ضرورت سیاست‌گذاری و بازنگری در برنامه پیوند کبد کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حبیب‌الله پیروی با تاکید بر ضرورت سیاستگذاری و بازنگری در برنامه پیوند کبد کشور، اظهار کرد: امروز از شرایط سخت اولیه پیوند گذر کرده و به تعداد کافی مرکز و جراح پیوند در کشور تربیت شده است، لذا برای کسب بهترین نتیجه و بررسی صحیح هزینه اثربخشی، باید در جهت تدوین سیاست کلی و ملی پیوند کبد اقدام شود، پیوند کبد را از سخت‌ترین پیوندها است، امروز با توجه به پیشرفت علمی و پزشکی کشور این نوع جراحی به یک عمل روتین در کشور نزدیک شده است.

رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه پیوند کبد در ایران و شروع آن از دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دنبال نیاز به پیوند کبد و تسهیل شرایط بیماران، دومین مرکز جامع پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی و سومین مرکز در بیمارستان طالقانی راه‌اندازی شد، البته برخی دیگر از مراکز درمانی کشور نیز به صورت موردی در این زمینه ارایه خدمت می‌کنند.

وی سیاست‌گذاری کلان درمانی برای تقویت پیوند کبد در کشور را یک ضرورت دانست و افزود: به عنوان نمونه از نظر اجتماعی نیازمند افزایش آمار پیوند هستیم، ولی این مساله باید از نظر اقتصادی تعریف و محدوده آن مشخص شود.

پیروی با اشاره به انجام بیش از ۲۰۰ پیوند کبد در مرکز پیوند کبد بیمارستان طالقانی، تصریح کرد: البته آمار نشان‌دهنده مطلوبیت عملکرد مراکز نبوده و شرایط پیوند و نتیجه حاصل از آن تعیین کننده است. به عنوان نمونه بسیاری از مراکز درمانی در پذیرش بیماران حاد و پیچیده پیوند محدودیت داشته و به تبع آمار مرگ و میر در آن مراکز کمتر است، با این حال مرکز پیوند طالقانی محدودیتی در پذیرش بیماران حاد لحاظ نکرده است.

رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سیاست‌گذاری کلان در زمینه پیوند کبد از مسئولیت‌های وزارت بهداشت است، راه‌اندازی مرکز پیوند نیازمند شاخص‌ها و زیرساخت‌های مشخصی است که از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود؛ چراکه انجام پیوند نیازمند حجم بالایی سرمایه‌گذاری است، لذا با توجه به اقتصاد ملی، تقویت پیوند کبد باید در مراکز دارای زیرساخت تقویت شود، کار دانشگاه برنامه‌ریزی ملی نیست، بخش پیوند با توجه به امکانات و شرایط فعلی، نسبت به ارتقای کیفیت و برنامه‌های خود اقدام می‌کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای پیوند در بیمارستان طالقانی با هدف برنامه‌ریزی و رفع نقاط ضعف اظهار کرد: نبود کار تیمی یکی از نقاط ضعف گروه پیوند بود که با راه‌اندازی شورای پیوند در جهت رفع این معضل اقدام شد، بر این اساس، شورایی متشکل از متخصصین مختلف جراحی عمومی، جراحی عروق، متخصص گوارش، متخصص پاتالوژی، طب ورزش، تغذیه، نفرولوژیست، پاتالوژیست، رادیولوژیست و غیره تشکیل شده و جهت بررسی موارد پیوند و بیماران مربوطه بحث و تبادل نظر کرده و با اجماع تصمیم‌گیری می‌شود.

پیروی تشکیل شورای پیوند را در استفاده بهینه از زمان و هزینه و دستیابی به بهترین نتیجه درمانی موثر دانست و افزود: کمیسیون پیوند بیمارستان به عنوان سیاستگذار علمی اقدام می‌کند؛ به گونه‌ای که تمامی مسایل و مشکلات مرتبط با پیوند و بیمار در این شورا بررسی و پس از بحث و تبادل نظر، تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود.

رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برگزاری اولین کنگره و سمینار پیوند کبد در این راستا تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده که هر فصل یک سمینار علمی برای بررسی آخرین دستاوردها، تبادلات و تعامل علمی و نزدیکی دیدگاه‌های تخصصی برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تقویت بخش پیوند گفت: بازنگری و تقویت "آی سی یو" و جذب یک جراح پیوند جدید از برنامه‌هایی است که در این راستا پیگیری می‌شود، پیوند باید برای بیمارستان توجیه اقتصادی داشته باشد، تا مدتی پیش به ازای انجام هر پیوند هزینه‌ای به بیمارستان داده می‌شد، درحالیکه پیوند تنها یک عمل نیست و چندین گروه تخصصی برای چند اقدام بزرگ از جمله برداشتن کبد، آماده کردن کبد برای پیوند، برداشتن کبد بیمار، انجام عمل پیوند و پیگیری بیمار بعد از عمل پیوند نقش دارند؛ در حالیکه رقم پرداختی با هزینه‌ها متناسب نیست.

پیروی با اشاره به اقدامات گروه برای تقویت بخش پیوند گفت: به ازای هر پیوند ۳۰۰۰ کا جراحی به بیمارستان پرداخت می‌شود. بنابراین می‌توان با تقویت بخش پیوند و افزایش تعداد پیوندها در طی هفته، هزینه‌ها را جبران کرد. در حال حاضر آمار پیوند بخش پیوند کبد در هفته حدود ۱.۵ بوده که با انجام اقداماتی نظیر جذب جراح جدید پیوند می‌خواهیم آمار پیوند را به ۲ تا ۴ جراحی در هفته ارتقا دهیم.

رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تمرکز گروه بر روی تحقیقات حوزه پیوند کبد، تصریح کرد:‌ شناسایی راه‌های جایگزین پیوند و یا به تاخیر انداختن زمان پیوند مانند "تزریق سلول‌های بنیادی کبدی" و "مهندسی بافت"  برخی از محورهای تحقیقاتی است.

به گزارش ایسنا وی در پایان با اشاره به چشم‌انداز و اولویت بخش پیوند و با بیان اینکه می‌خواهیم حرف‌های جدیدی در سطح بین‌المللی بزنیم، اظهار کرد: تقویت تیم‌های تخصصی و فوق تخصصی، اصلاح آی سی یو، جذب متخصص پیوند جدید و افزایش آمار پیوند در هفته برخی از برنامه‌هاست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.