تاسیس دفتر ترجمان دانش در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای ایران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، میرزای رزاز در جلسه‌ای با اعضای شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، با اشاره به توجه جدی به مساله پیشگیری در دوره جدید وزارت بهداشت، اظهار کرد: بسیج ملی فشارخون از همین تفکر تقدم پیشگیری بر درمان نشأت گرفته است.

وی افزود: این انستیتو در سال ۱۳۳۸ در حالی تاسیس شد که در همین شهر تهران آب آشامیدنی به سختی فراهم می‌شد، تاسیس این مجموعه در آن زمان به معنای داشتن تفکر هوشمندانه و عاقبت‌اندیش در راستای بهبود سطح تغذیه و کیفیت سطح زندگی مردم بوده است، یکی از ارکان فعالیت و اساس کار انستیتو بحث آموزش همگانی است که متاسفانه در دو دهه اخیر هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت و پتانسیل نشده است، در همین راستا اخیرا "دفتر ترجمان دانش "آموزش همگانی" تاسیس شده و در چند ماه اخیر بر روی این برنامه متمرکز شده‌ایم تا اصطلاحا یک کمپین ۳۶۰ درجه آماده کنیم و بتوانیم بسیج بعدی ملی سلامت را در بحث آموزش همگانی تغذیه سالم دنبال کنیم.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: چهار وزارتخانه که به نوعی با غذا و تغذیه مردم در ارتباطند نیز عضو شورای عالی مجموعه هستند، بنابراین انستیتو در کنار تشکیلات مردم نهاد به عنوان بازوی اجرایی فعالیت می‌کند، انستیتو و انجمن تغذیه ایران جهت همکاری همه‌جانبه با  شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر آمادگی کامل دارد، لازم است متولیان سلامت کشور از درمان‌ محوری به پیشگیری روی بیاورند.

در ادامه محمدرضا مسجدی با اشاره به حضور شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سطح بین‌المللی و مشارکت در برنامه‌های سلامت‌محور در کشورهای منطقه، دستاوردهای شرکت تیم ایرانی در اجلاس سازمان جهانی بهداشت در کشور عمان را تبیین کرد و با تشریح موارد مطرح شده در این اجلاس به موضوع بیان تجربیات موفق کنش‌گری نهادهای مذهبی در بحث دخانیات پرداخت.

وی با پیشنهاد بهره‌برداری از زیرساخت این نهادها جهت آشنایی بیشتر جامعه با عوامل موثر در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر افزود: ائتلاف جهانی علیه بیماری‌های غیرواگیر بهمن ماه در کشور امارات برگزار می‌شود و در این راستا از اعضای شبکه درخواست می‌شود که به منظور حضور پر رنگ‌تر در این رویداد مهم بین‌المللی، پیشنهادات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

همچنین خاتونی مدیرعامل انجمن جامعه، فرهنگ و ورزش نیز از تشکیل کمیته فعالیت فیزیکی شبکه با مشارکت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی خبر داد.

به گزارش ایسنا در پایان با توجه به وضعیت آلودگی هوا در هفته‌های اخیر و مسئولیت شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، در این خصوص پیشنهاد شد در قالب یک کمیته موضوع مطالبه‌گری این حوزه در دستور کار شبکه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.