پذیرش دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی را باید مجدد در کشور انجام دهیم
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدتقی جغتایی روز پنج شنبه در افتتاحیه ششمین سمینار تازه‌های الکتروتراپی در هتل المپیک تهران، اظهار داشت: الکتروتراپی یکی از قلمروهای رشته فیزیوتراپی است که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل گسترش و ورود حوزه‌های مهندسی در تمامی رشته‌های علوم پزشکی از جمله فیزیوتراپی موجب گسترش ابزارها و دستگاه‌ها در فیزیوتراپی شده که به صورت مؤثر در درمان‌هایی چون زخم‌ها، کمردرد، التهاب‌های مفاصل، کاهش درد و محدودیت‌های حرکتی، اسپاسم عضلانی، اختلالات مربوط به ستون فقرات، گردن درد، زانو درد و محدودیت‌های زانو و التهاب‌های مفصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشاور وزیر در امور توانبخشی ادامه داد: ششمین سمینار تازه‌های الکتروتراپی فرصتی است برای ارائه آخرین یافته‌های علمی و به اشتراک گذاشتن تجربیات برای تولید ابزارها در داخل با توجه به شرایط تحریم‌هایی که در کشور وجود دارد، نیاز به تجهیزات و تکنولوژی‌های توانبخشی و فیزیوتراپی داریم.

وی به همکاری با مهندسین سایر رشته‌های دانشگاهی برای تولید دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: با بررسی‌هایی که انجام شده ۵۰ تا ۶۰ درصد تکنولوژی‌های مربوط به حوزه فیزیوتراپی توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود که این خود باعث ایجاد شغل و فرصتی است که از وابستگی‌ها به تجهیزات خارجی کم کنیم، روز به روز خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی بیشتر می‌شود که این نیازمند گسترش خدمات انجمن فیزیوتراپی است و عمده مردم دچار کمردرد، گردن درد و زانو درد می‌شوند و خیلی از اینها منجر می‌شود که به سمت جراحی بروند و برای دولت بسیار پرهزینه است.

جغتایی گفت: جراحی‌های ستون فقرات بسیار شایع شده و علت عمده این است که پیشگیری انجام نمی‌شود و مردم خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی را به موقع دریافت نمی‌کنند، توصیه من به مردم این است که از خدمات به موقع استفاده کنند و آموزش‌هایی که فیزیوتراپیست ها ارائه می‌دهند را مورد توجه قرار دهند، انتظار ما این است که خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی را به تدریج گسترش دهیم و راه اصلی پرداختن به خدمات توانبخشی اقدام آن در نظام شبکه است هم در سطح اول نظام شبکه و مرا کز بهداشتی و مراکز درمانی باید گسترش دهیم.

مشاور وزیر در امور توانبخشی تصریح کرد: اقدام جدیدی که وزیر بهداشت انجام داد، این است که در هر خانه یک مرکز بهداشتی وجود داشته باشد و نقش توانبخشی بسیار پررنگ دیده شده و بخشی از آن آموزش‌هایی است که به عموم مردم باید داده شود و با تهیه جزوه‌های آموزشی موجب پیشگیری از مشکلات اسکلتی عضلانی است و همین طور آموزش داده می‌شود اگر مشکلی پیدا کردند با ابزارهای ساده بتوانند درمان کنند.

وی در پایان در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات فیزیوتراپی گفت: بخشی از خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه است و داریم کاری می‌کنیم تا در کتاب ارزش نسبی وقتی از خدمات توانبخشی در فیزیوتراپی استفاده می‌شود، این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد. ضمن اینکه برای بیماری‌ها بسته خدماتی تعریف کنیم، چون کار توانبخشی تیمی است و این تیمی بودن بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

در ادامه مراسم احمد موذن زاده، رئیس انجمن فیزیوتراپی اظهار کرد: یکی از کار‌های مهم بازنگری آیین نامه انجمن و بازسازی تشکیلات است و برای اولین بار انتخابات انجمن فیزیوتراپی به صورت الکترونیکی انجام شده است، انجمن فیزیوتراپی مذاکراتی با اعضای شورای نظام پزشکی و معاون درمان وزارت بهداشت در زمینه شرح وظایف همکاران فیزیوتراپ ما داشته است و این موضوع به تصویب شورای عالی نظام پزشکی و معاونت درمان رسیده است.

وی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی انجمن فیزیوتراپی، استاندارد سازی تمرین درمانی است. در این زمینه مکاتباتی با شورای عالی بیمه انجام شده است و خوشبختانه باید بگویم که استاندارد سازی تمرین درمانی به تصویب وزارت بهداشت رسیده است، بازنگری آیین نامه تاسیس مراکز فیزیوتراپی یکی از اولویت‌های اصلی انجمن فیزیوتراپی است.

موذن زاده در پایان اضافه کرد: دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی یکی از موضوعات مهم در انجمن فیزیوتراپی است، یک دوره در مقطع دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در سال ۹۱ پذیرش شده که دانشجویان در سال ۹۶ فارغ التحصیل شده‌اند، سالانه ۷ هزار دانشجو در پاکستان در دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی پذیرش می‌شوند، اگر ما بخواهیم از دیگر کشور‌ها عقب نمانیم؛ باید پذیرش دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی را مجدد در کشور انجام دهیم. باشگاه خبرنگاران جوان _ مهر

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.