میزان کارایی واکسن‌های تولید شده سالک حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اصیلیان از سالک به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان نام برد و گفت: این بیماری از طریق پشه‌هایی که موش‌ها را مورد گزش قرار می‌دهند، به صورت اتفاقی به انسان منتقل می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مدت زمان دو ماهه پدیدار شدن سالک در انسان گفت: سالک در دو نوع شهری و روستایی شایع است که سالک شهری از نوع خشک و سالک روستایی از نوع مرطوب این بیماری است، نوع خشک سالک در مناطقی از کرمان و شیراز شایع است و نوع مربوط آن در مناطقی از مشهد و اصفهان، شیوع بیشتری دارد.

وی در ارتباط با وضعیت شیوع سالک در کشور افزود: در بعضی از سال‌ها شاهد شیوع بالای این بیماری در برخی از مناطق کشور هستیم، به طوری که در منطقه‌ای از اصفهان تا ۱۴ هزار مورد جدید ابتلاء داشته ایم، فرد مبتلا به سالک بعد از ابتلاء به آن نوع بیماری مصونیت پیدا می‌کند، درمان این بیماری به واسطه داروها و کرم‌هایی که وجود دارد، انجام می‌شود. البته روش‌هایی مثل لیزر نیز به کمک درمان سالک آمده است.

اصیلیان، بر ضرورت آموزش خانواده در مناطقی که سالک همواره وجود دارد، تاکید کرد و ادامه داد: اگر این بیماری سریع‌تر درمان شود، عوارض ناشی از "اسکار" و "جوشگاه" بر روی پوست بدن باقی نمی‌ماند، در حال حاضر داروهای استاندارد برای درمان سالک وجود دارد، ایران جزو کشورهایی است که در زمینه درمان سالک با مشکل جدی مواجه نیست، متأسفانه شیوع این بیماری در برخی از مناطق کشور رو به افزایش است.

این فلوشیپ جراحی پوست و لیزر از آمریکا آموزش بیماران را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بهسازی محیط و تخریب لانه موش‌ها و…، روش مؤثری برای پیشگیری از سالک نیست، چون نمی‌توان با طبیعت جنگید. بنابراین، بهترین راه پیشگیری، آموزش روش‌های حفاظتی است.

به گزارش مهر وی در پایان در ارتباط با واکسن سالک گفت: کارهایی در این زمینه انجام شده اما آنچه تا کنون به مرحله بالین رسیده است، مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است. زیرا، این واکسن زمانی باید به تأیید WHO برسد که مصونیت بالای ۹۰ درصد ایجاد کند که چنین واکسنی هنوز در دنیا تهیه نشده است. میزان کارایی واکسن‌هایی که تولید شده، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است و این مورد تأیید WHO نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.