تحریم‌ها باعث شده پانسمان‌های سوختگی دچار مشکل شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدجواد فاطمی درباره علل بروز سوختگی و هزینه‌های درمان بیماران آن اظهار داشت: هزینه درمان در سوختگی‌های کم، خیلی نیست؛ یعنی بیمارانی که زیر 10 درصد می‌سوزند و سوختگی در نقاط حساس بدن آنها نبوده و سن خاصی ندارند، هزینه‌های زیادی را متحمل نمی‌شوند، اما وقتی میزان سوختگی از 10 درصد بالاتر می‌رود، هزینه‌ها زیادتر می‌شود؛ چرا که سوختگی روی کل بدن تأثیر می‌گذارد. 

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران ادامه داد: سوختگی یک بیماری سیستمک است که تمام بدن را گرفتار می‌کند، در اثر سوختگی، متابولیسم بدن بالا رفته و ایجاد عفونت می‌کند و هورمون‌های بدن افزایش و کاهش پیدا می‌کند، طبق مطالعه‌ای که ما انجام داده‌ایم، هر یک درصد سوختگی، اگر فرد بیمار بخواهد خوب درمان شود، 5 میلیون تومان هزینه دارد؛ در نتیجه اگر فردی 20 درصد سوختگی داشته باشد، 100 میلیون تومان هزینه دارد و به عبارتی، حداقل هزینه‌ای که برای درمان یک بیمار سوختگی در صورتی که در بیمارستان بستری شود، 50 میلیون تومان هزینه دارد. 

وی با اشاره به اثرات سوختگی بر قسمت‌های مختلف بدن افزود: سوختگی پوست را تحت‌تأثیر قرار داده و می‌تواند بر بافت‌های عمقی‌تر اثر بگذارد؛ مانند سوختگی الکترونیکی که در آن عضله استخوان، تاندوم‌ها و اعصاب می‌سوزند؛ البته اگر فقط پوست را نیز در نظر گیریم، در مفاصل باعث ایجاد چسبندگی می‌شود؛ ضمن اینکه اگر سوختگی جان فردی را نگیرد، عامل معلولیت است، سوختگی می‌تواند باعث نابینایی فرد شود، سوختگی باعث اختلال در شنوایی شده و همه این آسیب‌ها نیاز به جراحی‌های متعددی دارد و هیچ‌وقت پوست بدن چنین افرادی به حالت طبیعی بازنمی‌گردد، اما با انجام این جراحی‌ها، وضعیت بهتر می‌شود. 

فاطمی در خصوص اینکه آیا تحریم‌ها اثری در درمان بیماری‌های سوختگی گذاشته است؟ گفت: تحریم‌ها باعث شده پانسمان‌های سوختگی دچار مشکل شود؛ چرا که پانسمان سوختگی پانسمان ویژه‌ای است که می‌تواند رطوبت را از خود عبور داده و جلوی میکروارگانیسم را بگیرد، در نتیجه بهترین درمان در بیماران سوختگی، پانسمان‌هایی هستند که جلوی عفونت را گرفته و باعث می‌شوند زخم ترمیم شود؛ البته بعد از این مرحله، جراحی نیز مؤثر است؛ به طوری که با جراحی نسج سوخته را برداشته و پوست را پیوند می‌دهند. 

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران تصریح کرد: درباره انجام جراحی‌ها ما مشکل کمتری داریم؛ هر چند که اغلب تجهیزات آن نیز از خارج تأمین می‌شود. البته پانسمان‌هایی در داخل تولید می‌کنیم، اما این پانسمان‌ها در مقابل پانسمان با تکنولوژی جدید اثرگذاری کمتری دارند و ما نتوانستیم این تکنولوژی را وارد کنیم و شرکت‌های خارجی نیز این تکنولوژی را در اختیار ما نمی‌گذارند؛ چرا که میلیاردها تومان برای آنها درآمد دارد.، این تکنولوژی در کشورهای اروپایی و آمریکاست و ما با مشکل برخورده‌ایم؛ البته پانسمان‌هایی از کشورهای دیگر و همچنین در ایران تولید می‌شود، اما درمان ناکارآمدی دارند. 

وی در خصوص اینکه آیا کیفیت انجام جراحی‌های پلاستیک در بیماران سوختگی در داخل کشور مطلوب است؟ تصریح کرد: ما در این خصوص وضعیت خوبی داریم و به علت تعداد بالای بیماران سوختگی، تجربه جراحان ما از جراحان مشابه در کشورهای پیشرفته بیشتر و بهتر است،  بنابراین ما در درمان بیماران سوختگی از نظر جراحی مشکلی نداریم، اما در درمان حاد این بیماران دچار مشکل هستیم؛ آن هم به دلیل وسایل پانسمان و جراحی و در درازمدت بیماران ما نیاز به خارج رفتن برای بهتر شدن ندارند، هزینه جراحی پلاستیک بستگی به وسایل آن دارد؛ چرا که بیمه‌ها نیز آن را پوشش نمی‌دهند؛ ضمن اینکه بیماران سوختگی به جراحی‌های زیادی نیاز دارند؛ مثلاً بیمار سوخته‌ای داریم که پنجاه بار عمل جراحی شده و اکنون برخی از دانش‌آموزان حادثه شین‌آباد بیش از بیست بار جراحی شده‌اند؛ در حالی که هیچ‌وقت قیافه‌هایشان طبیعی نمی‌شود. 

فاطمی در خصوص اینکه بهترین اقدام هنگام سوختن اعضای بدن چیست؟ گفت: بهترین اقدام در بیست دقیقه اول، سرد کردن منطقه دچار سوختگی است؛ چرا که در این حالت پوست می‌سوزد؛ چون به صورت ناگهانی دمای بالایی به پوست وارد می‌شود و اگر آن را سرد نکنیم، سوختگی ادامه می‌یابد، اگر دستمان به وسیله آب‌جوش یا بخاری دچار سوختگی شد، بهترین کار این است که آن را زیر شیر آب قرار دهیم و استفاده از یخ صحیح نیست؛ چرا که باعث صدمه بیشتر می‌شود. 

رئیس جمعیت پیشگیری از سوختگی ایران با اشاره به سوختگی الکتریکی، ابراز داشت: در این زمان باید فرد را با جسم عایقی از جریان الکتریسته جدا کنیم و به مراکز درمانی انتقال دهیم؛ ضمن اینکه در کودکان نیز باید به همین شکل اقدام کنیم، اما اگر وسعت سوختگی در کودکان زیاد بود، نباید بدن کودکان را خیلی سرد کنیم؛ چرا که دمای بدن آنها دچار افت می‌شود، در سوختگی‌های شیمیایی، شستن فراوان عضو با آب بسیار مؤثر است و اگر سوختگی با پودر شیمیایی بود، ابتدا پودر را تکان داده و باید بعد از آن با آب بشوییم. 

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در هنگام سوختگی استفاده از خمیردندان یا سیب‌زمینی مفید است؟ تأکید کرد: اصلاً استفاده از این مواد توصیه نمی‌شود؛ چرا که اگر از این مواد استفاده کنیم زخم را عفونی می‌کنیم و این زخم عمقی‌تر می‌شود، بهترین کار هنگام سوختگی، استفاده از آب است و اگر سطح سوختگی کم بود، از پماد سوختگی استفاده کنیم و اگر سطح آن زیاد بود، بیمار را با ملحفه تمیزی پوشانده و به پزشک برسانیم.هنگام سوختن عضوی از بدن از قرار دادن خمیر دندان و سیب زمینی خودداری کنید

امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سوختگی و اثرات آن بر پوست اظهار داشت:سوختگی مشکلاتی از بروز مرگ و میر تا ناتوانی‌های که بعداً به خاطر گوشت اضافی  در پوست ایجاد کرده و بدن را درگیر خود می‌کند، به دنبال دارد، از نقص عضو در سوختگی‌های شدید تا بدرنگی‌ها و بدشکلی‌ها یک جزء قضیه است اما مطمئناً در دراز مدت ایجاد گوشت اضافی و بدرنگیها و تغییر رنگ به صورت قهوه‌ای و سفید می‌تواند از عوارض سوختگی باشد، با در نظر گرفتن تمهیدات صحیح می‌توانیم جلوی عواقب ناخوشایند سوختگی را بگیریم.

طیب قدیمی، قائم مقام معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به علل شایع بروز سوختگی در ایران گفت: تفریحات و ایجاد آتش در مراکز تفریحی از علل سوختگی کودکان است؛ ضمن اینکه سوختگی در افراد مسن به دلیل اینکه قادر نیستند به خوبی از خود محافظت کنند نیز شایع است، از سال 91 تا سال 97 تعداد بستری بیماران سوختگی در کشور هر سال بین 28 تا 30 هزار نفر بوده است؛ ضمن اینکه یک هفتم افراد بستری نیز به بستری شدن در بخش ویژه نیاز دارند. 

وی با اشاره به هزینه بالای وسایل درمانی بیماران سوختگی خاطرنشان کرد: پمادهای سوختگی در مرحله حاد این بیماران تحت پوشش بیمه است اما پمادهای بعد از سوختگی و ترمیم آن خارجی بوده و گران قیمت است؛ ضمن اینکه بسیاری از افراد قادر به تامین هزینه‌های درمان سوختگی نیستند، سوختگی بیماری فقرا است؛ چرا که وقتی چنین افرادی دچار سوختی می‌شوند جان و مالشان می‌سوزد و بیش از 90 درصد این بیماران هزینه درمان خود را ندارند

رضا رضایی، مدیرکل اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پیشگیری از سوختگی یک کار جمعی است و فقط منتج به وزارت بهداشت نیست گفت: سوختگی بیماری فقرا است؛ چرا که وقتی چنین افرادی دچار سوختی می‌شوند جان و مالشان می‌سوزد و بیش از 90 درصد این بیماران هزینه درمان خود را ندارند.

وی با انتقاد از عدم توجه دستگاه‌های مختلف در حوزه پیشگیری، خاطرنشان کرد: در هیچ کدام از کتب درسی و دانشگاهی در خصوص پیشگیری از سوختگی مطلبی نوشته نشده؛ ضمن  اینکه سازمان تامین اجتماعی با آنکه بیمارستان‌های زیادی دارد، یک تخت سوختگی ندارد، ایجاد هر تخت سوختگی بیش از 5 میلیارد تومان هزینه دارد؛ ضمن اینکه  چنین بیمارانی باید امکانات خاصی داشته باشند، در مجموع در کل کشور 83 مرکز و بخش سوختگی شامل 935 تخت که 174 تخت آن تخت ویژه است، فعالیت می‌کند. 

رضایی از فعالیت 8 مرکز تک تخصصی سوختگی در کشور خبر داد و افزود: وزارتخانه‌های مختلفی مانند وزارت نفت،‌صنایع و آموزش و پرورش می‌توانند در موضوع پیشگیری از سوختگی کمک کنند. 

مصطفی دهمرده مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری نیز با اشاره به کافی نبودن تخت‌های سوختگی در کشور، خاطرنشان کرد: اکنون 110 تخت در بیمارستان سوختگی شهید مطهری وجود دارد که همه آنها توسط بیماران اشغال شده است . 

وی با اشاره به نقش مهم پیشگیری در عدم بروز سوختگی، یادآور شد: 90 تا 95 درصد بیماران مراجعه کننده به این بیمارستان اگر قواعد پیشگیری را رعایت می‌کردند، دچار سوختگی نمی‌شدند، هزینه تامین یک لباس سوختگی بین 5 تا 10 میلیون تومان است؛ در حالی که این تحت پوشش بیمه نبوده؛ ضمن  اینکه انجام کاردرمانی ‌ها و فیزیوتراپی این بیماران نیز هزینه‌های بالایی دارد. 

به گزارش فارس مدیرعامل بیمارستان سوختگی شهید مطهری در پایان اضافه کرد: بیماران زیادی داریم که در اثر نپوشیدن این لباس دچار از کارافتادگی شدند؛ ضمن اینکه اکثر پمادهای مصرفی بیماران سوختگی خارجی بوده و هزینه یک پماد 500 گرمی آن 300 تا 500 هزار تومان است و با توجه به وجود تحریم‌ها ما در تامین وسایل درمانی با مشکل مواجه هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.