خدمات دندانپزشکی از سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یکی از گلایه های مردم در حوزه درمان پرداخت هزینه های بالای دندانپزشکی بوده است، این هزینه ها حتی تا ۲۳ درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت را تشکیل می دهند، بسیاری از مردم فقط وقتی که دندان درد امانشان را ببرد، سراغ دندانپزشک می روند و اغلب به دلیل هزینه بالا ترجیح می‌دهند که تا حد امکان با مسکن از درد رهایی پیدا کنند.

این گرانی خدمات دندانپزشکی باعث شده است که آمار پوسیدگی دندان در جامعه ایرانی بالا برود، تا جایی که شاخص پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی ۱.۸۴ است و طبق این شاخص می‌توان گفت که هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد، هر چه سن بالاتر رود، شاخص پوسیدگی دندان هم افزایش می‌یابد به‌طوری که در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال این شاخص ۱۳.۲ می‌رسد و می‌توان گفت که تقریبا هر سه سال یک واحد تعداد دندان‌های پوسیده بیشتر می‌شود. یعنی هر سه سال، یک دندان پوسیده به تعداد دندان‌های پوسیده اضافه می‌شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه استفاده از خدمات دندانپزشکی سهم عمده ایی از پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت را به خود جذب می‌کند گفت: ۲۲.۷ پرداختی از جیب مردم برای کلیه خدمات پزشکی در سال ۹۷ صرف خدمات دندانپزشکی شده و این رقم در سال ۹۴ تا ۹۶ به طور میانگین ۱۷.۵ درصد بوده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ هر ایرانی برای دریافت خدمات درمانی ۶۷۴ هزار تومان پرداختی از جیب داشته است و هزینه‌ دارو با ۲۸.۵ درصد و هزینه‌ دندانپزشکی با ۲۲.۷ درصد رتبه یک و ۲ را در هزینه‌های درمانی دارند و هزینه‌های بستری و خدمات تشخیصی مانند آزمایشگاه و تصویربرداری در جایگاه های بعدی هزینه‌های درمانی خانوارهای ایرانی در پارسال داشته اند.

حریرچی با اشاره به هزینه دندانپزشکی ایرانی ها گفت: افرادی که سال گذشته از خدمات دندانپزشکی بهره مند شده اند به طور متوسط سالیانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه کرده اند و این رقم برای ۲۰ درصد برخوردار جامعه حدود ۵ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان محاسبه شده است، ۵.۶۸ درصد مردم با پرداختی از جیب در خدمات دندانپزشکی به بخش غیر دولتی در سال ۹۷ مراجعه کرده اند که در ۲۰ درصد برخوردار جامعه این رقم ۱۱.۷۲ درصد بوده است.

سجاد رضوی رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی خبر داد و گفت: خدمات دندانپزشکی از سال آینده تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و تا پایان سال تعرفه های دندانپزشکی در شورای عالی بیمه و هیئت وزیران به تصویب می رسد، متاسفانه اکنون خدمات دندانپزشکی تعرفه مشخصی ندارد و به جز بیمه نیروهای مسلح سایر بیمه ها خدمات دندانپزشکی را پوشش بیمه ای مناسب نمی دهند، پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی به کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت کمک می کند.

قاسم صادقی، رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه خدمات دندانپزشکی اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۵۷ خدمت دندانپزشکی در بخش دولتی دارای تعرفه مشخصی هستند و بسیاری از خدمات دندانپزشکی تعرفه  ندارند، به دلیل نبود تعرفه مشخص، برخی از مراکز خصوصی و خیریه مطابق تعرفه دولتی عمل نمی‌کنند و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ خدمت در حوزه دندانپزشکی فاقد تعرفه است.

بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه اکثریت مردم از نظر مالی توان ترمیم دندان های آسیب دیده خود را ندارند، گفت: اغلب بیماران برای رهایی از درد دندان به مراکز دولتی مراجعه می کنند، خدمات دندانپزشکی در کشور ما از پوشش بیمه ای برخوردار نیست، با توجه به اینکه در سبد خانوار سلامت دهان و دندان تعریف نشده است، اغلب مردم توان پرداخت هزینه های مربوط به درمان بیماری های دهان و دندان خود را ندارند.

وی اظهار کرد: یکی از کارهای پایه‌ای که در حوزه دندانپزشکی باید انجام شود ورود جدی سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش خدمات دندانپزشکی است، زیرا ۷۰ درصد مردم که اکثریت را تشکیل می‌دهند توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر چاره‌ای جز کشیدن دندان خود ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ وزارت بهداشت بر اقدامات پیشگیری و غربالگری که قبلا انجام شده،‌ برنامه جدیدی را با عنوان "دهان و دندان عاری از پوسیدگی" آغاز کرد که بر اساس آن دانش‌آموزان پایه ششم که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور هستند را پوشش می‌دهد و  بر اساس آن این دانش‌آموزان شناسایی، معاینه و غربالگری شده‌اند و نیازهای درمانی‌شان ثبت می‌شود. امید است که با توجه به پیشگیری در حوزه سلامت دهان و دندان و پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی هزینه ها کاهش پیدا کند تا مردم علاوه بر پیشگیری با درمان زودهنگام از پوسیدگی و در نهایت کشیدگی دندان جلوگیری کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.