تاسیس دانشگاه جدید مشروط به تاسیس استان جدید است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدحسین آیتی گفت: شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت بهداشت یک نهاد قانونگذاری است و دستوراتی وارد شورا می‌شوند که موافقت بورد مربوطه هر رشته، دبیرخانه تخصصی آن رشته و موافقت شورای معین شورای گسترش را نیز داشته باشند.شورای گسترش سیاست‌هایی را برای گسترش حوزه آموزش علوم پزشکی در نظر دارد. در بخش گسترش کمّی دو الزام مهم برای شورا وجود دارد.

وی افزود: یکی سند آمایش سرزمینی و دیگری طرح ملی برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت است، بر اساس سند آمایش سرزمینی سلامت که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، تأسیس دانشگاه جدید مشروط به تأسیس استان جدید است. در واقع اگر استان جدید نداشته باشیم دانشگاه علوم پزشکی جدید نخواهیم داشت، در این سند سطوح بعدی هم دیده شده که دانشکده‌های علوم پزشکی مستقل هستند. این دانشکده‌ها می‌توانند در سطوح کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو داشته باشند. برای تأسیس این موضوع نیز الزاماتی وجود دارد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی با اشاره به الزام دیگر گسترش کمّی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در طرح ملی برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت وزارت بهداشت می‌داند که در ۲۹۰ مقطع رشته در ۱۰ سال آینده چه میزان نیرو نیاز دارد، از تعداد ۲۹۰ مقطع رشته موجود مطالعه ۱۱۰ رشته مقطع تاکنون کامل شده و در شورای گسترش به تصویب رسیده است. از این ۱۱۰ رشته مقطع، ۸۰ درصد دانشجویان ورودی هستند و تکلیف وزارت بهداشت مشخص است.

آیتی ادامه داد: این سند یک ویژگی مهم دارد که با وجود اینکه اسنادی پیش از این برای این موضوع وجود داشت، خاصیت مهم این است که موافقت همه ذی نفعان را دریافت کرده است. همه موافقت دبیرخانه‌های مربوطه، انجمن‌های علمی مربوطه، متخصصین مربوطه را دریافت کرده‌اند.

به گزارش مهر وی در پایان افزود: البته پیش از این نیز توسعه رشته‌های علوم پزشکی بیش از سایر رشته‌ها با کنترل بیشتری همراه بود و سازوکار علمی بر این مسئله استوار است. این سند برآورد نیروی انسانی در هر رشته مورد تأیید بورد مربوطه و انجمن علمی رشته مورد نظر استخراج شده است، از این ۱۱۰ رشته، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، تمام زیر شاخه‌های توانبخشی، رشته‌های تخصصی به تأیید رسیده‌اند. در بخشی از رشته‌ها با مازاد ظرفیت مواجه خواهیم شد و در برخی رشته‌ها با کمبود مواجه خواهیم بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.