مهمترین دستاوردهای علمی ایران در سال‌های اخیر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملک زاده در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در جریان تشییع ایشان و همچنین از دست دادن هموطنانمان در سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: ما تعداد زیادی از نخبگان کشور را در سانحه دلخراش هواپیمایی از دست دادیم و این موضوع موجب غم و اندوه ماست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: باید تلاش کنیم تا یاس و ناامیدی را از خود دور کرده و همچنان با امیدواری پیش رویم، امیدوارم که برگزاری این جشنواره در این شرایط سخت، بتواند به آینده ای بهتر کمک کند، در کشور ٧٠ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ٧٠٠ مرکز تحقیقاتی داریم، دانشگاه های علوم پزشکی کشور مثال بارز علم و عمل هستند، چراکه هم تربیت کننده تئوری و عملی متخصصان علوم پزشکی و سلامت و هم به کار گیرنده متخصصان در نظام ارائه خدمت هستند.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی کشور پنج وظیفه خطیر، آموزش، پژوهش، نوآوری، طراحی و تولید فناوری پزشکی، کارآفرینی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی را برعهده دارند، در سالهای بعداز انقلاب با کمک نظام بینظیر شبکه بهداشت و خانه های بهداشت تمامی شاخص های بهداشتی در کشور اصلاح شد. برای مثال، امید به زندگی افزایش یافت، مرگ و میرهای منتسب به بیماری های واگیردار کنترل شده و بیش از ۴۵ هزار پزشک متخصص در سراسر کشور توزیع شده و خدمت می کنند.

ملک‌زاده گفت: درحال حاضر، از لحاظ علمی و تولید مقالات به ٢٠ هزار مقاله در سال رسیده ایم و مقالاتشان در معتبرترین مجلات علمی به چاپ رسیده است، رتبه علمی کشور در سال ٢٠١٨ در جهان ١۶ بوده و در زمینه استنادات پزشکی رتبه ٢١ و در حوزه استنادات داروسازی رتبه هفتم را دارا هستیم. در حوزه داروسازی توانستیم جدیدترین داروهای دنیا را با قیمت ارزان تری تولید کنیم، با وجود اینکه تنها ۱۲ درصد از اعضای هیات علمی را در اختیار داریم، ۳۰ درصد از تولیدات علمی در حوزه پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: ایران در سال 2019 رتبه 15 جهانی و اول منطقه را در تولید علم و انتشار مقالات داشته است، در منطقه، 30 درصد از کل مقالات خاورمیانه مربوط به ایران و دربین کشورهای اسلامی 22 درصد تولیدات علمی به ایران تعلق دارد، 65 دانشگاه کشور جزو برترین دانشگاه های دنیا هستند، از این تعداد، 22 دانشگاه، از دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند. همچنین، 354 پژوهشگر ایرانی جزو یک درصد برتر پژوهشگران دنیا هستند که از بین آنها، 90 نفر پژوهشگر، در حوزه علوم پزشکی فعالیت دارند.

وی درخصوص مرجعیت علمی گفت: در 5 سال اخیر، 5 میلیون مقاله که توسط محققین ایرانی نوشته شده، از کشورهای مختلف دنیا، دانلود شده است، قرار گرفتن در بین 5 کشور برتر دنیا در سلول های بنیادی، بالاترین تعداد پیوند کبد دنیا در مرکز پیوند شیراز، دومین کشور دنیا در پیوند مغز استخوان، قرار گرفتن در بین 10 کشور برتر در فناوری نانو، قرار گرفتن در بین 10 کشور برتر دنیا در زیست فناوری و قرار گرفتن در بین 5 کشور برتر دنیا در موضوع درمان ناباروری، از جمله مهمترین دستاوردهای علمی ایران در سال های اخیر است، یکی از مهمترین اقدامات ما در سال های اخیر، تقویت زیرساخت های بوده و نگاهمان به آینده است، در موسسه نیماد گرنت های متعددی به محققین داده شده است و در این راستا، از 6777 محقق حمایت مستقیم انجام داده ایم.

به گزارش وب‌دا ملک زاده در پایان درخصوص بودجه بخش پژوهش یادآور شد: ضرورت دارد که مسئولین کشور به تخصیص بودجه به بخش تحقیقات و پژوهش توجه بیشتری کنند. درحال حاضر سهم ناچیزی از بودجه به حوزه تحقیقات اختصاص پیدا می کند. کل بودجه تحقیقاتی در حوزه سلامت، حدود 3 صدم درصد تولید ناخالص ملی است و این میزان بسیار کم است، لذا درخواستمان این است که با کمک مسئولین و نمایندگان مجلس این مطالبه پیگیری شده و میزان بودجه بخش تحقیقات سلامت افزایش پیدا کند تا بتوانیم در بخش تحقیقات سرمایه گذاری بیشتری کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.