آمار مبتلایان به آنفلوانزا نوع B در مناطق سیل‌زده با سراسر کشور برابر است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین عرفانی با اشاره به آمار بروز بیماری آنفلوانزا در کشور اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا به دلیل ویروس‌های A، B و حتی D در بین مردم بروز و شیوع پیدا می‌کند؛ این ویروس ها می تواند سلامت عمومی و بهداشت جمعی را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اداره آموزش بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ویروس A از پرندگان به انسان قابلیت انتقال دارد، اما ویروس تیپ B بیماری آنفلوانزا از انسان به انسان منتقل می‌شود، تیپ A و B می‌توانند حالت همه‌گیر داشته باشند، تجربه دانش بشری نشان می‌دهد که آنفلوانزای نوع B نسبت به A از علائم خفیف‌تری برخوردار و همه‌گیری کوچک‌تری دارد. به طور کلی دو تیپ A و B، عامل بیماری‌های عمومی در تمام دنیا محسوب می‌شوند.

وی افزود: ویروس  آنفلوانزا در طول سال می‌تواند بروز پیدا کند، وقتی شرایط انتقال ایجاد شود، بیماری‌های واگیردار حتی در فصل گرم و سرد، مستعد انتقال هستند، اگر نسبت درصد بار مراجعه به پایگاه‌های رصد به دلیل سرفه، علائم سرماخوردگی و تب را بر بار مراجعه کلی تقسیم کنیم؛ یک عددی به دست می‌آید که آن را شاخص همه‌گیر شناسیِ بیماری‌های واگیر تعریف می‌کنیم؛ اگر این نسبت کمتر ۲ تا ۲.۵ درصد باشد، نشان دهنده این است که همه‌گیری یا اپیدمی اتفاق نیفتاده است.

عرفانی گفت: در آذر امسال شاخص همه‌گیری در حدود ۴.۱ درصد یعنی به اوج اپیدمی رسیده بود، در هفته گذشته ما شاهد کاهش موج همه‌گیری بیماری آنفلوانزا بودیم به طوری که شاخص آن به زیر ۲.۱ درصد رسید، اپیدمی یا همه‌گیری بیماری آنفلوانزای نوع B در کشور و به خصوص مناطق سیل زده نداریم و هیچگونه طغیانی در خصوص این بیماری در کشور و به خصوص مناطق سیل زده نداریم.

رئیس اداره آموزش بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به سرد بودن هوا، احتمال افزایش بروز بیماری‌های واگیردار از جمله آنفلوانزا در کشور وجود دارد؛ به همین جهت مسائل پیشگیرانه در قالب رفتار‌های فردی و بهداشت جمعی باید به خوبی رعایت شود، تیم‌های مدیریتی به مناطق سیل زده اعزام شده‌اند و تمرینات لازم در زمینه بروز بیماری‌های واگیردار مد نظر قرار دارد. تا به امروز ما شاهد هیچگونه همه‌گیری بیماری‌های واگیردار در سراسر کشور از جمله استان های درگیر سیل نبوده ایم.

وی اظهار کرد: افراد عادی در هنگام ابتلا به بیماری آنفلوانزای خفیف با استراحت در منزل و مصرف مایعات درمان می‌شوند و نیازی به مراجعه پزشک را ندارند، اما گروه پر خطر مانند زنان باردار، سالماندان و بیماران مبتلا به عارضه‌های کبدی، مزمن و غدد، قلبی، بیماران سرطانی و به طور کلی افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای و افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، با ابتلا به بیماری‌های آنفلوانزای خفیف نیز باید به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عرفانی در پایان اضافه کرد: میزان مراجعه مردم به دلیل آنفلوانزای نوع B در مناطق سیل زده افزایش پیدا کرده است اما این به معنای بروز اپیدمی این بیماری نیست، در شرایط فعلی، آمار مبتلا به بیماری آنفلوانزا نوع B در مناطق سیل‌زده با سراسر کشور برابر است، به طوریکه میزان مراجعه به زیر ۲.۵ درصد رسیده است، در مناطق سیل‌زده به دلیل شرایط سکونت موقت در مناطق سیلابی، طغیان، همه‌گیری و افزایش بیماری‌ واگیردار ممکن می‌شود اما تاکنون گزارشی مبنی بر طغیان بیماری آنفلوانزا در این مناطق اعلام نشده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.