برنامه آموزش درمان اختلالات روانی برای پزشکان عمومی ابلاغ شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد حاجبی درباره میزان شیوع افسردگی و اختلالات روانی در کشور افزود: افسردگی شایع ترین اختلال روانپزشکی در کشور است و بر اساس آخرین آمار پیمایش اختلالات روانی در ایران، شیوع افسردگی در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ایران ۱۲.۷ درصد است.

وی درباره روند تغییرات اختلالات روانی در کشور افزود: پیمایش بعدی سلامت روان در سال ۹۹ انجام می شود و اواسط سال آینده می توانیم وضعیت شیوع اختلالات روانی را اعلام کنیم و آن زمان می توانیم بگوییم که شیوع اختلالات روانی در کشور روند فزاینده داشته یا نه اما به طور طبیعی وقتی که استرس اقتصادی وارد شود و باید انتظار داشته باشیم که در برابر این شرایط استرس آور به افراد استرس بیشتری وارد می شود و اگر فردی توانایی لازم را از نظر روانشناسی برای مدیریت استرس نداشته باشد ممکن است وقتی استرش شدیدتر شود تبعات آن بروز اختلالات روانی باشد.

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: هر وقت حجم زیادی از استرس به افراد وارد شود، باید منتظر واکنش ها و اختلالات باشیم این مساله مختص ایران نیست و در همه کشورها و جوامع این یک اصل است، گران بودن خدمات روانپزشکی در ایران را تایید یا رد نمی‌کنم، اما در اکثر موارد مشکلات و اختلالات روانی با مراجعه به پزشک عمومی قابل درمان است، حجم زیادی از افرادی که دچار اختلالات روانی می شوند اگر سیستم را تقویت کنیم، با مراجعه به پزشک عمومی قابل حل است. افسردگی توسط یک پزشک عمومی که کارش را خوب بلد باشد قابلیت درمان دارد. چرا باید هزینه های خدمات درمان اختلالات روانی را افزایش دهیم به همین علت برای تقویت خدمات روانپزشکی در کشور آموزش پزشکان عمومی را در دستور کار داریم و جزو برنامه های اصلی وزارت بهداشت است.

حاجبی گفت: آموزش پزشک عمومی را در استانها شروع کرده ایم. به دانشگاه های علوم پزشکی برنامه آموزشی داده ایم و بخشنامه کرده ایم که پزشکان عمومی باید چه محتوای آموزشی را در چند ساعت آموزش ببینند تا بتوانند خدمات مناسب سلامت روان را به مردم ارائه کنند تا ظرفیت جدیدی برای وزارت بهداشت در شبکه بهداشتی برای ارائه خدمات سلامت روان ایجاد شود، اکنون در هر دانشگاه علوم پزشکی دو تا سه روانپزشک آموزش دیده اند تا به عنوان مدرس آموزش پزشکان عمومی را در سطح استان و منطقه خود به عهده بگیرند. به این روانپزشکان یاد دادیم که مطالب علمی را چگونه به پزشکان عمومی آموزش بدهند و اکنون آموزش پزشکان عمومی در شبکه بهداشتی کشور در مورد نحوه خدمات سلامت روان شروع شده است. 

وی اظهار کرد: چه اشکالی دارد مردم خدمات سلامت روان را در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی از پزشکان عمومی دریافت کنند. اکنون مراکز جامع خدمات سلامت در عمده شهرهای کشور و حتی شهرهای بزرگ وجود دارد و خیلی از مشکلات و اختلالات روانپزشکی با اقدامات اولیه قابل حل است، اگر مردم علائم افسردگی و اختلال روانی را در همان مراحل اولیه بدانند و به پزشک عمومی مراجعه کنند با درمان های ساده مشکل حل می شود به همین علت صدا وسیما باید با آموزش علائم اختلالات روانی از جمله افسردگی را به مردم آموزش بدهد تا مردم با مشاهده علائم اولیه مراجعه کنند و کار به جایی نرسد که اختلال روانی پیشرفت کند.

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در یک مطالعه کشوری مشخص شد که طی ۱۲ ماه قبل از تحقیق، ۶۰ درصد افرادی که دچار اختلال روانی بودند، علت مراجعه نکردن خود به مراکز درمانی را این اعلام کردند که فکر کردند که این اختلال "خودش خوب می شود" و باور نداشتند که لازم است به فرد متخصص مراجعه کند و این به معنای پایین بودن میزان سواد سلامت مردم است.

به گزارش ایرنا حاجبی در پایان درباره علائم افسردگی افزود: معمولا افرادی که دچار افسردگی می شوند، خلق پایین پیدا می کنند، کم حوصله می شوند، از زندگی لذت نمی برند، کارهای معمول زندگی برای آنها لذتبخش نیست. مشکل خواب پیدا می کنند، ممکن است ساعات زیادی در رختخواب باشند اما خواب آنها کیفیت ندارد. برعکس در برخی افراد هم ممکن است اختلال روانی موجب خواب زیاد بشود، در برخی افراد هم افسردگی باعث بی اشتهایی و کم شدن وزن می شود، تعداد معدودی هم دچار پرخوری می شودن و افزایش وزن پیدا می کنند. بسیاری از افراد دچار افسردگی دچار عدم تمرکز می شوند یا احساس بی ارزشی یا احساس گناه پیدا می کنند و در مواردی به مرگ فکر می کنند. علت آن عمدتا این است که دچار مشکلات شناختی می شوند و در مراحل پیشرفته تر به خودکشی فکر می کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.