افزایش مالیات بر سیگار استطاعت مالی برای خرید دخانیات را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدرعلی عابدی در رابطه با ضرورت افزایش مالیات بر سیگار، گفت: در تمامی کشورهای پیشرفته مالیات کلانی به دخانیات با هدف کاهش مصرف و اخذ درآمد برای درمان بیماران قربانی عوارض دخانیات، تعلق می‌گیرد. در کشور استرالیا قیمت ساندویچ معمولی حدود 12 دلار و قیمت یک پاکت سیگار حدود 25 دلار است و افراد برای تهیه سیگار باید دو برابر پول ناهار خود را هزینه کنند از این رو افزایش قیمت سیگار در کاهش مصرف آن بسیار موثر است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بستن درب قهوه‌خانه‌ها با استفاده از زور و قوه قهریه نه تنها اثر گذار نیست بلکه بیکاری بسیار زیادی به همراه دارد، افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش استطاعت مالی افراد شده و به مرور زمان به کاهش مصرف منتهی می‌شود. اگر قلیان در قهوه‌خانه‌ها با افزایش مالیات 50 هزار تومان شود، کمتری کسی می‌تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: درآمد حاصل از افزایش قیمت سیگار و دخانیات باید صرف بخش‌های درمانی و بیمارستان‌ بیماران ریوی و سرطان‌های ناشی از مصرف دخانیات شود، با افزایش مالیات بر سیگار استطاعت مالی برای خرید دخانیات کاهش پیدا کرده و درآمد حاصل از آن نیز صرف حوزه سلامت و آموزش جامعه می‌شود. در این صورت عرضه قلیان برای قلیان‌سراها صرفه اقتصادی نداشته و به ناچار روش‌های بهتر و سلامت محوری را جایگزین می‌کنند.  بیشتر بخوانید: 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عابدی در پایان در خصوص اینکه آیا افزایش مالیات بر سیگار موجب تضعیف صنعت دخانیات کشور می‌شود گفت: برای جلوگیری از ضرر صنعت دخانیات کشور مالیات بر سیگار باید از خریدار گرفته شود. از طرفی برای حمایت از این صنعت باید مالیات سیگارهای وارداتی را دو برابر سیگارهای داخلی تعیین کنیم تا به صنعت دخانیات کشور هم لطمه‌ای وارد نشود. بنابراین اجرای این روش می‌تواند در جهت کاهش مصرف دخانیان در جامعه موثر و مفید باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.