یکی از وظایف مهم رسانه ارتقاء سواد سلامت جامعه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فریدون عزیزی خطاب به عبدالعلی علی عسگری آمده است:

جناب آقای عبدالعلی علی عسگری
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛
همان طور که استحضار دارید یکی از وظایف مهم رسانه ارتقاء سواد سلامت جامعه است که منجر به ارتقاء سلامت عمومی نیز می شود و طی سالیان اخیر، رسانه ملی اهتمام ویژه ای به این مقوله داشته است. هر چند که این مهم می تواند از طریق دعوت از کارشناسان معتبر و مورد تایید در برنامه های تولید شده صورت پذیرد ولی متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود افرادی که نام طب سنتی را یدک می کشند مطالبی غیرعلمی و نادرست در حوزه های مختلف پزشکی از جمله علوم غدد درون ریز و متابولیسم بیان می کنند که بر خلاف واقعیت های علمی بوده و سبب گمراهی مخاطبین می گردد.

توصیه های نادرستی در خصوص افزایش رشد قدی، کاهش وزن ، نمک سنتی یا دریا و غیره مثال هایی از این دست هستند که نه تنها منفعتی برای مخاطب رسانه ندارد بلکه موجب دلزدگی اهل دانش از اینگونه برنامه ها می شود . نگرانی از این است که ادامه چنین روندی علاوه بر ترویج مطالب نادرست، سلامت جامعه را با مخاطراتی روبرو می کند که منجر به افزایش بروز بیماری ها و عدم مراقبت صحیح بیماران گردیده و نیز با سلب اعتماد مخاطبان تحصیل کرده و آگاه زمینه رجوع به رسانه های بیگانه برای دریافت اطلاعات مختلف را افزون تر سازد.

یکی دیگر از اشکالات موجود عدم هماهنگی درتولید برخی برنامه هاست به این ترتیب که در برخی از آن ها علیرغم حضور افراد ذیصلاح به عنوان کارشناس ، هماهنگی بین اظهارات ایشان که معمولا از اساتید دانشگاهی هستند و محتوای زیرنویس های برنامه وجود ندارد و گاه حتی سخن کارشناس و زیرنویس در تضاد با یکدیگر قرار دارند.

انجمن علمی متخصصین غدد بدینوسیله آمادگی خود را برای ارائه مشاوره علمی و معرفی افراد واجد صلاحیت در طول تمام مراحل تولید برنامه های مرتبط با حوزه کاری خود در حد توان اعلام می دارد تا بدینوسیله ضمن انجام رسالت خود در زمینه ترجمان دانش برای مخاطبان محترم رسانه ملی موجبات تولید و انتشار اطلاعات موثق را فراهم آورده تا اعتماد مخاطب آگاه خدشه دار نشود. همچنین امید است که از حضور افراد فاقد صلاحیت علمی با عناوین فریبنده نظیر طب سنتی ، اسلامی و ایرانی در رسانه تجدید نظر بعمل آید. روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.