خسارت ۷ میلیارد تومانی به زیرساخت‌های سلامت در سیل سیستان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در حاشیه نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و بررسی مشکلات مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خوشبختانه با تجاربی که همکاران بنده در سیلاب‌های گسترده بهار امسال در استان‌های مختلف داشتند، زحمت همکاران ما در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان، کمتر از قبل شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اندوخته‌های سیلاب‌های گسترده ابتدای سال باعث شد که قبل از گرفتاری در سیلاب‌ها، موارد پر خطر حوزه سلامت، مدیریت شود. خوشبختانه ۱۶۹ مادر باردار از محل‌های پرخطر توسط اورژانس به محل‌های امن منتقل شدند و تمهیدات بسیار خوبی برای ارسال و ذخیره کردن داروهای مورد نیاز در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اتخاذ شده بود.

وی با اشاره به خدمت رسانی سه فروند بالگرد اورژانس هوایی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان افزود: خوشبختانه حتی یک مورد فوتی در سیل این استان نداشتیم و افراد حادثه دیده نیز به موقع به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، لاشه‌های حیوانات اهلی می‌توانند تبدیل به کانون‌های عفونی شوند که تجربیات سیلاب های بهار امسال به ما کمک کرد که این لاشه ها توسط صورتجلسه‌های همکاران ما در دانشگاه های علوم پزشکی، مورد تایید سازمان دامپزشکی کل کشور، بیمه ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گیرد تا سرعت جمع آوری و معدوم سازی لاشه های حیوانات افزایش یابد و با مخاطرات بیماری ها روبرو نباشیم.

نمکی گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی در حوزه دارو و نیروی انسانی و سایر موارد در حوزه سلامت در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان نداریم، بزرگترین خسارتی که می توانست در سیل استان سیستان و بلوچستان، همه ما را غصه دار کند، خسارت جانی بود و خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی این استان، ۱۶۹ مادر باردار و تعداد قابل توجهی از جمعیت آسیب پذیر و بیماران قبل از سیل، به محل های امن منتقل شدند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در این سفر علاوه بر معاون درمان وزارت بهداشت و همچنین رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، دکتر تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت نیز برای جبران خسارت های وارده به مراکز بهداشتی و درمانی حضور دارد و برآوردی از خسارت ها به زیرساخت ها در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تهیه شده است، نخواهیم گذاشت که خانه بهداشت یا مرکز بهداشتی و درمانی، تخریب شده باقی بماند و بر اساس برآوردها حدود ۷ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر وارد شده که برای بررسی های دقیق این خسارت، تیمی از وزارت بهداشت پس از فروکش کردن آب، به این مناطق اعزام می شوند.

وی اظهار کرد: بزرگترین اولویت ما در مبارزه با بیماری های واگیر، آموزش مردم است، رسانه ها و سازمان صدا و سیما باید در ارائه آموزش های لازم به مردم در جهت کنترل بیماری ها به وزارت بهداشت کمک کنند و پس از آن، نقش همکاری های بین بخشی، بسیار مهم و اساسی است و همه بخش ها باید به کمک وزارت بهداشت بیایند و یا ما به آنها کمک کنیم تا این وضعیت مهار شود.

نمکی در نشست اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و بررسی مشکلات مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان که با حضور جمعی از معاونین و مدیران وزارت بهداشت، رییس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، مسئولان استانی و محلی در فرمانداری چابهار برگزار شد گفت: باید برای مسائل پس از وقوع سیل نیز آمادگی‌های لازم را داشته باشیم. خوشبختانه تجربه بسیار گران سنگ ما در مدیریت سیلاب‌های گسترده بهار امسال در ۲۵ استان به طور گسترده و ۶ استان به شکل بسیار وسیع‌تر، به ما کمک خیلی زیادی کرد.

وزیر بهداشت گفت: تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تعجب کرده بود که چگونه امکان دارد با توجه به گستردگی سیلاب ها در کشور در بهار امسال، بدون کمک خارجی و در شرایط تحریم، حتی یک مورد اپیدمی در ایران مشاهده و گزارش نشد و مدل ایران به عنوان مدلی برای اداره سوانحی مانند سیلاب در دنیا مطرح شد، اگر ایرانی های خارج از کشور می خواستند در سیلاب های گسترده بهار امسال به هموطنان خود در ایران کمک کنند، امکان تبادل مالی وجود نداشت و در حال حاضر هم آمریکا به دروغ عنوان می کند که دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست اما برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، به شدت تحت فشار هستیم اما خوشبختانه با لطف خدا و پشتوانه خون شهدا و دلگرمی از مبانی اعتقادی مان، توانسته ایم کمبودهای دارویی را به کمتر از یک سوم روز مشابه سال گذشته برسانیم.

وی افزود: در حال حاضر تا تیر و مرداد سال آینده، داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز اتاق های عمل در کشور ذخیره شده و شرکت های دارویی تا شش ماه اول سال آینده، مواد اولیه دارند، در تجارب موفق سیلاب‌های بهار امسال، مدل مدیریتی بسیار خوبی به دست آمد که مادران باردار و گروه‌های آسیب پذیر و بیماران را باید قبل از محاصره سیلاب به محل‌های امن، منتقل و دارو را به مقدار کافی در مراکز بهداشتی و درمانی ذخیره کنیم و این کار نه تنها علمی بلکه تجربی و ارزشمند است.

نمکی تاکید کرد: کار ما در حوزه سلامت، پس از وقوع سیل آغاز می‌شود. اولین کار ما باید آموزش به مردم باشد. رکن اصلی کار ما، ارائه آموزش همگانی توسط افراد دوره دیده و با روش های درست به مردم است. باید در مورد سلامت آب آشامیدنی و جمع آوری لاشه‌های حیوانات اهلی، حتما مراقبت کنیم. در سیل بهار امسال تجربه ارزشمندی برای ما در جمع آوری لاشه‌ها و صورتجلسه آن توسط همکاران بهداشتی ما و ارائه آن به سازمان دامپزشکی کل کشور، بیمه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دست آمد، برای مقابله با بیماری مالاریا به جای سم پاشی باید به دنبال شناسایی و درمان زودهنگام موارد ابتلا به مالاریا باشیم؛ چراکه این روش، ارزان‌ترین، موثرترین و سهل‌ترین روش کنترل مالاریا است. مالاریا در استان سیستان و بلوچستان، از مرزهای مشترک با سایر کشورها وارد می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه ظفر میرزا  وزیر بهداشت پاکستان از دوستان قدیمی بنده است و توافقاتی در زمینه ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی، قرنطینه ها و آزمایشگاه های مشترک مرزی برای کنترل بیماری های واگیر کرده ایم. معتقدیم استان سیستان و بلوچستان، دروازه بان سلامت کشور در یکی ار پرتنش ترین مرزهای جغرافیایی با پاکستان است.

وی از کمک های وزارت بهداشت برای جبران کاستی های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در این منطقه از کشور در حال انجام است. به عنوان نمونه پروژه ساخت بخش بزرگ اورژانس بیمارستان امام علی (ع) چابهار در زمینی با مساحت ۳۴۰۰ متر مربع، پروژه تسهیلات زایمانی با ۲۵ تخت، ۱۶ واحد اسکان برای پزشکان، تبدیل مرکز درمان بستر شهرستان کنارک به بیمارستان ۶۴ تختخوابی و تخصیص ۶۰ نیروی متخصص طرحی به این دانشگاه، بخشی از این اقدامات است.

به گزارش ایسنا نمکی در پایان اضافه کرد: قبلا هم سه بار گفته‌ام که استان سیستان و بلوچستان را با یک ضابطه جدید ببینیم. نمی توانیم استان هایی مانند گیلان، مازندران و البرز را با استان‌ها و مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان از نظر نصاب جمعیتی، همسان ببینیم و نیاز به بازنگری داریم. باید حد نصاب تازه‌ای برای استان سیستان و بلوچستان و مناطق مختلف آن برای رفع نیازهای نیروی انسانی و امکانات آن فراهم کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.