌ها مشورت و امکانات دریافت می‌کنیم، مرکز رشد توسعه صادرات و انتقال فناوری، فضای بزرگ‌تری است که تحقیق انجام می‌دهد و شرایط تعاملات بین‌المللی را بررسی می‌کند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص اینکه آیا دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی الزامی برای خرید محصولات مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند یا خیر گفت: هیچ الزامی وجود ندارد. ما در بحث اینکه از داخل بخریم یا خارج، قواعدی داریم و قانون تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید از آن‌ها قائل شده است، به عنوان دانشگاه می‌توانیم محصولات دانش‌بنیان خودمان را بخریم، اما الزامی هم به این کار نداریم.

به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به قطعی اینترنت در کشور و تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌ها، یادآور شد: در مدت زمان قطعی اینترنت، شرکت‌هایی که می‌خواستند تعاملات بین‌المللی داشته باشند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنند، به مشکل برخوردند؛ به ویژه آنکه در همان زمان یک نمایشگاه بین‌المللی در آلمان داشتیم، در داخل هم شرکت‌هایی که در حوزه آی‌.تی کار می‌کنند، طی این مدت ضرر کرده‌اند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.