شیب تولید علم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رو به افزایش است
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، افشین زرقی صبح امروز در مراسم بیستمین جشنواره پژوهشی که در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: تولید علم، بودجه پژوهش، فراهم کردن زیرساخت‌ها و نیروی انسانی از جمله شاخص‌های مهم محسوب می‌شود و باید بگویم میزان تولید مقالات علمی و ارجاعات در کشور از رشد خوبی برخوردار شده است.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: شیب تولید علم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رو به افزایش است به طوری که در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۳۰۰ مقاله تولید شده و این آمار تا پایان سال ۲۰۱۸ از مرز ۳ هزار مقاله گذشته است، در سال گذشته ۵۴ هزار مقاله در کشور چاپ شده است که در حدود ۱۸ هزار مقاله مربوط یه حوزه پزشکی است و باید بگویم که از نظر تولید علم و مقاله ما در منطقه رتبه اول را داریم.

وی افزود: شیب ارجاعات مقاله‌های ما بیشتر از آمار تولید مقاله است، دانشگاه در زمینه کیفیت سرمایه گذاری کرده و امروزه به ازای هر ۴.۵ مقاله ۱ مقاله با همکاری‌های بین المللی تولید شده به طوری که در سال ۲۰۱۸ در حدود ۴۱ هزار ارجاع در زمینه مقالات داشته‌ایم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۱۴۰۰ عضو هیئت علمی است، در حال حاضر ۲۵ هزار مقاله طی ۲۰ سال در دانشگاه چاپ شده است و رتبه ما در دنیا ۸۱۹ است که جزء ۵۰۰ دانشگاه برتر در دنیا هستیم، ۲ هزار کارگاه توانمند سازی در دانشگاه طراحی شده است و امروزه ۱۲ بیمارستان آموزشی تحت پوشش دانشگاه دارای واحد تحقیقات و توسعه هستند. همچنین دارای ۱۲ گرنت در حوزه‌های مختلف هستیم و امسال ۲ گرنت اضافه می‌شود.

زرقی گفت: ما محصولاتی را رونمایی می‌کنیم که تولید علمی دارد و امروزه ۴۶ محصول در شرکت‌های دانش بنیان تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تجاری سازی شده و ۲۵۸ نفر در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند، حدود ۴.۵ میلیارد تومان وام به پژوهشگران دانشگاه اعطا شده است، دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که فناوری و علم را تبدیل به ثروت و کارآفرینی کند، آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۵ هزار و ۱۱۶ خدمت را ارائه کرده است. همچنین رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه فناوری در کل کشور دوم است و در آینده‌ای نزدیک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در حوزه فناوری خواهیم داشت.

در ادامه رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: روند رشد شاخص ایندکس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بهتر شده و میزان انتشار مقالات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها افزایش یافته است، در ۲۰ سال گذشته در زمینه تولید مقالات و علم، کشور ما از رشد خوبی برخوردار بوده است؛ امروزه ۷۰ دانشگاه پزشکی و ۷۰۰ مرکز تحقیقات در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.
 
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر کار‌های تئوری و تربیت متخصصان در بیمارستان‌ها مشغول به کسب تجربه و انجام کار‌های عملی هستند و خدمات بهداشتی درمانی مناسبی به مردم و مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند، ایران جزو ۵ کشور برتر دنیا در زمینه سلول‌های بنیادی است، ما دستاورد‌های خوبی در حوزه دارویی به دست آورده ایم. تاکنون ۱۲ سامانه اطلاعات علمی و ۱۹ مرکز کوهورت بالغین در کشور راه اندازی شده است، یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت تربیت زیرساخت‌های تحقیقات فناوری است که نتایج این کار‌ها در آینده به دست می‌آید.
 
ملک‌زاده گفت: ۰.۳ درصد تولید ناخالص ملی صرف تحقیق و پژوهش می‌شود که در برخی موارد همین بودجه تحقق پیدا نمی‌کند؛ متاسفانه موضوع پژوهش مورد غفلت واقع شده است، تعداد مقالات تولید شده در سطح بین المللی تنها ۱۶ درصد است که باید این رتبه در کشور ارتقا پیدا کند، در سال ۲۰۱۹، ۶۲ هزار مقاله و مستند علمی در کشور تولید شده که رتبه ایران در دنیا برای اولین بار به ۱۵ و اول منطقه ارتقا پیدا کرد. در زمینه استنادات رتبه ایران در بین کشور‌های دنیا ۱۴ و در منطقه اول است، در حوزه پزشکی بالینی رتبه ما در بین کشور‌های دنیا ۱۶ و در زمینه استنادات ۲۱ است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.