قاچاق تجهیزات پزشکی از ایران بسیار بالاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز در اولین همایش صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی و خدمات فنی مهندسی پزشکی اظهار کرد: تولیدکنندگان در خط اول نبرد و مجاهدت در شرایط تحریم قرار دارند و ما شاهد آن هستیم که هر روز استکبار جهانی توطئه جدیدی را برای ایجاد ضربه به کشور پیاده می‌کند و روزی نیست که ما شاهد مضیقه و تنگنا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم؛ دشمن دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن را مورد هجمه قرار داده است چرا که اگر در این حوزه فشار وارد کند تحمل پذیری مردم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت تجهیزات پزشکی ایران گفت: ما شاهد آن هستیم که در حوزه دارو و تحهیزات پزشکی محصولات هایتکی که در مرز علم و دانش قرار دارند تولید می‌شود و ویترینی از محصولات هایتک بسیار پیچیده مصرفی و غیرمصرفی تولید شده است، در حوزه دارو سرمایه اندکی قبل از انقلاب اسلامی داشتیم که به صورت گسترده پس از انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد ما در حوزه ماده اولیه دارویی پیش از انقلاب صفر بودیم اما در این حوزه با سرعت بیشتری نسبت به تجهیزات پزشکی حرکت کردیم. در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل آنکه قدمت و عمق دانش ما کمتر بوده است به اندازه دارو رشد نکردیم اما به طور حتم می‌توانیم در حوزه تجهیزات پزشکی نیز شاهد رشد باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: موضوع صادرات از تولید هم مهم‌تر است چرا که صادرات موتور محرک تولید است و می‌تواند تولید را به دنبال خود بکشد و به همین دلیل اهمیت بیشتری دارد ما در حوزه تجهیزات پزشکی تولیدات خوبی داریم، اما در صادرات نتوانستیم نیاز کافی به وجود آوریم تا تولید را به دنبال خود بکشد؛ چرا که بازار‌های بین المللی در تولید حرکت و رشد ایجاد می‌کند متاسفانه در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی ضعف داریم و من خود در این زمینه احساس قصور می‌کنم.

شانه ساز گفت: جمع بندی‌ها در وزارت بهداشت این بود که ارز دارو و تجهیزات پزشکی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بماند چرا که بیمه‌ها نمی‌توانند در صورت تک نرخی شدن ارز حمایت کافی را داشته باشند و در این صورت مردم آسیب می‌دیدند، در صادرات رسمی ارز دولتی مشکلاتی ایجاد می‌کند چرا که ارز دولتی باید در سیستم رسمی بانکی جابجا شود. کاملا وافقیم که ارز دولتی مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند. در صورتی که اگر ارز دارو و تجهیزات پزشکی ثابت و تک نرخی شود تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با مشکلات ارزی مواجه نخواهند بود.

وی اظهار کرد: صادرات غیررسمی تجهیزات پزشکی چندین برابر صادرات تجهیزات پزشکی رسمی است و ما ترجیح می‌دهیم که ارز از طریق مسیر قانونی به کشور برگردد. متأسفانه بر اساس گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق تجهیزات پزشکی از ایران بسیار بالاست، در کشور‌های اطراف ایران، دارو و تجهیزات پزشکی کشور بازار دارد و ما باید ساز و کار مناسب‌تری ببینیم تا دارو و تجهیزات پزشکی به طور رسمی صادر شود و باید توجه داشت که صادرات غیررسمی ممکن است درآمد ایجاد کند، اما ارز آن به کشور باز نمی‌گردد، در حوزه سلامت عرصه خوبی برای صادرات داریم و دشمن برای آسیب زدن به این حوزه برنامه ریزی کرده است با سابقه خباثتی که از دشمنان ایران سراغ داریم می‌دانیم که همیشه اهداف خود را از چند مسیر دنبال می‌کنند، ایجاد مضیقه برای شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی به منظور فشار ملت ایران است تا از آرمان‌های خود دست بردارند و از طرفی به اقتصاد کشور آسیب بزنند تا سرعت حرکت ما را بگیرند و نگذارند با شتاب حرکت کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به جاسازی قرص در کیک‌های خوراکی اشاره کرد و گفت: صنعت کیک و کلوچه ما بسیار رشد کرده است و سه میلیون و ۲۰۰ هزار شاغل مستقیم دارد، ما پارسال یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در صنعت غذا داشتیم، امسال این رقم به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید، اما شاهد آن بودیم که در فضای مجازی تصاویری از جاسازی قرص در کیک‌ها منتشر شد و باید توجه داشت که این کیک‌های دست کاری شده همه به منظور ضربه زدن به صنعت غذا وارد بازار شده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان شانه ساز در پایان اضافه کرد: دستگاه‌های امنیتی به موضوع جاسازی قرص در کیک‌های خوراکی ورود کرده‌اند و به قدری قدرت دارند که به نظر من می‌توانند منشأ آن را کشف کنند این هجمه به صنعت غذا به آن دلیل بود که ما در صادرات غذا که صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود موفق بودیم و دشمنان این حوزه را هدف قرار دادند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.