ایران، تنها مرجع منطقه‌ای در حوزه خون‌های نادر است
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیمان عشقی در مراسم روز ملی خون‌های نادر که در بیمارستان شریعتی تهران برگزار شد؛ ضمن عرض تسلیت سردار سلیمانی و جانباختگان در کرمان و حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: انتقال خون یکی از حوزه‌های مغفول مانده در پزشکی است و حتی پزشکان عمومی واحدی مربوط به خون در دوران تحصیل خود ندارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: ۳ درصد ایرانیان گروه خونی O منفی دارند و از ۳۸ سیستم گروه خونی، مردم تنها چند گروه خونی را می‌شناسند. بانک خون نادر در نجات افراد دارای گروه‌های خونی نادر و بسیار نادر حائز اهمیت است، ایران تنها کشور اسلامی عضو کارگروه خون‌های نادر در بین کشور‌های اسلامی است، منابع انسانی، امکانات فنی، ذخیره‌سازی خون‌های نادر، اطلاعات خونی افراد دارای گروه خونی نادر، قابلیت تولید سرم تشخیصی از جمله موضوعات مهم در حوزه گروه‌های خونی نادر است.

وی افزود: ایران، تنها مرجع منطقه‌ای در حوزه خون‌های نادر است، بسیاری از کشور‌ها که زیر پرچم برتری و سابقه علمی ایران نمی‌روند در حوزه خون‌های نادر مجبور هستند با ما مکاتبه کنند و درخواست ارسال خون نادر داشته باشند. ایران آمادگی دارد تا به کشور‌های منطقه در حوزه خون‌های نادر امدادرسانی کند. اخیرا درخواست‌هایی از کشور کویت، عمان و پاکستان داشتیم و مرجعیت منطقه‌ای در خون‌های نادر محسوب می‌شویم، ما یک هزار و ۲۰۰ خون نادر و حدود ۱۰۰ خون بسیار نادر داریم که بعد از تست و غربالگری ۴۰ هزار نفر شناسایی شدند.

عشقی گفت: ما ۲۰۰ کیسه خون نادر در سازمان انتقال خون ذخیره داریم، بیماران تالاسمی، شیمی‌درمانی، پیوند مغز و استخوان، جراحی اورژانس، زنان باردار و نوزادان از مهمترین گروه‌های مصرف‌کننده بانک خون نادر محسوب می‌شود، ایران تنها کشور مسلمان جهان است که در کارگروه بانک خون نادر عضویت پیدا کرده است و در بین ۲۳ کشور عضو، تنها کشور در حال توسعه محسوب می‌شود که در این کارگروه عضویت دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به لزوم تولید صنعتی کیت‌های غربالگری برای تشخیص گروه‌های خونی نادر گفت: ما  توانسته‌ایم شمار محدودی از کیت‌ها را به صورت آزمایشگاهی تولید کنیم، اما نتوانستیم این کیت‌ها را به شکل صنعتی تولید کنیم که این مسئله نیازمند مشارکت بخش خصوصی، دولت و وزارت بهداشت است، باید توجه داشت که وزارت بهداشت و دولت کارخانه‌دار نیستند که بخواهند تولید انبوه این کیت‌ها را به دست بگیرند بلکه باید از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت کنند و امیدواریم با تولید انبوه کیت غربالگری آنتی بادی بتوانیم یک گام دیگر رشد و توسعه در حوزه انتقال خون نزدیک شویم.

در ادامه رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ژنتیک در نوع خون افراد موثر است گفت: خوشبختانه مرکز ژن درمانی در بیمارستان شریعتی تاسیس شده است و بیمارانی که تالاسمی یا هموفیلی دارند، می‌توانند در آینده از این نوع درمان استفاده کنند و دیگر نیاز به دریافت خون مستمر نداشته باشند، ۸۵ درصد بیمارانی که تحت درمان ژن درمانی قرار گرفته‌اند، درمان آن‌ها موفقیت آمیز بوده و دیگر نیاز به دریافت خون نداشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: ایران در بین کشور‌های مسلمان تنها کشوری است که در کارگروه خون‌های نادر عضویت دارد، تنها ۵۰ نفر در دنیا دارای یک نوع خون نادر هستند که یک نفر از آن‌ها در ایران است و سازمان انتقال خون ایران، این خون را ذخیره کرده است، ما یکی از موفق‌ترین کشور‌های دنیا در حوزه خون‌های نادر هستیم و زمانی که فردی نیاز به خون‌های نادر داشته باشد ذخیره‌ای از خون افراد دارای خون‌های نادر در بانک انتقال خون‌های ایران وجود دارد که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، ما توانستیم مقطع تحصیلی دکترای انتقال خون را ایجاد کنیم. این سازمان امروز می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور در حوزه انتقال خون باشد البته بسیاری از خون‌های نادر را شناسایی نکرده‌ایم و لازم است این تحقیقات ادامه پیدا کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.