ویروس کرونا واکسن و درمان اختصاصی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مسعود مردانی با اشاره به بروز موارد جدید حاد تنفسی در شهر ووهان کشور چین و موج نگرانی در سراسر دنیا در رابطه با شیوع و همه‌گیری این بیماری، به ایرانیانی که در چین اقامت دارند و یا قصد خروج از کشور به مقصد چین را به هر دلیلی دارند توصیه کرد: افرادی که در چین اقامت دارند باید از تردد غیر ضروری به شهرها و مناطق درگیر با این بیماری پرهیز کنند و به هموطنان و تجار ایرانی نیز توصیه می‌کنم از سفر غیر ضروری به مقصد چین تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اطلاعیه سفارت ایران در پکن چین خاطرنشان کرد: در این اطلاعیه از هموطنان درخواست شده با توجه به شیوع این بیماری در چین حتما مقصد خود را در چین قبل از رفتن رصد و از تردد در اماکن مشکوک و آلوده خودداری کنند و در ادامه اگر چنانچه کار ضروری در این کشور ندارند از ورود و خروج  به این کشور خصوصا در شهرهای قرنطینه  پرهیز کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ایران برای پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری افزود: در فرودگاه امام خمینی (ره) تمام افراد در کلیه پروازهایی که از چین وارد ایران می‌شوند پیش از ورود مورد بررسی و در صورت مشاهده علایم مورد معاینه قرار می‌گیرند، ویروس کرونا ویروسی  شناخته شده است که بعد از رینو وویروس‌ها دومین علت عفوت های دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شوند. دو نوع از این ویروس به نام بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ در  تمام دنیا اپیدمی شد که در همان بازه زمانی ۷۷۴ مورد مرگ و میر را به خود اختصاص داد. همچنین در ادامه نوع دیگر این ویروس در عربستان شیوع پیدا کرد و موجب مرگ و میر ۸۸۵ نفر شد، بعدها مشخص شد شتر و شیر شتر می‌تواند از عوامل انتقال این بیماری باشد.

مردانی گفت: نسل جدید ویروس کرونا که در کشور چین شیوع پیدا کرده  نوع جدیدی از ویروس کروناست که با انواع دیگر آن متفاوت است، این ویروس ۳۱ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان کشور چین شیوع پیدا کرد و مشاهدات اولیه گواه این مهم بود که عمدتا مبتلایان در بازار عمده فروشی ماهی و غذاهای دریایی فعالیت می‌کردند، که در همان روزهای آغازین شیوع این بیماری به تعطیلی بازار و انجام اقدامات سلامت و گندزدایی از این بازارها تقریبا این بیماری کنترل شد.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا تصریح کرد: این بیماری تشابه  ۷۰ درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه ۲۰۲۰ در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس‌های درمانی با این بیماری درگیر شدند.

وی به روند شتابنده انتقال انسان به انسان این ویروس در دنیا اشاره کرد و گفت: بعد از کشور چین موارد ابتلا در تایلند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، استرالیا و اخیرا طی ۴۸ ساعت گذشته در فرانسه مشاهده شده است، علی رغم این که سازمان جهانی بهداشت طی سه روز گذشته جلسه ای فوق العاده برای بررسی این بیماری تشکیل و هشدارهای لازم را به کشور چین و سایر مناطق درگیر این بیماری داده، ولی تاکنون این سازمان فراگیری ابعاد جهانی و محدودیت های بین المللی را برای مقابله با این ویروس تایید نکرده است.

مردانی از قرنطینه ۲۰ میلیونی بیماران و افراد در معرض خطر در کشور چین خبر داد و توصیه کرد: با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می شود از انجام سفرهای غیر ضروری به کشور چین جدا خودداری کنند، متاسفانه تاکنون ۸۳۵ مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده که از این تعداد ۲۶ نفر جان خود را از دست داده اند، احتمال انتقال این بیماری از حیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده، افرادی که با این حیوانات سر و کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا شست و شوی مکرر دست ها را مهمترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت‌دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است. همچنین افرادی که سرفه و عطسه می کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا در صورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند، بیمارستانی ۱۰۰۰ تختخوابی طی ۷ تا ۱۰ روز آینده در چین راه‌اندازی و تجهیز خواهد شد، امیدواریم با تدابیری همچون جداسازی بیماران و یا افراد مشکوک مبتلا بتوان این بیماری را کنترل کرد.

به گزارش ایسنا وی در پایان خاطرنشان کرد: یادمان باشد این بیماری واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد. بنابراین لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهداشت فردی و اجتماعی را مورد توجه ویژه  قرار دهیم، هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در ایران مشاهده نشده، طی هفته های آتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سمینار یکروزه ای درباره کروناویروس جدیدی که در چین شیوع پیدا کرده برگزار خواهد کرد، در این سمینار دستورالعمل کشوری مقابله و پیشگیری با این بیماری تبیین خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.