همه تلاش خود را برای تامین داروی بیماران "ام پی اس" انجام می‌دهیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز درباره مشکلات ایجاد شده برای تامین داروی مبتلایان به «ام پی اس» افزود: برنامه‌هایی برای تامین داروی مبتلایان به "ام پی اس" موجود است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: شیطنت آمریکایی‌ها در زمینه ایجاد مشکل برای تامین دارو همچنان ادامه دارد، اما نباید خانواده این بیماران نگران باشند، زیرا همه تلاش خود را برای تامین دارو با روش‌های مختلف انجام می‌دهیم. به هر حال کمبودهای دارویی در مقاطع مختلف اتفاق افتاده و از هر طریقی که توانستیم، تامین دارو را انجام دادیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها بارها خواستند برای اقلام مختلف دارویی مورد نیاز مردم ایران مشکلاتی ایجاد کنند و هر کاری بتوانند برای اذیت کردن مردم ایران انجام می‌دهند. یک شرکت آمریکایی و یک شرکت کره جنوبی این دارو را تولید می‌کنند و حتی شرکت کره جنوبی توسط آمریکایی‌ها تهدید شده‌ که از فروش داروی بیماران "ام پی اس" به ایران خودداری کنند، این اقدام غیرانسانی آمریکایی‌ها برای اولین بار اتفاق نیافتاده و تلاش‌های جدی ما برای تامین داروی این بیماران همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا موکوپلی ساکاریدوز "ام پی اس" بیماری ژنتیکی است که با جهش در یک ژن یا شکست در چند ژن در فرد بروز می‌کند، علائم فنوتیپی آن، بزرگی کبد و طحال، کدورت قرنیه چشم، انگشتان پنجه کبوتری، فتق ناف و بیضه، دفرمه شدن استخوان‌ها و با پیشرفت بیماری مشکلات قلبی و ریوی بزرگی سر "هیدروسفالی" تنگی کانال گردن که موجب اختلالات حرکتی در بیمار می‌شود.

این بیماری به چندین تیپ تقسیم‌بندی می‌شود که علائم بیماری در هر تیپ متفاوت و کم‌ و زیاد است، از سال ۱۳۸۴ درمان این بیماری "در تیپ یک" با آنزیم الدورازیم آغاز شد و به‌ مرور برای چند تیپ دیگر آنزیم شناخته‌ شده و در حال درمان است.

هشتم آذر سال ۹۸، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و رییس یونیسف، از مجامع بین المللی خواست در برابر تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و اقدامات تهدیدی یک جانبه آمریکا در مسیر تهیه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سکوت نکنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.