۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی باید به آی سی یو اختصاص یابد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، امیر سوادکوهی صبح چهارشنبه در هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران در مرکز همایش‌های رازی، با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۷۲۰۰ تخت آی سی یو در کشور موجود است، افزود: با توجه به هزینه راه اندازی هر تخت آی سی یو که بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان است، امکان افزایش این تخت‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، وجود ندارد.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به استاندارد تخت‌های ویژه گفت:۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور باید به آی سی یو اختصاص یابد که با این حساب می‌بایست ۲۰ هزار تخت آی سی یو داشته باشیم، زیرا حدود ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم.در حال حاضر ۷۲۰۰ تخت آی سی یو در کشور وجود دارد که جوابگوی نیاز بیماران بخش مراقبت های ویژه نیست.

وی بر ضرورت مدیریت تخت‌های ویژه بیمارستانی تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت باید هر چه سریع‌تر آئین نامه‌های مربوط به بخش پست آی سی یو را تصویب و ابلاغ کند تا بتوان از ظرفیت تخت‌های ویژه بهتر استفاده کرد، با پوشش بیمه‌ای خدماتی که در بخش‌های پست آی سی یو ارائه می‌شود، از بار تخت‌های ویژه کم شده و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد، هزینه‌های خدمات در بخش پست آی سی یو، یک دهم بخش مراقبت‌های ویژه است.

سوادکوهی گفت: دولت می‌بایست پول یارانه را در بخش درمان مردم هزینه می‌کرد، اگر دولت همان موقع که پرداخت یارانه را شروع کرد، این پول را بابت درمان رایگان اختصاص می‌داد، الان مردم راضی‌تر بودند. مثلاً مردم می‌دانستند از یک سنی به بالا هزینه‌های درمان آنها صفر می‌شود، خیلی راضی‌تر از دریافت یارانه نقدی بودند، بستری طولانی مدت در بخش مراقبت‌های ویژه، علاوه بر افزایش هزینه‌های درمان، با عفونت بیمار بستری همراه است که می‌تواند سلامت او را تهدید کند. بنابراین، لازم است که بخش مراقبت‌های ویژه به بهترین شکل ممکن اداره و مدیریت شود.

در ادامه شهرام امینی دبیر هفتمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه نیز گفت: موضوعاتی مانند مراقبت های ویژه در بیماران با مشکلات مغزی، قلبی، ریوی و کلیوی و عفونی، سوختگی، اطفال و تصویربرداری  در این کنگره بحث و تبادل نظر می شود .

به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: آمار مرگ و میر بیماران در بخش مراقبت های ویژه تا حد زیادی به بیماری زمینه ای بیماران و شرایط اولیه آنها و نارسایی ارگانهای حیاتی بیماران بستگی دارد و بیشترین مرگ و میر مربوط به بیمارانی می شود که جراحی شده، مشکلات زمینه ای داشته و احتمال فوت آنها را بیشتر می کند، بهبود بیشتر کیفیت خدمات درمانی در بخشهای مراقبت های ویژه نیازمند توجه بیشتر مسئولان و تجهیز این بخش ها به تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی و بکارگیری متخصصان در این بخشها دارد.

هفتمین کنگره بین المللی مراقبت های ویژه ۱۸ تا ۲۰ دی در سالن همایشهای رازی برگزار می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.