سیاست سازمان انتقال خون افزایش مجدد شاخص اهدای خون است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیمان عشقی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پایگاه انتقال خون استان تهران، با بیان اینکه من ۱۰ سال در زاهدان کار کرده‌ام و میان کرمان و زاهدان ارتباطی سیستماتیک وجود دارد، گفت: در آن زمان دکتر طباطبایی مدیرکل پایگاه استان کرمان بودند و بعد هم دکتر مهدی‌زاده به آنجا آمدند. دکتر طباطبایی ۲۰ سال در حوزه مدیریتی پایگاه‌های مختلف انتقال خون حضور داشتند و تنها مدیر پایگاه ما بودند که تخصص بالینی داشتند و با دید پزشکی و عمیق‌تر موضوعات را دنبال می‌کردند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: دکتر طباطبایی طی سال‌هایی که مدیریت انتقال خون استان تهران را بر عهده داشت، سیاست‌های سازمان انتقال خون را به خوبی اجرا کردند، شاید اگر سیاست‌های سازمان به‌ گونه دیگری بود، کمتر خسته می‌شدند و بهره‌وری بیشتری می‌داشتند، اما وظایف‌شان را به خوبی انجام دادند. آخرین خدمت‌شان به انتقال خون این بود که در معرفی دکتر مهدی‌زاده مرا دلگرم‌تر کردند و همکاری و هماهنگی‌شان را برای انتخاب دکتر مهدی‌زاده به عنوان مدیرکل جدید انتقال خون استان تهران اعلام کردند.

وی افزود: برای انتخاب دکتر مهدی‌زاده وقت بسیاری صرف کردم و بعد از مرور سوابق افراد بسیاری، به دکتر مهدی زاده رسیدم و افراد متعددی هم او را به من معرفی کردند. دکتر مهدی‌زاده ۱۴ سال مدیریت پایگاه‌های انتقال خون را برعهده داشتند. زمانیکه به عنوان مدیرکل پایگاه انتقال خون البرز انتخاب شدند، شرایط پایگاه البرز بسیار بد بود و طی سال‌های قبل استانداری البرز با انتقال خون همراهی نمی‌کرد، اما خوشبختانه دکتر مهدی‌زاده توانستند انتقال خون البرز را در حوزه شاخص‌های مختلف ارتقاء و بهبود بخشند و پایگاه البرز از وضعیت بسیار بد نجات پیدا کرد.

عشقی گفت: اگر تحریم‌های ظالمانه و مشکل‌ساز را ملاک قرار دهیم، می‌بینیم که دوسال اخیر بدترین زمان در کشور به دلیل این تحریم‌ها بوده است. بنابراین هر کس وارد گود مدیریت می‌شود باید به این موضوع واقف باشد. در عین حال شجاعت زیادی می‌خواهد که در این شرایط پایگاه انتقال خون پایتخت را تحویل بگیرید که همچنان مورد اعتماد و وثوق یک جمعیت حداقل ۱۴ میلیونی متکثر و با فرهنگ‌های مختلف است. حفظ این شرایط کار آسانی نیست آن هم در شهری که ۳۰ هزار تخت بیمارستانی فعال دارد و ۱۶۰ بیمارستان از ۹۰۰ بیمارستان کشور در آن قرار دارند. همچنین ۱۵ تا ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران مستقرند و ۲۵ درصد مصرف خون متعلق به تهران است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که باید در انتقال خون استان تهران مورد توجه قرار گیرد، همان سیاست‌هایی است که مبنای اساسنامه و فلسفه تشکیل سازمان انتقال خون بوده اند و آن افزایش اهدای خون داوطلبانه و تأمین خون و فراورده‌های خونی برای مردم است. در عین حال انتقال خون باید از سیاست‌هایی که دیدگاه تجاری‌سازی به آن می‌دهند، دوری کند و همه فعالیت ها باید به صورت داوطلبانه انجام شود. نباید ذهنیت مردم را به جایی بریم که فعالیت انتقال خون را با فلان موسسه خصوصی یکسان بدانند.

وی اظهار کرد: باید بیشتر مراقب جایگاه انتقال خون استان تهران باشیم، جایگاه انتقال خون استان تهران این نیست که در زمینه رشد اهداکنندگان در سال ۹۷ رتبه ۲۰ را داشته باشد و در سال ۹۸ این رتبه به ۲۲ تنزل پیدا کند. جایگاه انتقال خون استان تهران این نیست که در حوزه اهداکنندگان مستمر در رتبه سی‌ام قرار داشته باشد. باید بدانیم که جایگاه انتقال خون تهران با سایر پایگاه‌ها متفاوت است. رشد اهدای خون زنان و جوانان در تهران باید به صورت الگو باشد؛ به طور یکه از محیط‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی، ظرفیت سمن‌ها، رسانه‌ها و... برای افزایش اهدای خون داوطلبانه کمک بگیریم. در حال حاضر سیاست سازمان انتقال خون بالا بردن شاخص اهدای خون و بازگشت آن به شاخص دو سال قبل یعنی ۲۷ واحد خون در ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است. این رقم در حال حاضر ۲۵.۵ واحد خون به ازای هر هزار نفر است.

عشقی ادامه داد: پایگاه انتقال خون استان تهران از نظر شاخص اهدای خون به هر نفر پرسنل، رتبه اول را دارد، این موضوع نشان دهنده تلاش مدیریت و پرسنل است. باید توجه کرد که رضایت پرسنلی با نظم پرسنلی هیچ منافاتی ندارد؛ به شرط اینکه شفافیت در کارها وجود داشته باشد. پرسنل ما باید مشکلات را بدانند و در طرح و حل آن‌ها مشارکت کنند. مدیریت دستوری باید جایش را به مدیریت اقناعی دهد، در عین حال تکریم پرسنل با کار خواستن از آن‌ها هیچ منافاتی ندارد. مدیریت خوب آن مدیریتی است که با امکانات کم بتواند رضایتمندی ایجاد کند. بنده این ظرفیت را در دکتر مهدی‌زاده می‌بینم؛ چرا که دکتر مهدی‌زاده هم از کویر می‌آیند و کویر به ما یاد داده با کمترین امکانات کار کنیم. در تاریخ انقلاب هم دولت‌هایی بودند که با کمترین امکانات کار کردند و رضایتمندی ایجاد کردند. در عین حال دولت‌هایی هم امکانات بیشتری داشتند اما نارضایتی همچنان وجود داشته است.

به گزارش ایسنا مدیرعامل سازمان انتقال خون در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوال ایسنا، درباره بودجه این سازمان در لایحه بودجه ۱۳۹۹، گفت: سازمان انتقال خون یک سازمان حیاتی است و مجلس و سازمان برنامه و بودجه هم این اهمیت را درک کرده است. رویکرد جدیدی را در نمایندگان مجلس و مسئولین سازمان برنامه و بودجه نسبت به سازمان انتقال خون می‌بینم. امیدوارم موارد منجر به این شود که انتقال خون به حداقل حقوق خودش در بودجه سال آینده برسد. امیدوارم درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون هم به صورت کامل بازگردد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.