تازه‌ترین روش‌های مواجهه با سرطان پستان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سومین سمینار تازه‌های جراحی پستان روز پنجشنبه پنجم دی 98 با حضور جمعی از اساتید پرآوازه جراحی پستان و پلاستیک برگزار شد. برگزاری این سمینار، از آن رو اهمیت دارد که این بیماری، جزو رایج‌ترین بیماری‌هایی است که افراد زیادی را در کشور ما به خود دچار می کند؛سرطان پستان هر چند هر دو جنس زن و مرد را درگیر می‌کند اما بیشتر زنان هستند که گرفتار آن می شوند و بیشترین میزان مرگ و میر را در میان دیگر بیماری‌های سرطان در بین زنان به خود اختصاص داده است.

هرچند آمار رسمی و دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور ما در دست نیست، اما طبق یکی از آمارهای تقریبی که سال گذشته رسانه ای شد،هر ساله حدود 10 هزار و 500 نفر از زنان ایرانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که شیب بالایی در ابتلا به سرطان سینه در کشور محسوب شده و متاسفانه سالانه شش درصد به آمار مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود.

آمار دیگری که سال گذشته در دهمین کنگره بین المللی سرطان پستان تهران طرح شده بود نیز حکایت از آن داشت که میزان ابتلا به سرطان سینه در ایران سالانه به ۱۳ هزار نفر رسیده و این نرخ در حال افزایش است؛به عبارت دیگر در هر 40 دقیقه ،یک زن در ایران به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

از این رهگذار است که برگزاری سومین سمینار تازه های جراحی پستان در5 دی‌ماه جاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و ما را برآن داشت تا گزارشی تفصیلی از این رویداد بسیار مهم و اثرگذار علمی منتشر کنیم.

آریانا دبیرعلمی این کنفرانس، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در خصوص روش‌های ارایه شده در این سمینار گفت: بخشی از این سمینار انتقال دانش به روز شده‌ای بود که سخنرانان ارائه کردند و بخش مهم‌تر آن انتقال تجربه‌های حرفه‌ای سال‌ها کار در این زمینه بود، بیماریهای پستان و در راس آن سرطان پستان ،یکی از مشکلات عمده مهم بهداشت و درمان در تمام کشورهای دنیا از جمله کشور ما محسوب می‌شود و با توجه به هرم سنی جوانتری که در کشور ما وجود دارد ،مشکلات ما جدی‌ است و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که برای سامان دادن به کار تشخیص و درمان منظم بیماران سرطان پستان شده،تشکیل تیم‌های حرفه‌ای جراحی و درمان این بیماری ضروری است.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان ادامه داد: این سمینار سه محور اصلی تکنیک‌های مختلف و به روز شده جراحی سرطان پستان، تکنیک‌های بازسازی بعد از جراحی و همچنین تکنیک‌های ترمیمی و زیبایی پستان داشت، آخرین شیوه‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود و همچنین تجربیاتی که پزشکان کشورمان در این زمینه داشته‌اند در این سمینار با کیفیت و سطح بالایی برگزار شد که امید است در سال‌های آینده بتوانیم این سمینار را در ابعاد گسترده‌تر - با توجه به گستردگی و اهمیتی که مبحث بیماری‌های پستان و نقش جراحان در کنترل درمان آنها دارد- پا به پای مراکز علمی دنیا اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در خصوص سرطان پستان و باتوجه به این که سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان جهان است و در کشور ما هم با فاصله قابل توجهی از دیگر سرطان‌ها در صدر ایستاده و با توجه به این نکته مهم که این بیماری با تشخیص به موقع و استفاده از تکنیک‌های مناسب درمانی در بیشتر موارد کاملا قابل درمان است افزود: می‌توانیم این امیدواری را داشته باشیم که با افزایش ارتقای دانش درمان این بیماری و آگاه سازی زنان کشورمان بتوانیم وضعیت کنونی را بهتر کنیم. مسلما سیستم منظمی که مناسب است برای بیماریابی در کشور وجود ندارد و ارتقای این سیستم و اطلاع‌رسانی بیشتر و آگاه‌سازی زنان و همچنین طراحی راه‌هایی که ما بتوانیم بیماران را در مرحله پایین‌تر و اولیه شناسایی کنیم به طور حتم باعث ارتقای کیفیت زندگی و همچنین کنترل مناسبت‌تر این بیماری می‌شود.

کامیار اژدری فوق تخصص جراحی پلاستیک و دبیر اجرایی سومین سمینار تازه های جراحی پستان نیز در همین زمینه گفت: با توجه به این که این سمینار در دو دوره قبل با استقبال روبرو شد ،تصمیم گرفتیم امسال با وسعت بیشتر و علاوه بر قسمت درمان قسمت‌های زیبایی و ترمیمی را هم اضافه کنیم که آگاهی افراد و جراحان ما با تکنیک‌های جدید در درمان و بازسازی این بیماری‌ها بیشتر شود که در این دوره 45 پزشک از بهترین جراحان کشور،حدود 15 نفر از اساتید برجسته فوق تخصص جراحی پلاستیک و همچنین حدود 25 نفر از متخصصان جراحی پستان حضور دارند.

وی در مجموع سیستم درمانی کشور را رضایت بخش دانست و افزود: وزارت بهداشت گام‌های خوبی در این زمینه برداشته  و جراحان ما هر روز اطلاعاتشان بیشتر و آگاهی مردم نیز بیشتر می‌شود که در این زمینه از صدا و سیما و ارگان‌های زیرربط که در روابط عمومی و نشر اخبار مرتبط هستند تقاضا می‌شود تا آگاهی مردم را در زمینه پیشگیری و درمان بیشتر کنند، روش‌های اسکرینینگ، پیشگیری، درمان و بازسازی و انجام جراحی‌های زیبای در دنیا در حال تحول است و نیاز است که ما هر روز در حال به روز شدن باشیم و اطلاعات جدید بگیریم و به جراجان کشورمان انتقال دهیم و هدف از اجرای سمینار نیز همین بوده که در هر سه بخش پیشگیری، درمان و زیبایی این امر مد نظر قرار گرفته است .

اژدری گفت: سن و سال یکی از عواملی است که در ابتلای به سرطان سینه دخیل است، بیشترین یافته‌های ما نشان از این دارد که زنان کشور ما بعد از سن 40 سالگی مبتلا می‌شوند و به آنها توصیه می‌کنیم که بعد از این سن کارهایی مانند ماموگرافی و معاینه توسط پزشک و تصویربرداری های ضروری سینه را به صورت جدی تری پیگیری نمایند.گرچه به تمامی زنان توصیه می‌کنیم از همان سن بلوغ خودشان، خودشان را معاینه کنند و هر سه سال یکبار به پزشک مراجعه کنند.

دبیر اجرایی سومین سمینار تازه های جراحی پستان در خصوص نشانه های سرطان پستان می‌گوید: یک سرطان می‌تواند از بی‌نشانه بودن باشد تا یک علایم پر سر و صدا مثل وجود یک توده، غیر قرینگی، ترشحات خونی، تغییرات پوست و حتی یک درد ساده که کم‌اهمیت‌ترین موضوع در این قضیه است. بیشتر مبتلایان در اثر ناشی از وجود یک توده بدون درد و علامت، غیر قرینگی، تغییرات پوستی و ترشحات غیر طبیعی نوک سینه مراجعه می‌کنند که حتما باید رادیوگرافی و نمونه بافتی تایید شود.

محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی سرطان پستان از دیگر اساتیدی بود که در این سمینار حضور داشت.وی با تاکید بر اهمیت مقوله برخورد بیمار محور با سرطان پستان در این کنفرانس بیان کرد: در برخور بیمار محور شناخت تکنیکال و ادراکی مورد توجه قرار می‌گیرد چون فقط مفهوم فیزیکی ندارد و دوم اینکه اگر درمان اثربخشی دارد به چه معناست؟ آیا هزینه‌ای که می‌کنیم ارزشش را دارد، منظور تمام هزینه‌هاست نه فقط هزینه مادی و سوم اینکه خدماتی که ارائه می‌شود ارزان باشد که  در واقع ارزان‌سازی خدمت است.

وی اظهار کرد: 8 درصد از کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند به دلیل هزینه‌های بالای پزشکی است و در واقع ما آنها را زیر خط فقر می‌بریم، باید از این حیطه بیرون بیایم و خدمات ارزان و مفیدی به بیمار ارائه کنیم. بحث حذف نیاز القایی یعنی آنچه دل ما را خنک می‌کند وجود دارد نه نیاز بیمار که این امر غلطی است و باید اصلاح شود.

اکبری ادامه داد: ما باید بدانیم کجا و به چه کسی خدمت می‌کنیم. بیمار فقط بحث بیولوژیک ندارد و ضرورت دارد در مورد بیمار به فهم کافی برسیم. در واقع اگر قانونی که در مورد سرطان پستان وجود دارد را رعایت کنیم یعنی نخست بیمار را بفهمیم، شرح حال او را بگیریم، بعد ایمیجینگ را انجام دهیم که در این صورت موفق بوده‌ایم، ما یکی از کشورهایی هستیم که سرطان پستان را مدیریت کرده ایم و کاری که می‌کنیم این است که کمترین عارضه و بیشترین بهره را داشته باشد.

این فوق تخصص جراحی پستان افزود: در سرطان پستان با چند مورد روبرو هستیم، در قدیم نشانه آن زیر بغل بود که الان هم هست و بهترین جراحی، جراحی زیر بغل است که می‌تواند نتیجه بدهد. اما نمی‌توان برخورد با بیمار را بدون مسایل بیولوژیک او تشخیص و تعریف کنیم.جراحی که نداند که چه بیماری را درمان می‌کند ممکن است نتواند خدمات خوبی ارائه دهد، تکلیف ما شناخت وضعیت عمیق و شناخت وضعیت اقتصادی بیمار است.

سیاوش صحت با اشاره به این که در گذشته انتظار زندگی بین 55 تا 60 سال بود به این دلیل سرطان پستان کمتر دیده می‌شد گفت: آمار به طور متفاوت نشان می‌دهد که بین 8 تا 10 درصد خانم‌ها ممکن است به سرطان پستان مبتلا شوند. البته ترس از سرطان پستان زیاد نیست برای این که با پیشگیری و متدهایی که اکنون برای زنان وجود دارد چه خودشان امتحان کنند و چه به پزشک مراجعه کنند می‌توانند در مراحل اولیه سرطان پستان را تشخیص دهند و قاعدتا اگر سرطان پستان در مراحل اولیه تشخیص داده شود نتیجه بهتری دارد ؛چنانکه من بیمارانی دارم که حدود 40 سال از جراحی آنها می‌گذرد و حالشان هم خوب است.

وی افزود: در مورد بازسازی پستان که برای زنان اهمیت دارد پیشرفت‌هایی صورت گرفته که شکل پستان را به حالت اولیه بعد از عمل جراحی دربیاوریم و کشور ایران هم پا به پای دنیا توانسته از این علم بهره‌مند شود و من فکر می‌کنم در این زمینه دغدغه‌ای وجود ندارد اما آنچه که در مورد سرطان پستان و حتی تمام سرطان‌ها اهمیت دارد این است که ما یادمان باشد پیشگیری از معالجه بهتر است، یعنی اگر زنان از سن 30 سالگی و زنانی که در خانواده آنها به ویژه خانواده مادری سابقه سرطان پستان وجود داشته عادت کنند که پستان خود را معاینه کنند و اگر کوچکترین شکی کردند به پزشک مراجعه کنند قاعدتا بعد از 30 تا 35 سالگی هم حتما به پزشک مراجعه کنند حداقل هر شش ماه یا یک سال آزمایش انجام دهند برای اینکه اگر بتوان سرطان پستان را زود تشخیص داد درمان بهتر است که البته در سن‌های مختلف فرق می‌کند و زیر 30 سال کمی مشکل‌آفرین‌تر است .اما بعد از 30سالگی اگر ما زود تشخیص دهیم می‌توانیم امید داشته باشیم که بیمار با سن طبیعی خود زندگیش را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا صحت در پایان در خصوص اینکه آیا امکان دارد کسی با پروتز سینه دچار سرطان پستان شود گفت: یک نکته که باید روی آن تاکید کنم این است که شاید غیر معقول هم به نظر برسد اما شخصیت زنان به داشتن پستان نیست بلکه به نوع شناخت، زندگی و معلومات آنها است و واقعا داشتن و نداشتن پستان برای یک زن مهم نیست همانطور که ما می‌بینیم بسیاری از زنان سرطان پستان داشتند و در زندگی اجتماعی خیلی پیشرفت کردند، خوب است که آدم طبیعی باشد اما اگر عوامل دیگری در زندگی او دخالت داشته باشد می‌تواند این مسئله را کنترل کند و در مورد آن ناراحت نباشد برای اینکه مشکل روانی زنان بسیار مهمتر از مشکلات جسمانی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.