دانشگاه‌های علوم پزشکی در خط اول شکستن تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در مراسم رونمایی از نرم‌افزار و میز الکترونیکی کالبدشکافی که توسط جمعی از دانشجویان نوآور و فناور دانشگاه تهیه شده، با اشاره به ویژگی مهم این محصول نوآورانه یعنی حرکت دانشجویی آن، اظهار کرد:‌ حضور دانشجویان شجاع، خوداتکا و برخوردار از عزت نفس ملی جزو افتخارات مجموعه دانشگاه شهید بهشتی است و خوشحالیم که این شور و اشتیاق علمی در دانشجویان شکل گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به استراتژی مشخص دانشگاه در جهت حمایت و سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای دانشجویی گفت: در همین راستا کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه برای چندمین سال پیاپی موفق به کسب رتبه اول جشنواره رازی در بخش دانشجویی شد که نشان دهنده هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح دانشگاه بر روی نسل جوان و دانشجوست.

وی با اشاره به شرایط تحریم و امواج سهمگین تحریم در اقتصاد، اجتماع و به خصوص بحث سلامت مردم افزود: پرداختن دانشگاه به درهم نوردیدن مرزهای دانش نشاندهنده اتکای دانشگاه به منابع درون زاست، بنابراین دانشگاه‌های علوم پزشکی در خط اول شکستن تحریم و خط عبور از مسایل و مشکلات ناشی از تحریم هستند.

زالی گفت: اگر امروز به دانشگاه اطمینان کرده و در این زمینه از دانشگاه حمایت و پشتیبانی شود، در آینده نه چندان دور بازتاب تلخ تحریم حداقل در حوزه سلامت و آموزش‌های پزشکی زدوده می‌شود. چراکه در این شرایط راهی جز اتکا به منابع درون زای دانشگاهی نداریم، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم استراتژی جدید و متعالی دانشگاه است، در این راستا دانشگاه به سمت نهادینه سازی فناوری در کالبد اجرایی و آموزشی پیش رفته و فناوری و محصول محوری جزو لاینفک برنامه‌های اصلی دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به تشکیل ستاد کارآفرینی جهت هم‌اندیشی و تبلور اندیشه‌های نوآورانه و خلاقانه، راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری و بسط و گسترش مراکز علمی دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: تغییرات و تحولات علم دنیا در حوزه پزشکی به آزمایشگاه‌های مجازی، توسعه مباحث شبیه‌سازی در بخش‌های مختلف علوم پزشکی و فعالیت‌های تعاملی رو به گسترش است، در روندهای نرم افزاری نوین آموزشی در عرصه جهانی مهمترین خصلت قابل توجه بحث تعاملی بودن است، به عبارت دیگر هرچه گستره و تنوع تعامل کاربر با محیط‌های نرم افزاری بیشتر باشد، آن محصول در عرصه رقابتی ممتازتر است.

وی اظهار کرد: فراگیری آناتومی بدن انسان یکی از مباحث مهم در آموزش علوم پزشکی و پرسنل آن است، کمبود جسد و مولاژ و هزینه سنگین تامین آن  از مسائل مهم آموزش این حیطه تخصصی است، بنابراین کشورهای غربی به سمت تولید تکنولوژی و نرم‌افزارهای میزهای الکترونیک و تشریح مجازی حرکت کردند، بیشترین تجارب جهانی در این زمینه مربوط به کشورهای آمریکا و آلمان است، قیمت بسیار بالا و مسایل تحریم مانع استفاده از این تکنولوژی‌ها در کشور بوده که در همین راستا طی یک نیازسنجی، دانشجویان خلاق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به ابداع این نرم‌افزار بدیع و دارای برتری گسترده نسبت به مدل‌های قبلی اقدام کردند.

زالی با اشاره به برخی از مزایا و برتری‌های میز الکترونیکی کالبد شکافی گفت: یکی از مزیت‌های شاخص میز تشریح یار نسبت به محصولات مشابه آمریکایی و اروپایی، پشتیبانی از بیش از ۲۰ جسد و مدل شماتیک است که شامل انواع گوناگونی از اجساد واقعی زن و مرد و همچنین مدل‌های سه‌بعدی است. این در حالیست که رقبای اروپایی و آمریکایی از فقط یک و یا نهایتا دو مدل جسد پشتیبانی می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دقت بالای نرم‌افزار و قابلیت تطابق آن با درس‌نامه‌های مختلف ادامه داد: یکی از نکات مهم در آموزش آناتومی، انطباق مدل‌ها و اجساد با سی‌تی اسکن و ام‌.آر.آی است؛ به عبارت دیگر هر لایه و اسلایسی که کاربر از اجساد و مدل‌های سه بعدی تهیه می‌کند، سی تی اسکن و ام آر آی همان اسلایس نمایش داده شود تا کاربر از آناتومی تطبیقی با رادیولوژی نیز بهره کافی ببرد.

وی تطبیق با واقعیت مجازی، شبیه‌سازی رشد جنین و استفاده بیش از ۱۰۰ هزار مدل آناتومی و گرافی قفسه سینه در خصوص بیماری‌ها و علایم شایع رادیولوژیک قفسه سینه را به عنوان برخی دیگر از ویژگی‌های منحصر بفرد دستگاه دانست و افزود: همچنین تشریح یار تنها دستگاه پشتیبان‌کننده از منحصر به فردترین مدل مغز و اعصاب در دنیاست و دارای بیش از ۱۴۰۰ برش فقط از ناحیه‌ سر بوده که نمایی ویژه از مغز و اعصاب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا زالی در پایان اتصالات و پورت‌های متنوع، توجه به نیاز مشتری و اختصاصی‌سازی و قابلیت پرینت سه بعدی را از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر میز الکترونیکی دستگاه بیان کرد و ادامه داد: همچنین در این نرم‌افزار برخی نسج و نمونه‌های حیوانی برای تشریح و آناتومی تطبیقی در رشته دامپزشکی نیز گنجانده شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.