شاخص ‌میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی مطلق، با اشاره به اینکه براساس شاخص ‌ها میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است افزود: نکته ای که حائز اهمیت بوده این است که ظرف دو دهه آینده تعداد موارد سرطان در کشور و جهان افزایش خواهد یافت. این افزایش در ایران برجسته تر و عمده تر خواهد بود به طوری که تعداد موارد سرطان تا سال ۲۰۴۰ میلادی در کشور ۱۱۵ درصد افزایش می‌یابد در حالی که این عدد در جهان به ۶۳ درصد خواهد رسید.  

رئیس اداره پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر تنها حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور فعالیت بدنی مناسب داشته و حدود ۶۰ درصد از بزرگسالان با افزایش وزن و چاقی مواجه هستند. همچنین حدود ۸۵ درصد از افراد میوه و سبزیجات به اندازه کافی در برنامه روزانه خود مصرف نمی‌کنند که تمام این عوامل در بروز بیماری سرطان نقش دارد، عوامل محیطی نیز همچون آلودگی هوا، تولید ذرات معلق و مصرف سوخت در کشور از متوسط جهانی بالاتر است که باعث افزایش بروز سرطان می شود.

وی افزود: سرطان معده در مردان و سرطان پستان در زنان در کشور از بروز بالایی برخوردار است، از دیگر سرطان هایی که در دو جنس بروز بالایی دارد می‌توان به سرطان دستگاه گوارش از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان دستگاه ادراری از جمله سرطان پروستات و مثانه اشاره کرد. همچنین سرطان پوست و سرطان تیروئید از میزان بروز بالایی برخوردار هستند.

مطلق گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند، ۵۰ درصد سرطان ها با تشخیص به موقع درمان پذیر هستند. سرطان بار اقتصادی بسیار زیادی دارد به طوری که در جهان میزان هزینه های این بیماری ۲۰ درصد بیشتر از بیماری های قلبی و عروقی است و همین موضوع باعث شده که سرطان در صدر بیماری‌های هزینه بر قرار گیرد، براساس گزارش منتشر شده، هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان در جهان حدود هزارو ۱۶۰ میلیارد دلار است که با پیشگیری و تشخیص به هنگام می‌توان انتظار داشت که ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار از هزینه‌ها کاهش یابد.

به گزارش مهر رئیس اداره پیشگیری و کنترل سرطان وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: مسئله پیشگیری و تشخیص به هنگان سرطان علاوه بر اینکه از بعد فردی و اجتماعی اهمیت دارد، از بعد اقتصادی نیز برای نظام سلامت و به طور خاص سازمانهای بیمه گر حائز اهمیت است تا در برنامه‌ریزی‌های خود به این مساله توجه داشته باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.