۷۷ مرکز آمادگی پذیرش بیماران خاص و صعب‌العلاج در حوزه دندانپزشکی را دارند
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم صادقی در مراسم اولین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان که در دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اگفت: یکی از موضوعات مهم، توجه به نیازهای درمانی مردم در حوزه بیماری های سیستمیک است که بعضی از آنها لازم است در یک بخش بیمارستانی مرتفع شود.

رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: جدا افتادن رشته دندانپزشکی از رشته پزشکی و ایزوله شدن دانشکده های دندانپزشکی تنها به عنوان مرکزی آموزشی و نه آموزشی درمانی، کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است و همکاران جوان ما از رشته دندانپزشک این تصور را دارند که فقط در مطب‌های خود باید کارهای زیبایی و معمولی را انجام دهند و اگر  بیماران با نیاز های سیستمیک و خاص به مطب مراجع کنند به مراکز دانشگاهی ارجاع داده خواهند شد و این نقطه آغاز سرگردانی بیماران است.

وی افزود: برنامه راه اندازی مراکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بنا بر وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در سال 97-98 تدوین و ابلاغ شد.بر طبق این آیین نامه دانشگاه ها موظف به ارائه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به بیماران خاص و صعب العلاج در یک مرکز شدند، در حال حاضر ۷۷ مرکز در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور آمادگی پذیرش بیماران خاص و صعب العلاج در حوزه دندانپزشکی را دارند.

صادقی در خصوص آیین نامه بیمارستان های دندانپزشکی نیز افزود: مطالعات تطبیقی تاسیس بیمارستان های دندانپزشکی با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه بقیه الله صورت گرفت و این آیین نامه بعد از یک سال و تیم مطالعه، بررسی و کار کارشناسی با تلاش همکاران تدوین و با امضای وزیر بهداشت در شهریور ماه سال جاری ابلاغ شد. خوشبختانه در حال حاضر امکان تاسیس بیمارستان دندانپزشکی در کشور مهیا شده است، تاسیس اولین بیمارستان دولتی دندانپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز واگذار و اولین مجوز تاسیس بیمارستان خصوصی در آذر ماه برای مرکزی تهران صادر شد.

رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: تبدیل وضعیت دانشکده های دندانپزشکی از آموزشی به آموزشی درمانی با همکاری دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی که تاکنون از ۴۲ دانشکده برای ۱۴ دانشکده مجوز صادر گردیده است، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز آموزشی درمانی برای اولین بار بخش های درمانی خود را در تعطیلات آلودگی هوا به صورت آماده باش قرار داده و خدمات مورد نیاز مردم را ارائه می داد.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر مجموعا ۲۳۰ بیمارستان دارای بخش دندانپزشکی هستند که ۴۴ بیمارستان در بخش خصوصی، ۱۱۲  بیمارستان در بخش دولتی ، ۵۷ مورد در بخش غیر دولتی، ۱۴ مرکز خیریه و چند مورد در سایر مرکز درمانی کشور دارای بخش دندانپزشکی هستند، با همکاری معاونت آموزشی و مرکز ملی مهارت آموزی دوره مهارتهای دندانپزشکی تحت بیهوشی برای همکاران تدوین و اجرا شد. خوشبختانه دندانپزشکان عمومی نیز در کنار متخصصین عزیزمان در این دوره آموزشی شرکت می کنند تا با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل موجود کمبود نیرو مرتفع گردد و امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز به مردم ارایه کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.