از تمامی قربانیان هواپیمای اوکراینی نمونه ژنتیک اخذ شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مهدی فروزش درباره آخرین وضعیت اقدامات پزشکی قانونی برای شناسایی هویت قربانیان هواپیمای اوکراینی گفت: طبق آمارهای ما تاکنون حدود ۱۳۰ خانواده برای اخذ نمونه به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد از برخی خانواده‌ها که چند نفر از اعضای خانواده‌شان را در هواپیما از دست دادند، یک نمونه اخذ شده است، با این وجود همچنان تعدادی از خانواده‌ها برای اخذ نمونه‌ ژنتیک مراجعه‌ نکرده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره چرایی عدم مراجعه خانواده‌ها به پزشکی قانونی گفت:‌ برخی از خانواده‌ها در خارج از کشور هستند، مثلا با خانواده‌ای خود من صحبت کردم و گفتند که همسر و فرزند مرحوم از طریق امارات به کانادا رفته‌ بودند و حالا باید برای نمونه دوباره به ایران بازگردند که این امر کمی زمان‌بر است.

وی در مورد مسافران غیرایرانی این پرواز و اقدامات انجام شده برای تشخیص هویتشان افزود:‌ در این خصوص نیز هماهنگی‌هایی با نیروی انتظامی انجام شده تا از طریق اینترپل نمونه‌های ژنتیکی را دریافت کنند، علاوه بر آن ساعاتی پیش تیمی از مجموعه تشخیص هویت پلیس اوکراین نیز به ایران آمده‌اند و بنا شد تا آنها در شناسایی هویت قربانیان اوکراینی که ۹ خدمه پرواز و دو مسافر بودند، همکاری کنند، این تیم اعلام کرد که اطلاعات ژنتیک برخی از افراد حاضر در هواپیما را دارند و بنا شد تا آنها را در اختیار ما قرار دهند و اقدامات مربوط به شناسایی هویت انجام شود.

فروزش در مورد شناسایی هویت دیگر جانباختگان این هواپیما گفت:‌ چهار نفر شهروند سوئد، دو نفر شهروند کانادایی - ایرانی و ۱۲ نفر نیز شهروند افغانستان بودند که اقدامات برای تشکیل پروفایل DNA این افراد نیز در حال انجام است، از میان شهروندان افغانستانی نیز خانواده سه تن از آنان که در ایران بودند برای دریافت نمونه مراجعه کرده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص زمان تشخیص هویت جانباختگان تصریح کرد: فرآینده تشخیص هویت امری زمان بر است و با توجه به اینکه دقت کار برای ما بسیار مهم است، ممکن است بین ۱۰ تا ۱۴ روز این فرآیند طول بکشد، البته ممکن است برخی از قربانیان نیز زودتر شناسایی شوند که اقدامات لازم در مورد این افراد با هماهنگی مقام قضایی انجام خواهدشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان در خصوص آیا تاکنون هویت فردی از جانباختگان تایید شده یا خیر؟ خاطرنشان کرد:‌ تا کنون هویت هیچ یک از قربانیان این هواپیما شناسایی نشده است، اما نمونه‌های ژنتیک از تمامی جانباختگان اخذ شده است، متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی در شیفت‌های ۲۴ ساعته در حال انجام اقدامات لازم برای شناسایی و تشخیص هویت قربانیان هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.